فرهنگ و هنر مازندرانِ ۱۴۰۰ از نگاه ایرنا

ساری – ایرنا – مازندران در سال ۱۴۰۰ با وجود رکود کرونایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، خبرهای متعددی از حوزه فرهنگ و هنر داشت که بخشی از این خبرها در رسانه‌ها منتشر شد. در این مطلب مروری بر شاخص‌ترین رخدادهای فرهنگی و هنری سال گذشته مازندران داریم.

به گزارش ایرنا، فعالان حوزه فرهنگ و هنر در دوران کرونا تقریبا بیشترین آسیب اقتصادی را در بین عمده رسته‌های شغلی و صنفی متحمل شدند. تعطیلی کامل همه فعالیت‌های هنری علاوه بر این‌که سبب شد هنرمندان با چالش‌های شغلی و اقتصادی مواجه شوند، طبیعتا رخدادهای هنری و فرهنگی را نیز در جامعه کاهش داد. مازندران نیز از این قاعدع مسثنی نیست و طی دو سال اخیر کاهش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این استان نیز رقم خورد.با این حال مروری بر آرشیو خبرهای خبرگزاری ایرنا در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در هر ماه می‌توان چند رویداد شاخص از حوزه فرهنگ و هنر را در استان یافت و مجموع ان‌ها را در قالب یک بسته تقویمی منتشر کرد.

مازندران در دومین سال شیوع کرونا هرچند که فضا و فرصت کافی برای برپایی رویدادهای هنری را نداشت، اما با رکود خبرهای حوزه فرهنگ و هنر نیز مواجه نبود. علاوه بر فعالیت‌های متعددی که هنرمندان رشته‌های مختلف طی سال ۱۴۰۰ در مازندران انجام دادند، برخی رویدادها و خبرهای این حوزه در این سال بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند.

خبرهایی از اظهارنظرهای مدیران، کلنگ‌زنی‌ها، بازدیدها، رویدادهای هنری و فرهنگی، از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان، کسب موفقیت هنرمندان اهل مازندران در جشنواره‌های داخلی و خارجی، درگذشت چهره‌های شاخص حوزه فرهنگ و هنر و رویدادهای رسانه‌های و کتابخوانی طی سال گذشته در این استان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند که بخشی از این رویدادها در این نوشتار گنجانده شده است.  

فروردین

کرونا برای دومین سال پیاپی اجازه نداده بود که همزمان با نوروز برخی فعالیت‌های فرهنگی و هنری مانند کنسرت‌های نوروزی که هر سال در این روزها به مناسبت حضور مسافران انجام می‌شد شکل‌ بگیرد. اما برخی فعالیت‌های مدیریتی حوزه فرهنگ و هنر از دومین هفته سال آغاز شد. گفت‌وگوی وبیناری مدیران فرهنگی مازندران با همتایان ولگاگرادی‌شان که ۱۱ فروردین برگزار شد را می‌توان نخستین رویداد مدیریتی حوزه فرهنگ و هنر مازندران در سال ۱۴۰۰ دانست.

۱۷ فروردین رئیس حوزه هنری مازندران اعلام کرد که ساخت پردیس سینمایی ایران در ساری همزمان با هفته هنر انقلاب آغاز می‌شود. در همین روز سیده نرگس خالقی دانش‌آموز مازندرانی تندیس نخستین جشنواره ملی یاریگران زندگی در بخش فیلم کوتاه دانش‌آموزی را دریافت کرد.

۲۶ فروردین معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران از تخصیص اعتبارات برای تکمیل تالار مرکزی ساری خبر داد و گفت که این تالار در بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. البته تا پایان سال ۱۴۰۰ هم خبری از افتتاح آن نشد. خبرهای مرتبط با تالار مرکزی ساری در ماه‌های بعدی سال ۱۴۰۰ نیز مطرح شد.

اردیبهشت

دوم اردیبهشت دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران اعلام کرد که هشت شهر مازندران در بین برگزیدگان نهایی نخستین دوره طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران قرار گرفتند. شهرستان گلوگاه در بخش موسیقی، شهرستان‌های آمل، قائمشهر و نور در بخش ادبیات، شهرستان نوشهر در بخش مد و لباس و سه شهرستان بابلسر، محمودآباد و تنکابن در بخش هنرهای تجسمی نامزد مرحله نهایی نخستین دوره طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران شده بودند. در نهایت نیز از بین ۳۶۷ شهر نامزد شده، نوشهر در محور مد و لباس و بابلسر در محور هنرهای تجسمی در جمع شهرهای برگزیده شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران قرار گرفتند.

هفتم اردیبهشت کلنگ ساخت پردیس سینمایی ایران در ساری به زمین زده شد تا بزرگترین پردیس سینمایی شمال کشور ساخته شود. البته پس از تخریب ساختمان قدیمی، تا پایان سال هیچ اقدامی برای ساخت پردیس سینمایی انجام نشد.

۱۱ اردیبهشت کلنگ ساخت پارک پایداری به عنوان فضایی برای گردآوری نمادهای فرهنگی و تاریخی استان در حاشیه رود تجن ساری به زمین زده شد. پارکی که مقرر شد با همکاری شهرداری‌های بزرگ استان و مدیریت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دو فاز بسترسازی فضای عمومی و ایجاد ۲۲ المان تاریخی و فرهنگی ساخته شود. شهرداری ساری نیز در این روز کلنگ چهار طرح عمرانی از جمله نخستین باغ تلفیقی شمال کشور در منطقه صفرآباد را به زمین زد.

در این روز ۴۹ نفر از معلمان منتخب و شایسته مازندران به مناسبت روز معلم تجلیل شدند. ۲۲ اردیبهشت مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی آیات در سمنان برگزار شد که خبرنگاران مازندران دو رتبه از این جشنواره کسب کردند. اشکان جهان‌آرای خبرنگار ایرنا در مازندران در بخش مصاحبه این جشنواره با اثر از نبرد در خیابان‌های ساری تا دیدار با صدام رتبه سوم را کسب کرد و مجتبی قربانی نیز از مازندران با اثر «اردیبهشت چهارم بوی خدمت و مقاومت می‌گیرد» رتبه سوم بخش خبر را به دست آورد.

خرداد

در نخستین روز خرداد ساخت مرکز چند رسانه‌ای آفرینش‌های هنری بسیج مازندران با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعین کشور در ساری آغاز شد.

دوم خرداد اعضای شورای سیاستگذاری همایش علمی آیت‌الله کوهستانی با سید عباس صالحی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند.

 ۱۷ خرداد طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ در مازندران آغاز شد. در این ماه ۲۳ اثر از معلمان هنرمند مازندرانی در نخستین جشنواره فرهنگی هنری معلمان سراسر کشور به عنوان آثار برتر یا شایسته تقدیر بخش‌ها و رشته‌های مختلف انتخاب شد.

تیر

 ایستگاه قدیمی رادیو دریا که برای مردم غرب مازندران و بویژه چالوسی‌ها جایگاهی خاطره‌انگیز دارد پس از حدود سه دهه توقف فعالیت‌ها، از ۱۰ تیر با اجرای برنامه زنده صبحگاهی «آوای ساحل» یک بار دیگر برای تولید و پخش برنامه‌ فعال شد.

فرهنگ و هنر مازندرانِ ۱۴۰۰ از نگاه ایرنا

۹ تیر مراسم اختتامیه جشنواره استانی تولیدات رسانه‌ای کرونا در ساری برگزار شد که سید رضا هاشمی و اشکان جهان‌آرای خبرنگاران ایرنا در مازندران دو رتبه برتر این جشنواره را کسب کردند.

۱۷ تیر ماه فرهود جلالی کندلوسی، فعال فرهنگی و مدیر موسسه فرهنگی هنری پارپیرار و چهره اثرگذار فرهنگ و هنر بومی مازندران و پایه‌گذار احیاء سنت‌ها و جشن‌های آیینی مازندران بر اثر عارضه قلبی در سن ۵۶ سالگی درگذشت. بسیاری از مسئولان از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار مازندران درگذشت این چهره شناخته شده فرهنگ بومی مازندران را تسلیت گفتند.

۲۵ تیر معاون وقت امور عمرانی استاندار مازندران از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از فاز نخست تالار مرکزی ساری تا پایان دولت دوازدهم خبر داد. اما طلسم این تالار باز هم شکسته نشد.

در دهه سوم تیر وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجوز راه‌اندازی خانه‌موزه موسیقی استاد محمدرضا اسحاقی گرجی را صادر کرد.

چهار دهه پس از انتشار قطعاتی ارکسترال از موسیقی مازندران، روز ۳۰ تیر قطعه ارکسترال «مهر و مهربونی» بر پایه موسیقی محلی مازندرانی با تنظیم «کامبیز روشن‌روان» آهنگساز برجسته ایران و صدای «سبحان مهدی‌پور» خواننده شناخته شده اهل بابل در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی مازندرانی قرار گرفت.

فرهنگ و هنر مازندرانِ ۱۴۰۰ از نگاه ایرنا

مرداد

تعطیلی همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به دلیل شیوع کرونا مانند همه ماه‌های کرونایی در مرداد ۱۴۰۰ هم این فرصت را به اهالی فرهنگ و هنر مازندران نمی‌داد که برنامه‌ای اجرا کنند. اما آغاز تابستانه کتاب با افزایش ۵۰ درصدی سقف خرید در مازندران از ۱۱ مرداد یکی از رویدادهای فرهنگی این استان در پنجمین ماه سال بود که همزمان با سراسر کشور آغاز شد. مازندرانی‌ها در طرح تابستانه ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ میلیارد ریال کتاب خریدند.

۱۴ مرداد فراخوان سی‌وسومین جشنواره تئاتر مازندران با ضوابط کرونایی منتشر شد که به دلیل کمبود وقت برای تمرین و تولید نمایش انتقادهایی از سوی اهالی تئاتر و دبیر جشنواره تئاتر مازندران را به دنبال داشت.

 ۱۹ مرداد مراسم اختتامیه نخستین دوره معرفی روستاهای قرآنی ایران با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که روستای قراخیل از مازندران به عنوان یکی از هفت روستای قرآنی کشور انتخاب و معرفی شد.

۲۵ مرداد میرعبدالله سیار کاوردی نویسنده، شاعر و پژوهشگر مازندرانی ادبیات پس از چند سال جدال با بیماری درگذشت.

شهریور

فراخوان بخش عکس چهارمین اشکواره حسینی در این ماه با محوریت گزارش تصویری منتشر شد. فراخوان بخش رسانه این رویداد هم در گستره استان‌های شمالی منتشر شد.

در یازدهمین روز از شهریور یکی از رخدادهای تلخ حوزه فرهنگ و رسانه استان در سال ۱۴۰۰ رقم خورد. حسین فلاحتی خبرنگار با سابقه ایرنا و رئیس این خبرگزاری در خراسان شمالی پس از حدود یک ماه جدال با بیماری کرونا و قارچ سیاه در سن ۴۹ سالگی درگذشت. مسئولان استان مازندران، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از مسئولان استان خراسان شمالی درگذشت این چهره باسابقه رسانه‌ای را تسلیت گفتند. مراسم خاکسپاری این خبرنگار فقید نیز با حضور اهالی رسانه، تعدادی از مدیران استان و همچنین مدیرعامل وقت خبرگزاری جمهوری اسلامی در زادگاهش برگزار شد.

فرهنگ و هنر مازندرانِ ۱۴۰۰ از نگاه ایرنا

یکی از رخدادهای فرهنگی مازندران در شهریور ۱۴۰۰ راه‌یابی مستند بومی یالمان به کارگردانی عیسی بابایی رحیم‌آبادی از چالوس به جشنواره فیلم مردم‌شناسی پرتغال نافا /  NAFAبود. این فیلم با حضور کارگردان اثر در جشنواره اکران شد. ۱۹ شهریور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران فرآیند ثبت فضاهای فرهنگی و هنری متعلق به این دستگاه به نام چهره‌های شاخص فرهنگ و هنر استان را آغاز کرد و در نخستین گام، گالری مجتمع فرهنگی و هنری آمل به نام استاد زرشناس ثبت شد.

۲۱ شهریور و همزمان با روز ملی سینما، فعالیت‌های سینمایی، تئاتر و هنری در استان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد.

در آخرین روز شهریور به مناسبت هفته دفاع مقدس نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس با عنوان «ما مقتدریم» با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، نظامی و انتظامی و تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه دفاع مقدس در ساری گشایش یافت.

مهر

کلنگ ساخت فرهنگسرای آلاشت در نخستین روز مهر با حضور نماینده ولی فقیه در مازندران و مدیرکل راه‌وشهرسازی به زمین زده شد.

هفتم مهر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از خروج مجتمع فرهنگی هنری رامسر از بلاتکلیفی ۱۵ ساله خبر داد و گفت که در این سال ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای ادامه مراحل ساخت این مجتمع اختصاص یافت.

فرهنگ و هنر مازندرانِ ۱۴۰۰ از نگاه ایرنا

از ۱۰ مهر نخستین همایش نمایش‌های عاشورایی مازندران با حضور ۱۰ اثر نمایشی آیینی در قالب نقالی، مقتل‌خوانی، پرده‌خوانی و سوگ‌خوانی آغاز شد و به مدت دو روز ادامه یافت.

در همین روز با پایان نمایشگاه مجازی دومین «پروژه هنری خور»، علی سعیدی کناری هنرمند خودآموخته فریدونکناری به عنوان برگزیده‌ نهایی این رویداد در سال ۱۴۰۰ انتخاب و معرفی شد.

 از ۱۶ مهر به مناسبت هفته ملی کودک ۱۸ فیلم سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سینما کانون ساری اکران شد.

 ۱۸ مهر برگزیدگان بخش‌های مختلف چهارمین رویداد فرهنگی و هنری اشکواره حسینی در آمل معرفی و تجلیل شدند که اشکان جهان‌آرای خبرنگار ایرنا در مازندران با گزارش نذر نفس؛ تأمین اکسیژن بیمارستان‌ها از غذای نذر محرم رتبه سوم بخش گزارش مسابقه رسانه‌های این رویداد را کسب کرد.

برگزاری نمایشگاه بزرگ خوشنویسی صفحه مشق با آثار برگزیده اساتید خوشنویسی مازندران به مناسبت روز ملی خوشنویسی و بهره‌برداری از فاز نخست بهسازی مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در روز ۲۱ مهر یکی از رویدادهای فرهنگی شاخص مازندران در هفتمین ماه سال بود.

فرهنگ و هنر مازندرانِ ۱۴۰۰ از نگاه ایرنا

۲۵ مهر سه شهر نکا، بهشهر و آمل از مازندران به مرحله نیمه‌نهایی پایتخت کتاب ایران راه یافتند و در جمع ۳۶ شهر برتر هفتمین دوره رویداد پایتخت کتاب ایران قرار گرفتند.

آبان

نخستین رخداد هنری مازندران در هشتمین ماه سال ۱۴۰۰ اهدای جایزه بهترین مستند سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به یاسر طالبی مستندساز مازندرانی برای فیلم «تنها نخواهم ماند» بود.

انتشار رمان بومی و مازندرانی «گاوگُم» به قلم علی علی‌نژاد نویسنده اهل بابل نیز یکی از رویدادهای فرهنگی مرتبط با حوزه کتاب مازندران در آبان بود.

 بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز در هفته پایانی این ماه با رونمایی از ۲۹ کتاب بومی و برپایی ویژه‌برنامه‌های مرتبط با کتاب در مازندران برگزار شد. به مناسبت این هفته مراسم اختتامیه نخستین جشنواره کتاب سال مازندران نیز پس از ماه‌ها تاخیر ناشی از شیوع کرونا برگزار شد و هفت اثر برگزیده نخستین جشنواره کتاب سال مازندران در دو بخش فارسی و تبری معرفی شدند.

 آغاز پاییزه کتاب در ۲۵ کتابفروشی مازندران نیز از دیگر رویدادهای فرهنگی مازندران در آبان بود. مازندرانی‌ها در طرح پاییزه کتاب که در ۳۱ کتابفروشی استان برگزار شده بود طی پنج روز ۱۶ هزار و ۸۹۵ کتاب با ارزش ریالی ۱۰ میلیارد و ۳۸۵ میلیون ریال خریدند.

۲۹ آبان مراسم اختتامیه نخستین رویداد ملی استارت‌آپ ترمه در یزد برگزار شد که تیم تَرمیس متشکل از ایده‌پردازانی از شهرهای آمل، ساری، بابل، قائمشهر و یزد رتبه دوم این رویداد علمی-فرهنگی را کسب کردند.

۱۸ آبان پس از بازبینی ۱۸ نمایش متقاضی حضور در سی‌وسومین جشنواره تئاتر مازندران، با نظر هیئت انتخاب نام ۱۰ نمایش راه‌یافته به مرحله مسابقه اعلام شد. در روزهای ۲۶ تا ۲۹ آبان نیز مرحله نهایی جشنواره برگزار شد که دو نمایش «ترس و لرز» به کارگردانی مسعود شعاعی از آمل و «سِرخ او» به کارگردانی مهیار هزارجریبی از بهشهر به عنوان آثار برتر انتخاب شدند، اما هیچ‌کدام به جشنواره فجر راه نیافتند.

فرهنگ و هنر مازندرانِ ۱۴۰۰ از نگاه ایرنا

آذر

یکی از رویدادهای فرهنگی مرتبط با مازندران در عرصه بین‌الملل اکران مستند «آب، باد، خاک، نان» اثر مهدی زمان‌پور کیاسری مستندساز مازندرانی در بخش مسابقه سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند آمستردام (IDFA)  بود که با حضور کارگردان در این جشنواره انجام شد و مورد استقبال مخاطبان و بویژه خانواده‌ها قرار گرفت.

کسب دو جایزه توسط هنرمندان مازندرانی از پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند یکی از رخدادهای قابل توجه فرهنگی مازندران در آذر بود که هشتم این ماه در مراسم اختتامیه این جشنواره رقم خورد. یک اثر از مهدی محبی‌پور عکاس مازندرانی در بخش مجموعه عکس و یک فیلم مستند از مهدی زمان‌پور کیاسری در بخش مستند نیمه‌بلند حائز رتبه شدند.

در این ماه پنج اثر از مهدی قربان‌پور، مهدی زمانپور کیاسری، رضا اکبریان گالش‌کلایی، علی شهاب‌الدین و فرشاد فداییان مستندسازان مازندرانی به جمع مستندهای نهایی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت راه یافت و اکران شد که مستند «قلعه ناتمام» اثر فرشاد فداییان سه جایزه و مستند «روزهای ناتمام» اثر مهدی قربان‌پور یک جایزه جشنواره را کسب کردند.

در هجدهمین روز آذر فصلنامه تخصصی تاریخ و باستان‌شناسی مازندران با انتشار پنجمین شماره از این نشریه به طور رسمی رونمایی شد.

فینال مرحله کشوری شانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی قائمشهر ۲۳ آذر در قائمشهر آغاز شد و طی دو روز در سه شهر ساری، گرگان و قائمشهر ادامه یافت. اختتامیه این جشنواره ۲۵ آذر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قائمشهر برگزار شد.

فرهنگ و هنر مازندرانِ ۱۴۰۰ از نگاه ایرنا

دی

موزه و نمایشگاه دائمی دفاع مقدس بابلسر روز ۸ دی با حضور سید محمد هاشمی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان افتتاح شد.

۲۳ دی ششصد و بیست‌وهفتمین برنامه فرهنگی شب بخارا به مناسبت شصت‌ودومین سال درگذشت نیما با عنوان شب نیما یوشیج و شعر نو با حضور علی دهباشی سردبیر مجله بخارا و شاعران و تعدادی از پژوهشگران و شاعران برجسته در ساری برگزار شد.

فرهنگ و هنر مازندرانِ ۱۴۰۰ از نگاه ایرنا

اعضای جدید هیئت منصفه  مطبوعات و جرایم سیاسی مازندران روز ۲۹ دی با برگزاری مراسم تحلیف، معرفی شدند. حجت‌الاسلام محمدجواد قائمی، سجاد هادیانی، محمد ابراهیمی، حمیدرضا هراسانی، حوریه تقوی، عبدالمهدی حق‌شناس، صادق رنجبر، عباس رمدانی، علی خانلری، مجتبی کواکبیان، عباس زارع، عادل طهماسبی، علیرضا مردان‌شاهی و خشایار سالار اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات مازندران هستند.

گروه آوای تبری به سرپرستی سید جلال محمدی و با حضور حدود ۱۰۰ هنرمند شامگاه یکشنبه ۳ بهمن در تالار وحدت اجرای متفاوتی از موسیقی مازندرانی را روی صحنه برد.

فرهنگ و هنر مازندرانِ ۱۴۰۰ از نگاه ایرنا

بهمن و اسفند

مهم‌ترین رویداد فرهنگی هنری مازندران در این ماه، اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو سینمای ساری بود که پس از یک سال ممنوعیت کرونایی، با استقبال سینمادوستان همراه شد. طی روزهای ۱۵ تا ۲۲ بهمن سینما سپهر و سینما کانون ساری با اکران ۱۶ فیلم جشنواره فجر پذیرای علاقه‌مندان به سینما بودند.

چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز به مناسبت دهه فجر در مازندران برگزار شد. قرار بود جشنواره موسیقی فجر مازندران نیز با حضور ۶ گروه بومی برگزار شود که اومیکرون برگزاری این رویداد را لغو و به ماه اسفند موکول کرد.

۹ اسفند برگزیدگان جشنواره شعر مقاومت «اشک انار» و داستان کوتاه دفاع مقدس «یوسف» معرفی شدند و ۱۸ اثر با نظر هیئت داوران به عنوان آثار برتر این دو جشنواره به کنگره ملی شعر و داستان کوتاه دفاع مقدس راه یافتند.

۱۶ اسفند مراسم اختتامیه سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران در ساری با حضور رئیس سازمان بسیج رسانه کشور برگزار شد که سید رضا هاشمی خبرنگار ایرنا حائز رتبه دوم بخش گزارش شد و احسان فضلی اصانلو گرافیست خبرگزاری ایرنا به عنوان خبرنگار ویژه دفاع مقدس تجلیل شد.

همایش سه روزه بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی از ۲۱ تا ۲۳ اسفند با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و اجرای برنامه‌های هنری مختلف اعم از مراسم شعرخوانی، نمایشگاه نگارگری و کارگاه‌های تخصصی شعر در مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

۲۲ اسفند شاعران برگزیده پنجمین جشنواره شعر تبری «نوج» با برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد در سوادکوه شمالی معرفی شدند.

در هفته پایانی سال نخستین نمایشگاه خارجی آثار تجسمی هنرمندان حوزه هنری مازندران با ۷۱ اثر از ۴۰ هنرمند این استان به میزبانی دانشگاه یسه‌نوف‌کاسپین شهر آکتائو در قزاقستان برپا شد که پایانی فرامرزی بر رویدادهای فرهنگی و هنری مازندران در سال ۱۴۰۰ بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha