۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۵۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84698484
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمایت و توجه ویژه، درخواست کشاورزان از استاندار کردستان

سنندج-ایرنا- جمعی از اعضای تشکل های کشاورزی کردستان در نشست با استاندار مطرح کردند که امسال باغات و مزارع استان دچار سرمازدگی شده و کشاورزان نیاز به حمایت و توجه ویژه دارند.

به گزارش ایرنا، نشست استاندار با تشکل های بخش کشاورزی روز دوشنبه برگزار شد و در این نشست که ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه به طول انجامید همه اعضای حاضر که حدود ۲۰ نفر بودند در ابتدای سخنانشان از اقدامات دولت سیزدهم به ویژه در ارتباط با امهال وام های کشاورزان و افزایش بهای خرید تضمینی گندم قدردانی کردند و سپس به بیان مسائل و مشکلات پیش روی کشاورزی استان پرداختند.  

در این نشست کشاورزان حاضر که گلچینی از کشاورزان خبره استان بودند پیشنهاداتی هم در ارتباط با به روز کردن سیستم آبیاری مزارع و باغات و توزیع سوخت در بین کشاورزان ارائه کردند و خواستار حمایت بیشتر دولتمردان از این بخش شدند.  

۱۰ درصد تولید گندم کشور مربوط به کردستان است

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان در این نشست اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جدید به اهمیت امنیت غذایی و تولید اشاره فرمودند و سال را به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند و بخش کشاورزی در راستای تحقق شعار سال نقش اساسی دارد

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه کردستان جزو تولیدکنندگان برتر کشاورزی به ویژه در زمینه گندم است، افزود: ۱۰ درصد تولید گندم کشور مربوط به این استان است و افزایش بهای خرید تضمینی آن تاثیر زیادی در اقتصاد منطقه خواهد داشت.  

وی افزود: به منظور در جریان قرار گرفتن وضعیت کشاورزان و آگاهی بیشتر از مسائل و مشکلات پایان هر هفته به یکی از بخش ها و شهرهای استان سفر می کنیم.  

پرداخت ۲۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به تولیدکنندگان وکشاورزی در کردستان 

سرپرست امور شعب بانک کشاورزی کردستان هم در این نشست اظهار داشت: سال گذشته ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات به چهار هزار نفر از بهره برداران در رسته جنگل، دام، مرتع، طیور، آبزیان و مکانیزاسیون توسط این بانک پرداخت شد.  

جمشید ویسی اضافه کرد: سال گذشته، ۲۲ هزار میلیارد ریال هم در قالب ۲۷ هزار و ۷۰۰ فقره پرونده به تولیدکنندگان و کشاورزان استان پرداخت شد.  

وی یادآور شد: امسال برنامه داریم بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش تولید و به ویژه کشاورزی پرداخت کنیم.  

سرپرست امور شعب بانک کشاورزی کردستان گفت: تخصیص بهینه منابع با شناسایی ظرفیت های استان امکان پذیر است و امسال قدم های موثری در این رابطه بر می داریم.  

کشاورزان چشم انتظار اختصاص تسهیلات با نرخ چهار درصد هستند

صالح محمدی مسوول نظام صنفی کشاورزی شهرستان قروه هم در این نشست با اشاره به اینکه لازمه کار کشاورزی حمایت است، اظهار داشت : از دولت سیزدهم برای امهال وام های کشاورزان تشکر می کنیم که اگر این مهم انجام نمی شد کشاورزان زیادی آسیب می دیدند.

وی اضافه کرد: بخش اول تصویب نامه هیات وزیران در خصوص امهال وام کشاورزان اجرایی شده و درخواست اجرایی کردن بخش دوم یعنی اختصاص تسهیلات  با نرخ چهار درصد به این قشر را داریم.

محمدی، کمبود آب را یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی شهرستان های قروه و دهگلان خواند و گفت: در نشستی که با مقام معظم رهبری داشتیم هم بیان کردم که میزان اراضی آبی ما را افزایش دهید ما به دولت وام خواهیم داد.

وی یادآور شد: به دلیل کاهش دمای هوا امسال شاهد سرمازدگی در باغات و مزارع استان هستیم و آثار سرمازدگی بخوبی قابل مشاهده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه تبعیض هایی که در استان وجود دارد موجب نگرانی اقشاری هم چون کشاورزان شده است، اظهار داشت: چند سالی است که شرکت آب منطقه ای استان در زمان تمدید پروانه چاه کشاورزان اقدام به کاهش میزان جریان آب می کنند.

فخرالدین رضایی اضافه کرد: این شرکت به کارمندان خود سهمیه حفر چاه اختصاص داده و هر کدام از آنها که زمین کشاورزی نداشته باشند اقدام به فروش آن به کشاورزان می کنند و انتظار داریم استاندار این مساله را پیگیری کند.

وی یادآور شد: در ۲ مرحله باغات و مزارع استان دچار سرمازدگی شدند یکی در دی ماه که دمای هوا به ۳۰ درجه سانتیگراد زیرصفر رسید و علاوه بر این در چند روز اخیر هم کاهش دما موجب خسارت به باغات شده است.  

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان کردستان افزود: برای عبور از این شرایط سخت نیاز است که تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان استان پرداخت شود.  

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان 

عبدالله فرجی رییس انجمن کشاورزان خبره کردستان در این نشست با اشاره به اینکه ارزش انسان به تاثیری است که در محیط و جامعه می گذارد، اظهار داشت: ما کشاورزان هم در راستای تولید و تامین موادغذایی همه تلاش خود را بکار گرفتیم.  

وی اضافه کرد: بهای خرید تضمینی گندم  منصفانه شده و بی شک دولت هزینه های سنگینی متقبل شده است و ما قدردان آن هستیم.  

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان کردستان افزود: تشکل های کشاورزی نهادی غیرسیاسی و غیر دولتی و به عنوان پلی بین کشاورزان و دولتمردان است و در همه شرایط آمادگی همکاری و همراهی با دولتمردان در راستای توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی را داریم.  

فرجی اظهار داشت: شهرستان بانه اگرچه میزان اراضی کشاورزی آن کم است ولی در تولید محصولاتی هم چون انگورسیاه ۲ سالی است که رتبه نخست را در کشور کسب می کند.  

وی با اشاره به اینکه در هر هکتار سال گذشته ۵۵ تن انگور سیاه برداشت شده است، ادامه داد: در سرشاخه زنی گردو هم بانه جزو شهرستان های پیشرو است و این موارد نشان از ظرفیت این منطقه در بخش کشاورزی است.  


امهال وام کشاورزان در مهرماه انجام شود 

سیدحسین رحیمی مسوول نظام صنفی شهرستان بیجار و یکی از اعضای هیات مدیره کشاورزان خبره کردستان هم در این نشست گفت: حدود ۳۰ هزار نفر عضو نظام صنفی استان هستند و همه تلاش آنها در راستای خدمت به مردم است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تولیدگندم دیم استان مربوط به بیجار است، افزود: سال ها است از سد تلوار قرار بوده که  آب به اراضی این شهرستان اختصاص یابد که هنوز اجرایی نشده است.  

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد مردم استان به نوعی با فعالیت در بخش کشاورزی سروکار دارند و نیاز به سرمایه گذاری بیشتر و به روز کردن ماشین آلات در این بخش وجود دارد.  

مسوول نظام صنفی شهرستان بیجار با اشاره به اینکه دیم کاران استان بسیار آسیب پذیرند و نیاز به وام کم بهره دارند، گفت: انتظار می رود اگر  امهال وام انجام می شود در مهرماه این کار صورت گیرد تا کشاورزان خوش حساب برای  پرداخت اقساط خود مجبور به فروش دام ها و تولیدات خود با نصف قیمت نشوند.  

مدیر عامل انجمن زنبورداران کردستان هم در این نشست اظهار داشت: بیش از ۲۸۰ هزار کلنی زنبور عسل در استان وجود دارد که سالانه میزان تولید آنها ۲۰۰ هزار تن است.  

مهران محمدی خواه با بیان اینکه کردستان با داشتن ۲ هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی ظرفیت فراوانی در تولید عسل دارد، افزود: با این وجود متاسفاته خط اعتباری برای زنبورداران در استان وجود ندارد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha