سفر نوروزی به مشهد، تجربه‌ای دلنشین پس از ۲ سال سخت کرونایی برای زائران

مشهد- ایرنا- شماری از مسافران و زائران نوروزی با ابراز رضایت از سفر به مشهد مقدس و خدمات دریافتی در بخش‌های مختلف، این سفر را تجربه‌ای شیرین، آرامبخش و مثبت پس از ۲ سال شیوع کرونا، تبعات روانی و جسمی آن و نیز محرومیت‌ها و محدودیت‌های ناشی از آن دانستند.

به گزارش ایرنا، جمعی از زائران و مسافران نوروزی در مشهد که در روزهای تعطیلات نوروزی به این شهر سفر کرده بودند، از سفر خود و خدمات ارائه شده ابراز رضایت کرده و سختی راه و برخی مشکلات اندک را جزو شیرینی‌های سفر دانستند؛ آنها به اتفاق معتقد بودند بعد از ۲ سال خانه‌نشینی ما هم فراموش کرده بودیم آداب سفر و جمع‌آوری وسایل چه بود و خوشبختانه این سفر برایمان دلچسب و خاطره‌ساز شد.

زیارت امام رضا(ع) و عشق سفر برای عرض ارادت به بارگاه منور آن حضرت آنقدر قوی و انگیزه بخش هست که بسیاری از مسافران با تصمیم های لحظه‌ای و با توجه به بهبود شرایط جامعه از نظر شیوع بیماری، تصمیم خود را برای سفر به مشهد و پابوسی امام رئوف عملی کردند.

یکی از زائران نوروزی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: من به همراه خانواده ام در روز دوم تعطیلات نوروزی وارد مشهد شدیم که با سرمای شدید همراه بود اما خوشبختانه هنگام زیارت حرم توسط خدام رضوی برای استفاده از اقامتگاههای ارزان قیمت راهنمایی شدیم.

علی میری، اهل سمنان که با خودرو شخصی سفر کرده است، ادامه داد: در مسیر رسیدن به مشهد از خدمات میان راهی برای مسافران بهره بردیم و نیروهای هلال احمر نیز آموزشها و بسته‌های فرهنگی به ما ارائه کردند که با محوریت رعایت پروتکلهای بهداشتی و بسیار مفید بود.

وی خدمات مجموعه های بین راهی آستان قدس رضوی را در جاده‌های منتهی به مشهد نیز بسیار عالی و جامع توصیف کرد و گفت: فواصل این مجموعه‌ها به گونه‌ای بود که از خستگی رانندگی می کاست و همان مدت کوتاه توقف در این مجموعه‌ها هوشیاری مطلوبی را برای ادامه راه و رانندگی به فرد می داد.

وی که سرمای هوای مشهد را تنها مشکل سفر خود می دانست، گفت: البته همیشه در بهار و نوروز با تجربه سالهای گذشته ام هوای سرد را داشته ایم اما امسال این سرما قدری خانواده را اذیت کرد که خوشبختانه محل اقامت خوبمان و نزدیکی راه تا حرم همه این مشکلات را آسان کرد.

سفر نوروزی به مشهد، تجربه‌ای دلنشین پس از ۲ سال سخت کرونایی

یکی دیگر از زائران نوروزی که در یکی از هتلهای مشهد اقامت گزیده است، گفت: با توجه به اینکه از قبل بلیت رفت و برگشت و محل اقامت را هماهنگ کرده بودم خوشبختانه در سفرم با خانواده به مشهد مشکلی نداشتیم و فیض کافی را از زیارت و سیاحت پنج روزه در مشهد بردیم.

احمد علیمردانی اظهار کرد: خوشبختانه مشهد آنقدر پربرکت و مشهدی ها آنقدر مهمان نواز هستند که از تجربه چهار باره سفرم به این شهر، جز خاطره خوش برایم باقی نمانده است.

وی در خصوص ارزیابی‌اش نسبت به دسترسی به امکانات و خدمات در طول سفر گفت: برای زیارت حرم مشکلی نداشتیم و البته شور و شوق و شلوغی ناشی از حضور مسافران هم امری طبیعی بود اما دسترسی ها را خوب دیدم.

علیمردانی ادامه داد: البته شاهد بودم که برخی مسافران با توجه به استفاده از خودرو شخصی برای سفر به مشهد، مشکلاتی برای جای پارک خودرو داشتند اما در کل خدمت رسانی به میلیونها زائر و مسافری که طی چند روز به مکانی سفر می کنند، کار بسی سخت و نیازمند همراهی و همدلی است.

همسر وی نیز که او را در این سفر زیارتی همراهی می کرد، گفت: ۲ سال خانه نشینی و ترسا و نگرانیهای ناشی از شیوع بیماری و مرگ عزیزان به من ثابت کرد که سفر آنهم سفرهای معنوی و زیارتی چقدر در التیام و آرامش خاطر انسان اثرگذار است.

ملیحه صبور افزود: سفر ما به مشهد در نوروز امسال بسیار عالی و همه چیز به نظرم در این شهر به حد کفایت وجود داشت؛ در مدت رفت و آمدم در شهر و حرم مشکل خاصی ندیدم و بیشتر شلوغی به چشم می خورد اما همه چیز برای همه کس فراهم بود و اگر هم مشکلی باشد با وجود این خیل عظیم جمعیت عجیب نیست.

وی ادامه داد: در این سفر مردم عاشقی را دیدم که گویی از اسارت آزاد شدند و خودم نیز دقیقا همین حس را داشتم زیرا طی ۲ سال گذشته در محدودیت و فشار روانی فراوانی قرار داشتیم .

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده از سوی متولیان و مسوولان گفت: قطعا و حتما طی ایام تعطیل پیش رو شاهد شرایط بهتری خواهیم بود هرچند این سفر نیز برای من و فرزندانم عالی و روحیه بخش بود.

سفر نوروزی به مشهد، تجربه‌ای دلنشین پس از ۲ سال سخت کرونایی

به گزارش ایرنا، پس از گذشت ۲ سال از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ها و محدودیت های ناشی از آن و به تبع این شرایط توقف سفرهای نوروزی در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ بار، دیگر با فراگیری واکسیناسیون همگانی و نیز بهبود شرایط شیوع بیماری بار دیگر شاهد رونق در سفرهای نوروزی و اوج گیری سفر به شهر مشهد و خراسان رضوی هستیم.

کسب آمادگی برای میزبانی از زائران نوروزی اگرچه از ماهها قبل و در فضایی مملو از تردید به دلیل عدم امکان پیش بینی نسبت به موج شیوع بیماری بود اما خوشبختانه با بهبود شرایط، تلاشها و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای پیش رفت که زائر و مسافر ناراضی و بدون دریافت خدمات مقتضی نباشد.

سفر نوروزی به مشهد، تجربه‌ای دلنشین پس از ۲ سال سخت کرونایی

همدلی وجه پررنگ خدمت

به گفته معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی، این استان با آمادگی کامل به استقبال از زائران و مسافران نوروزی رفته و در این مسیر کلیه دستگاهها و بخشها با برنامه‌ریزی مدون و مشخص مسوولیت ها و وظایف خود را به خوبی انجام داده اند.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد اظهار کرد: از دهم اسفندماه پارسال و روز بعثت رسول اکرم (ص) تا پایان ششم فروردین ماه جاری بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به مشهد سفر کرده‌اند، که رقم قابل توجهی است.

وی  ضمن پرشور توصیف کردن حضور زائران در استان و مشهد، اظهار کرد: زیارت اصل و پایه سفر به مشهد است و نوروز امسال نشانگر این بود که تا چه میزان عاشقان زیارت امام رئوف در انتظار فراهم شدن شرایط مناسب برای انجام این سفر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه همه امکانات در قالب همدلی و همکاری دستگاههای مختلف و اعضای ستاد تسهیلات سفر برای خدمت به زائران بسیج شده بود، اظهار کرد: بدون شک کاستی‌ها و نواقصی هم وجود داشته و دارد که با توجه به ۲ سال توقف سفر و تبعات ناشی از آن، وجود مشکلات و کاستی امری طبیعی است اما به لطف خداوند هیچ مسافری دچار مشکلات حاد نشد و به هر ترتیبی ارائه خدمات لازم به مهمانان امام رضا (ع) انجام شد.

وی تاکید کرد: همدلی و هماهنگی میان دستگاههای خدمت رسان به زائران، وجه پررنگ خدمت به عاشقان امام رضا(ع) طی این دوره از تعطیلات بود.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به آمادگی میزبانی برای موج دوم زائران گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد ظرفیت اسکان دائمی، اضطراری و موقت در مشهد خالی شده و با توجه به ورود زائران و مسافران موج دوم، میزبانی از آنان به نحو شایسته در حال انجام است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد ادامه داد: در زمینه تامین کالاهای اساسی و اقامت، به عنوان دو محور اصلی سفر و نیز میزبانی مطلوب در حرم رضوی مشکلی نداشته و نداریم و در موج دوم سفرها نیز آمادگی همه جانبه ای، مشابه آنچه در موج اول سفرها مشاهده شد، در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی برای نوروز ۱۴۰۱ با بیش از ۴۷۰ هزار نفر شب ظرفیت، آماده میزبانی از مسافران نوروزی بوده است، ادامه داد: بیش از ۳۵۰ هزار نفر شب از این ظرفیت در مشهد قرار دارد و همه اقشار قابلیت سفر و اقامت در این شهر زیارتی را دارند.

سفر نوروزی به مشهد، تجربه‌ای دلنشین پس از ۲ سال سخت کرونایی

ارائه خدمات پارکینگی به ۶۰ هزار خودرو اطراف حرم

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد گفت: از ۲۹ اسفند پارسال تا پنجم فروردین جاری، یعنی در موج اول سفرهای نوروی حدود ۶۰ هزار خودرو زائران و شهروندان مشهدی، در توقفگاه‌های اطراف حرم مطهر، خدمات پارکینگ‌ی دریافت کرده‌اند.

سیدجلال الدین حسینی واعظ افزود: با توجه به پیش بینی ورود تعداد قابل توجه خودرو و زائر به مشهد در نوروز امسال، علاوه بر ۲۱ پارکینگ تحت مدیریت این شرکت در هسته مرکزی و پیرامون حرم مطهر، در ۱۱ نقطه دیگر نیز زمین‌های مستعد ایجاد پارکینگ، شناسایی و زیرساخت‌ها و تجهیزات بهره برداری از آنها فراهم شد.

وی اضافه کرد: در مجموع ۳۲ توقفگاه با ظرفیت بیش از پنج هزار و ١٠٠ فضای پارک تحت مدیریت شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی در اطراف حرم مطهر به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمت رسانی به زائران حضرت رضا(ع) هستند.

حسینی واعظ گفت: توقفگاه‌های تحت مدیریت این شرکت، مجهز به سامانه نظارت تصویری و نرم‌افزار هوشمند هستند و زائران و مجاوران می‌توانند ظرفیت پارکینگ‌ها را از طریق این سامانه به نشانی http://tat.mashhad.ir مشاهده کنند.

وی گفت: برای تعطیلات نوروز امسال با وجود دایر بودن حدود پنج هزار پارکینگ مسقف و روباز به صورت شبانه‌روزی در محدوده حرم رضوی، پنج هزار توقفگاه جدید نیز به منظور رفاه حال مسافران احداث شده است.

سفر نوروزی به مشهد، تجربه‌ای دلنشین پس از ۲ سال سخت کرونایی

ثبت ۳۰ هزار نفر شب در مراکز اسکان اضطراری

قائم‌ مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد در گفت و گو با ایرنا گفت: طی موج اول سفرهای نوروزی حدود ۳۰ هزار نفرشب در مراکز اسکان اضطراری شهرداری مشهد اقامت کرده‌اند.

علی نجفی افزود: این تعداد در سالن‌های ورزشی و سوله‌های بحران شهرداری اسکان یافته‌اند، همچنین مساجد و مدارس و کمپ غدیر شهرداری نیز برای اسکان فعال شده‌اند و کمبود فضا برای اسکان زائران وجود ندارد.

وی اضافه کرد: از ابتدای نوروز چهار گروه سیار در حوزه خدمات شهری در مشهد، به خصوص در هسته مرکزی شهر فعال هستند و چنانچه زائری سرگردان و نیازمند اسکان باشد این افراد را به سمت مراکز اسکان اضطراری و کمپ غدیر هدایت می‌کنند.

سامانه ۱۳۷ در خدمت زائران

قائم‌ مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد گفت: با دستور استاندار خراسان رضوی و با توجه به ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شهرداری، از دوم فروردین‌ماه مسوولیت هدایت اسکان اضطراری زائران به شهرداری سپرده شده است.

نجفی افزود: زائران باید برای استفاده از مراکز اسکان اضطراری با سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ تماس بگیرند تا از این طریق هدایت آنان به سمت ظرفیتهای خالی اقامتی و ظرفیتهای اسکان اضطراری انجام شود.

سفر نوروزی به مشهد، تجربه‌ای دلنشین پس از ۲ سال سخت کرونایی

۳۰ درصد ظرفیت اقامت استان خالی است

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی هم گفت:هم اکنون حدود ۳۰ درصد ظرفیت اقامتی استان خالی و میزبان زائران و مسافران در موج دوم سفرهای نوروزی است.

یوسف بیدخوری به ایرنا افزود: تا پایان روز هفتم فروردین جاری ضریب اشغال واحدهای اقامتی رسمی در این استان به صورت میانگین ۷۵ درصد ثبت شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت واحدهای اقامتی رسمی استان شامل هتل، هتل‌ آپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر، اقامتگاه سنتی و بومگردی ۱۲۰ هزار نفر - شب اقامت است که با احتساب ظرفیت اسکان موقت و اضطراری  به ۴۷۰ هزار نفر - شب افزایش می‌یابد.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی خراسان رضوی گفت: ظرفیت واحدهای اقامتی غیررسمی شامل مدارس، مساجد، حسینیه‌ها، بوستان‌های زائرپذیر، خوابگاه‌های دانشجویی، زائرسراهای ارزان‌قیمت و زائرشهر رضوی، مهمانسراهای دولتی و سایر مراکز اقامتی است.

بیدخوری افزود: زائرسراهای ارزان قیمت و زائرشهر رضوی با ۹۹ درصد، بیشترین میزان اقامت را طی این مدت در واحدهای اقامتی دائم و موقت از آن خود کرده‌اند و خانه مسافرها با ۹۶ درصد، هتلها با ۹۵ درصد نیز در میان واحدهای اقامتی دائمی بیشترین میزان اقامت را به نام خود زده‌اند.

به گزارش ایرنا، مجموعه تاسیسات گردشگری و اقامتی در کنار دستگاههای خدمت رسان در خراسان رضوی و مشهد بعد از ۲ سال توقف نسبی سفر به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحمل خسارات سنگین ناشی از این امر بار دیگر با تمام قوا وارد میدان خدمت به زائران شده اند تا میزبان حضور گرم عاشقان زیارت و سیاحت باشند و با توجه به حضور بیش از ۶.۳ میلیون نفر تا پایان هفتم فروردین ماه جاری به صورت میانگین خدمات خوبی به زائران و گردشگران ارائه شده است که این روند تا پایان تعطیلات نوروزی همچنان تداوم دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha