پای سخن مسافران نوروزی فارس

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۱۸
کد خبر: 84696691
پای سخن مسافران نوروزی فارس

شیراز-ایرنا-پس از ۲ سال رکود سفر به خاطر شرایط شیوع کرونا، سونامی سفرهای نوروزی در روزهای نخست قرن جدید به سمت شهرهای گردشگرپذیر به ویژه شیراز روانه شد و در سفرهای برنامه‌ریزی نشده، مسافران با مشکلاتی ازجمله ترافیک و کمبود مراکز اقامتی مواجه شدند و البته ازدحام ورودی اماکن تاریخی هم از مشکلات بود.

به گزارش ایرنا،افزایش چشمگیر سفرهای نوروزی پس از قریب به ۲ سال خانه نشینی مردم به دلیل ترس از ابتلا به ویروس نامرئی کرونا، نوروز ۱۴۰۱ شیراز و دیگر شهرهای استان فارس را متفاوت کرده است.
سفرهای نوروزی که بیش از پیش بینی‌های متداول بوده و این مساله باعث بروز مشکلاتی نیز شده که ناشی از عدم تناسب سفرهای نوروز امسال و زیرساخت‌های بخش گردشگری است.
مسافرانی که بدون برنامه‌ریزی قبلی روانه پایتخت فرهنگی ایران و با کمبود اتاق مراکز رسمی اقامتی و هتل ها مواجه شده و مسافران ساعت‌های زیادی را در ترافیک سنگین ورودی‌های شیراز و معابر اطراف اماکن تاریخی و فرهنگی این کلانشهر برای ورود به این مجموعه‌ها مانده‌اند.
با وجود تکمیل ظرفیت هتل ها و اقامتگاه های رسمی شیراز اما به دلیل نظارت مناسب این کلانشهر در نوروز ۱۴۰۱ بر خلاف سالیان گذشته شاهد نصب چادر در بوستان‌های مرکزی شهر و اماکن عمومی شیراز نبودیم و از این منظر، امسال نازیبایی بصری از شیراز رخت بربسته است. شماری از بوستان‌ها که کمتر در معرض دید و مسیر تردد هستند، امسال میزبانی این دسته از مسافران را داشتند که اقدامی در خور توجه بود.
در سال های قبل، اسکان پرشمار گردشگران در بوستان‌هایی همچون کوهپایه و آزادی، سیمای شهر را خدشه دار می کرد. صدالبته تدبیر و مدیریت بحران ایجاب می کرد که مسافران در بوستان کوهپایه در مجاورت دروازه قرآن که پنجم فروردین ۹۸ دستخوش سیل ویرانگر شد، اسکان نیابند که با نظارت مسئولان ذیربط، این نکته مهم در عمل نیز اجرا شد و مسافران به دیگر بوستان‌ها و اماکن هدایت شدند.

سونامی سفرهای نوروزی به فارس
ساعت‌ها در ترافیک ۴ تا ۵ کیلومتری ورود به شیراز / عکس از ورودی شمالی: دروازه قرآن

میثم بهبودی یکی از گردشگرانی است که از پایتخت به شیراز سفر کرده و از ازدحام جمعیت در اطراف اماکن تاریخی و فرهنگی این شهر شاکی است.
او می‌گوید که به دلیل ازدحام جمعیت در صف ورود به اماکن گردشگری شیراز ازجمله آرامگاه سعدی و ارگ کریم خان مواجه و همین مساله موجب خستگی زودهنگام او و همراهانش در این سفر شده است.
به گفته این مسافر نوروزی،شلوغی اطراف میراث فرهنگی شیراز و ورودی مجموعه‌های تاریخی به حدی است که گردشگران زمان زیاد و اوقات طاقت فرسایی را برای ورود به این اماکن صرف می‌کنند.
بهبودی گفت: در بدو ورود به شیراز ساعت‌ها در ترافیک ورودی این شهر از سمت دروازه قرآن نیز مانده و با ترفیک سنگین این محور نیز مواجه شده است.
او، این سفر خود و خانواده اش را سفر طی صفوف طولانی توصیف کرد.

سونامی سفرهای نوروزی به فارس
یک گردشگر: مکان برای اقامت نیافتیم،سرما خوردیم و به مبداء باز می‌گردیم

یکی دیگر از مسافران نوروزی شیراز که از استان‌های مرکزی کشور به شیراز آمده بود نیز به ایرنا گفت: روز گذشته به همراه خانواده وارد شیراز شدم و با وجودی که به هتل و مراکز اقامتی متعددی در این کلانشهر مراجعه کردم اما موفق به اسکان نشده است.
حسین اسلامی اظهار داشت: شامگاه شنبه را به همراه همسر و فرزندانش در خودرو با سردی هوا به صبح رسانده و به همین دلیل دچار سرماخوردگی نیز شده‌اند.
این گردشگر نوروزی به دلیل پیدا نکردن اقامتگاهی مناسب قصد داشت سفرش را نیمه تمام رها کند و به سمت دیار خود بازگردد.
آنچه این روزها در خیابان‌ها در چهره مسافران نوروزی شیراز دیده می‌شود، شادی و نشاط است و از سوی دیگر، رونق یافتن شهر به واسطه حضور گردشگران موجب برکت و فزونی روزی فعالان بخش های گردشگری و خدمات است و از این رو، میزبان و میهمان هر دو، این روزها شاد هستند.
هرچند این گفت‌وگوها بیانگر بخشی از مسائل مسافران نوروزی در سفرهای برنامه‌ریزی نشده به شهر شیراز بود، شمار بیشتری از مسافران شهر شیراز که موفق به یافتن مکان مناسب برای اقامت خود شده اند از ظرفیت های گردشگری مذهبی، تاریخی و فرهنگی استان فارس بهره لازم را می‌گیرند. البته در برخی مواقع روز، صف طولانی ورود به اماکن گردشگری موجب خستگی مسافران می‌شود که با توجه به شمار زیاد مراجعه کننده شاید اجتناب ناپذیر باشد، چرا که آثار تاریخی نیز برای مصون ماندن از گزند آسیب، ظرفیت محدودی در پذیرش مسافران دارند.
آنچه این روزها در خیابان‌ها در چهره مسافران نوروزی شیراز دیده می‌شود رنگ شادی و نشاط است و از سوی دیگر، رونق یافتن شهر به واسطه حضور گردشگران موجب برکت و فزونی روزی فعالان بخش های گردشگری و خدمات است و از این رو، میزبان و میهمان هر دو این روزها شاد هستند.

قریب به ۱ و نیم میلیون نفر شب اقامت تا نیمه تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ در فارس
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ و از ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۰ تا پایان روز پنجم فروردین ماه جاری یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر شب در سطح استان و در مراکز اقامتی اعم از هتل،میهمانپذیر، اقامتگاه بومگردی، کمپ نوروزی،مدارس استان فارس اقامت داشته اند.
سید موید محسن نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود مراکز اقامتی مناسب ازجمله هتل برای مسافران نوروزی امسال اظهار داشت: کسانی که تصمیم به سفر دارند باید از پیش اقدامات لازم و پیش بینی های مورد نیاز را انجام داده و برنامه ریزی کنند.
وی ادامه داد: اگر مسافرانی نیز بدون پیش بینی قبلی اقدام به سفر نوروزی به استان فارس و شهر شیراز کرده‌اند نباید انتظار اسکان در مرکز اقامتی ممتاز داشته باشند و ممکن است اماکن عمومی و معمولی‌تری نصیب آنها شود.

اسکان مناسب، مستلزم برنامه ریزی قبلی است
وی اضافه کرد: کسانیکه انتظار اسکان نوروزی در هتل دارند حتما باید قبل از سفر اقدام به رزرو اتاق کرده و بعد سفر خود را انجام دهند اما در حال حاضر اگر مسافرانی بدون برنامه ریزی قبلی اقدام به سفر به شیراز و استان فارس کنند این ظرفیت وجود دارد که آنها در مراکز اقامتی معمولی ،کمپ نوروزی و مدارس اسکان داده شوند.
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس توضیح داد: اگر هم وطنان بدون برنامه ریزی قبلی اقدام به سفر به استان فارس کرده باشند در این استان برنامه ریزی لازم برای این قشر از مسافران نوروزی انجام شده که آنها در مراکز اقامتی رسمی و هتل،کلاس مدارس،کمپ اسکان نظیر زیبا شهر،جنت و ... در شیراز، بوستان‌هایی که امکان نصب چادر وجود دارد  اسکان داده شوند.
وی با با بیان اینکه بعضی بوستان‌های شیراز با همکاری شهرداری این کلانشهر برای نصب چادر و اسکان مسافران در نظر گرفته شده،گفت: بعد از اسکان مسافران در مراکز اقامتی رسمی استان این پیش بینی شده که تمرکز جمعیت مسافران در محل‌هایی انجام شود که امنیت و ایمنی مسافران تامین باشد تا در صورت اسکان  و نصب چادر نظارت کافی توسط ماموران آتش نشانی و اورژانس انجام تا جان شهروندان در پی استفاده از تجهیزات گرمایشی غیر استاندارد به خطر نیافتد.
محسن نژاد تصریح کرد: سالن‌های ورزشی ، حسینیه‌ها ،تکایا و همچنین سالن‌های نمایشگاهی در شیراز و شهرستان‌های دیگر استان که مراکز اقامتی رسمی تکمیل باشد نیز برای اسکان شبانه مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

سونامی سفرهای نوروزی به فارس

گردشگر نوروزی بدون اقامتگاه نخواهیم داشت
وی بیان کرد: مسافران و گردشگران نوروزی که بدون برنامه ریزی به شیراز سفر کنند ،ممکن است در مرکز اقامتی مدنظر اسکان نیابد اما قطعا برای این مسافران محلی برای اسکان تامین خواهد شد.
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ادامه با بیان اینکه گردشگرانی که هنوز به فارس سفر نکرده اما تصمیم دارند به این استان سفر کنند بهتر است سفر خود را مدیریت و به روزهای آینده و تعطیلات پیش رو موکول کنند،گفت: در حال حاضر به دلیل رونق سفرهای نوروزی بعد از حدود ۲ سال رکود به دلیل شیوع بیماری کرونا صورت گرفته، حجم بازدید از اماکن تاریخی  و فرهنگی استان فارس بسیار بالا است و ازدحام در محل ورودی اماکن پربازدید وجود دارد.

مسافران مقصد سفر خود را به سایر شهرستان‌های فارس به جز شیراز تغییر دهند
وی ادامه داد: مسافران نوروزی فارس همچنین می توانند از فضاهای اقامتی سایر نقاط این استان به جز شیراز استفاده کنند.
محسن نژاد افزود: جاذبه های گردشگری بی نظیری و مراکز اقامتی بسیاری در سطح استان فارس پراکنده شده و در شهرستان های فارس هتل،میهمانپذیر و اقامتگاه‌های بوم گردی مناسبی برای اسکان مسافران وجود دارد.
وی با بیان اینکه آب و هوای مناسب و متنوعی در حال حاضر در شهرستان‌های این استان وجود دارد،گفت: ۲۳ هزار تخت اقامتی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار تخت اقامتی توسط بوم گردی ها ایجاد شده که ۸۵ درصد تاسیسات گردشگری فارس در شیراز و حدود ۷۰ درصد اقامتگاه های بوم گردی این استان در خارج از شیراز و در روستاها و شهرستان های فارس قرار دارد که گردشگران نوروزی می توانند از این ظرفیت برای سفرهای خود بهره ببرند.
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس تاکید کرد: ظرفیت های اقامتی غیررسمی نوروزی ازجمله کمپ ها ،مدارس و خانه های مسافر در سطح تمام شهرستان های فارس وجود دارد که از این رو بهتر است در حال حاضر مسافران سایر شهرستان های استان به جز شیراز را مقصد گردشگری خود قرار دهند.
وی در ادامه تاکید کرد: میراث جهانی محور ساسانی که یکی از مهمترین اماکن گردشگری استان فارس است در ۳ شهرستان کازرون،فیروزآباد و سروستان قرار دارد که طبیعت زیبا و آب و هوای مناسب این شهرستان ها می تواند جاذبه بی نظیری برای مقصد گردشگری مسافران نوروز ۱۴۰۱ باشد.
محسن نژاد ادامه داد: شهر دارابگرد در شهرستان داراب اکنون با شکوفه‌های نارنج و عطر بهارنارنج به استقبال گردشگران نوروزی می رود و همچنین تنگ رغز داراب نیز چشم انتظار گردشگران ماجراجوی نوروز ۱۴۰۱ است که این شهرستان را مقصد نوروزی خود انتخاب کنند و در این شهرستان نیز هتل و اقامتگاه های بومگردی مناسبی وجود دارد که می تواند میزبان مسافران باشد.

توزیع سفرهای نوروزی اولویت دولت است
وی در ادامه با بیان اینکه استان فارس ظرفیت غنی در حوزه گردشگری دارد،تاکید کرد: پتانسیل گردشگری فارس به نحوی است که تمرکز بر شیراز نباشد.
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: دولت سیاست توزیع سفر را با هدف بازدید مردم از فضاهای مختلف تاریخی و فرهنگی در دستور کار دارد تا به نوعی به اقتصاد گردشگری نقاط مختلف کشور و استان کمک شده و گردشگران براساس همین الگو، انتفاع لازم به جامعه میزبان برسانند.
وی در پایان خطاب به مسافران نوروزی گفت: هم وطنان و گردشگران استان فارس می توانند برای گزارش هرگونه گران فروشی و هر نوع بداخلاقی و همچنین ارایه پیشنهاد و دریافت اطلاعات گردشگری با سامانه ۰۹۶۲۹ تماس برقرار کنند.

اسکان ۴۲۱ هزار مسافر نوروزی تا پایان روز پنجم فروردین در کمپ‌های شهرداری شیراز
شهردار شیراز درخصوص آماده‌سازی شهر برای استقبال از مسافرین نوروزی سال ۱۴۰۱ گفت: طی دو سال گذشته کمپ‌های شهرداری به حال خود رها شده و حتی آسیب دیده بود؛ به نوعی که گویا تصور می‌شده دیگر برنامه‌ای بر حضور مهمانان نیست و همین وضعیت زحمات آماده‌سازی را چندین برابر کرد.
سید احسان اصنافی با اشاره به اینکه در دو روز اول تعطیلات نوروز امسال ظرفیت کانکس‌ها پر شده و در ادامه به سمت تکمیل چادرهای برپا شده رفتیم، اذعان داشت: برای ارائه خدمات بهتر، حمام و سرویس بهداشتی سیار را در قسمت‌هایی از شهر مستقر کردیم، آتش‌نشانی بصورت جدی پای کار آمده تا کمترین حادثه را در چادرهای برپا شده داشته باشیم.
به گفته وی،‌ سه کمپ، ۱۳ پارک و بوستان و شش سالن ورزشی برای اسکان مسافران نوروزی پای کار آمده و تا امروز ۴۲۱ هزار نفر بصورت رسمی در کمپ‌های شهرداری شیراز اسکان یافته‌اند.
اصنافی گفت: طبق آمار سالهای گذشته تا پایان روز پنجم فروردین ماه در سال ۱۳۹۶، ۱۸۲ هزار نفر، سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۸۴ هزار نفر و سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۷۳ هزار نفر در کمپ‌های شهرداری شیراز اسکان داشتند و در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به دلیل کرونا هیچ کمپ و اقامتگاهی از شهرداری در شیراز فعال نبوده است و امسال این تعداد به ۴۲۱ هزار نفر رسیده است.
وی درخصوص سایر اقدامات صورت گرفته در کمپ‌های مهمانان نوروزی شهرداری شیراز بیان کرد: برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی همچون حضور مشاور، مهدکودک سیار، تورهای گردشگری رایگان و جشن‌هایی را تاکنون داشته‌ایم.
شهردار شیراز خاطر نشان کرد: حداکثر ظرفیت‌های پارکینگ‌های شهرداری شیراز در اختیار مردم قرار گرفته و باید از سایر ادارات گلایه کرد که پارکینگ و محوطه پارکینگی خود را در اختیار مردم نگذاشتند.
وی درمورد سامانه ۱۳۷ تصریح کرد: تحولی خوب و مثبت در سامانه ۱۳۷ صورت گرفته که مهمانان و مسافران نوروزی بلافاصله پس از تماس با سامانه ۱۳۷، مکان و آدرس درخواستی برروی گوشی فرد فرستاده می‌شود که استقبال بسیار خوبی نیز از این سامانه صورت گرفته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه هیچ کاری بدون عیب و نقص نیست، اظهار داشت: تلاش پرسنل شهرداری شیراز برای ایام نوروز قابل تقدیر است و درعین حال تیم های ارزیاب فعال شده و تا پایان موارد و اقدامات را بررسی و ارزیابی خواهند کرد تا در سالهای آتی مرتفع گردند.

اسکان میهمانان نوروزی در مدارس فارس از یک میلیون نفر روز گذشت
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این باره گفت:با پایان یافتن دور اول سفرهای نوروزی اسکان در مدارس فارس از مرز یک میلیون نفر روز گذشت.
محمد خلیل عسکری در دیدار اعضای شورای معاونین و رؤسای نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز با استاندار فارس  افزود: با پایان یافتن دور اول سفرهای نوروزی بیش از ۳۶۳ هزارو ۲۸۲  نفر در قالب ۸۶ هزار و ۲۹۶  خانواده و در مجموع یک میلیون و ۸۰ هزار و ۲۶۹ نفر روز در مدارس و اماکن اقامتی وابسته به آموزش و پرورش فارس پذیرش و اسکان داده شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد:میزان اسکان در مدارس فارس نسبت به مدت مشابه در سال ٩٨ که اخرین سال اسکان در مدارس قبل از شیوع کرونا بود حدود ٧ درصد افزایش داشته است.
عسکری اضافه کرد: آموزش و پرورش فارس در نوروز ۱۴۰۱مقدمات اسکان بیش از ۶۲هزار نفر را در وضعیت عادی در شبانه روز فراهم کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در چند روز اخیر از آغاز ستاد اسکان با توجه به افزایش سفر به استان فارس و شهر شیراز این ظرفیت افزایش قابل توجهی یافت به نحوی که مسوولین اسکان موظف شدند همه مسافران مراجعه کننده به ستادها را در مدارس اسکان دهند.
عسکری گفت: امسال۶۸ پایگاه پذیرش در سطح استان و۶ پایگاه نیز در سطح شهر شیراز کار پذیرش میهمانان نوروزی در مدارس را انجام می دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین بیان داشت: یک هزار و ۱۳۰ مدرسه در استان و بیش از ۶۰۰ مدرسه در سطح شیراز برای اسکان در وضعیت عادی آماده شده بودند که با استقبالی که از سفر به استان و شهر شیراز انجام شد این آمار افزایش قابل توجهی پیدا کرد.
عسکری گفت: ۴۶ معلم سرا و باشگاه فرهنگیان با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر و ۱۲ خوابگاه دانش آموزی با ظرفیت پذیرش ۲۲۰ نفر نیز در اختیار ستاد اسکان آموزش و پرورش در سطح استان است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین عنوان کرد: ۱۵۶ فضای ورزشی سرپوشیده داخل و خارج از مدرسه نیز آماده شده که درصورت بروز وضعیت اضطرار در اختیار ستاد اسکان آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.
عسکری گفت: درمجموع بیش از ۲ هزار و چهارصدو بیست نفر عوامل مدیریتی و اجرایی و نظارتی در ستادهای اسکان آموزش و پرورش در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: بیشترین میهمانان پذیرش شده درمدارس فارس هم از استانهای آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام و بوشهر است.
عسکری همچنین گفت: بیشترین پذیرش مهمان در مدارس فارس مربوط به ستادهای اسکان نواحی ٤ ،٣، ١، ٢ ، مرودشت، ممسنی، کازرون ، آباده ، زرقان، پاسارگاد، لارستان و سپیدان است.
وی افزود: بنابر اعلام وزارت آموزش و پرورش، بیشترین پذیرش مسافرین نوروزی در مدارس کشور تا پایان ۳ فروردین۱۴۰۱ به ترتیب مربوط به استان‌های خراسان رضوی، فارس و اصفهان است.

تجربه نوروز ۱۴۰۱ را باید در حال و هوای دو سال تعطیلی سفرهای نوروزی ارزیابی کرد و نیاز به تجدید روحیه و گرفتن انرژی تازه برای شروع سالی جدید با امید به ریشه کنی ویروسی که همه عرصه‌های زندگی بشری را تحت الشعاع قرار داد. تا نوروز ۱۴۰۲ حدود یکسال فرصت هست؛‌ هم اینکه فرصتی برای برنامه ریزی سفرها توسط مردم و از طرفی فرصتی برای مسئولان برای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی.
در فصل دل انگیز شیراز، این شهر در کانون توجه سفرهای بهاری است. این موضوع، فرصتی است برای بخش گردشگری و سایر بخش‌های اقتصادی در شهر شیراز که از روزهای رونق برای تسلی بخشی روزهای رکود و زخم کرونا بهره گیرند و البته مسافران را با لبخند، بدرقه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha