به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، در آغاز اولین نشست شورای دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ درباره الزامات تحقق شعار سال، اظهار داشت: یکی از مخاطبین اصلی شعار «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین»، دانشگاهها و مراکز علمی هستند. این شعار بیانگر این واقعیت است که اگر میخواهیم تولید به اشتغالآفرینی منجر شود، باید از مسیر کسبوکارهای دانشبنیان دنبال شود.
وی با بیان اینکه ایجاد کسبوکارهای دانشبنیان که خروجی فعالیتهای علمی و دانشگاهی است باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: ضوابط، آییننامهها و رویهها باید با این رویکرد مورد بازنگری قرار گیرد تا نتیجه فعالیتهای علمی به سمت شرکتها و کسبوکارهای دانشبنیان سوق پیدا کند. این اتفاق نمیافتد مگر اینکه ضوابط را در فرآیند جذب و ارتقای اعضای هیات علمی و همچنین شناسایی سرآمدان علمی، تغییر دهیم.
رییس دانشگاه تهران درباره الزامات تحقق نقش دانشگاه در عملیاتی شدن شعار سال، تاکید کرد: برای تحقق نقش دانشگاه در زمینه «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» لازم است رویهها دچار دگرگونی شوند و به فعالیتهایی امتیاز دهیم که به تبدیل علم و فناوری به ثروت و همچنین حل مسائل جامعه منجر شوند. بنابراین انتظار میرود اصلاح آییننامهها در هیات ممیزه و شورای آموزشی دانشگاه به صورت ویژه و با سرعت پیگیری شود تا بتوانیم راهبردی را که مقام معظم رهبری مطرح کردهاند، محقق کنیم.
تدوین آییننامه «استاد راهنمای راهاندازی شرکتهای دانشبنیان»
مقیمی تاکید کرد: اعضای شورای دانشگاه تهران بر روی تدوین آییننامه «استاد راهنمای راهاندازی شرکتهای دانشبنیان» کار کنند. انتظار میرود اعضای هیات علمی به صورتی فعالانهتر در زمینه ایجاد اشتیاق در دانشجویان برای ورود به کسبوکارهای دانشبنیان عمل کنند. به عنوان نمونه، ایدههای دانشجویان را جهت دهند و در زمینه نوشتن طرح توجیهی به آنها کمک کنند.
راهاندازی شعبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در اطراف منطقه آزاد انزلی
وی در ادامه از مصوبه آخرین جلسه هیات امنای دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۰ درباره راهاندازی پارک علم و فناوری در استان گیلان خبر داد و گفت: این مصوبه هیات امنای دانشگاه، مرتبط با شعار سال است و بر اساس آن قرار است شعبهای از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران جنب پردیس کاسپین و در اطراف منطقه آزاد انزلی راهاندازی شود.
رییس دانشگاه تهران افزود: این شعبه پارک علم و فناوری در واقع به عنوان یک مرکز توانمندسازی به تمام پارکهای علم و فناوری خدمات میدهد و قرار است محوریتی در زمینه توانمندسازی پارکهای علم و فناوری کل کشور پیدا کند؛ در عین حال خود این مرکز، ماموریتهای پارک علم و فناوری را به طور مستقل دنبال میکند.
مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز درباره الزامات تحقق شعار سال، اظهار داشت: اصلیترین رکنی که میتواند به عنوان منبع و پشتیبان برای ایجاد کسبوکار دانشبنیان استفاده شود، رسالهها و پایاننامههای دانشجویی است که خیلی از آنها بلااستفاده باقی مانده است.
در ادامه اولین نشست شورای دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ که متشکل از رئیس و معاونان دانشگاه و روسای دانشکدگان، دانشکدهها و دیگر واحدهای دانشگاه است، به موضوع ازسرگیری آموزش حضوری از ۱۴ فروردین ماه پرداخته شد.
ایجاد اتاقهای قرنطینه در خوابگاههای دانشگاه تهران
مهدی شهبازی، رییس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، هماهنگیهای نهایی برای ازسرگیری آموزش حضوری از ۱۴ فروردین ماه را به عنوان دستور اصلی این جلسه شورای دانشگاه اعلام کرد و با اشاره به بازدیدهایی که از روند آمادهسازی خوابگاهها صورت گرفته است، گفت: آمادگی قابل قبولی برای ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه تهران ایجاد شده است.
رییس دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه همه کلاسهای دانشگاه تهران حضوری است و هیچ استثنایی در آن وجود ندارد؛ تاکید کرد: تزریق ۲ دز واکسن به عنوان یک الزام برای ورود دانشجویان به خوابگاهها دیده شده است.
وی افزود: اتاقهای قرنطینه در خوابگاهها در نظر گرفته شده است که اگر دانشجویی به بیماری کرونا مبتلا شد، در این اتاقها قرنطینه و نگهداری شود.
مقیمی درباره تامین منابع مالی ازسرگیری آموزش حضوری نیز اعلام کرد: برای اینکه واحدهای دانشگاهی بتوانند از ۱۴ فروردین ماه تا پایان نیمسال جاری، آموزش حضوری را به نحو مناسبی اجرا کنند، ظرف دو روز آینده اعتبارات لازم به آنها تخصیص داده خواهد شد.
وی درباره بازدید از خوابگاههای دانشگاه تهران در شهر تهران، عنوان کرد: پیشرفت آمادهسازی خوابگاهها به اندازهای بود که امید است دانشگاه تهران به طور کامل از نظر تامین خوابگاه مشکلی نداشته باشد. البته هنر مدیریت این است که در شرایط محدودیت امکانات، بتوانیم یک توازنی برقرار کرده و کاری کنیم که ازسرگیری آموزش حضوری به نحو مطلوب صورت گیرد.
مشکل مالی برای ازسرگیری آموزش حضوری نداریم
احمد نوحهگر، معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران نیز در این نشست شورای دانشگاه تهران، درباره تامین منابع مالی ازسرگیری آموزش حضوری، گفت: با پیگیریهای صورت گرفته از سوی رئیس دانشگاه، از نظر تامین منابع مورد نیاز در زمینه ازسرگیری آموزش حضوری، مشکلی نداریم.
وی افزود: به منظور ارتقای کیفیت تسهیلات و امکانات رفاهی دانشجویان، منابع مناسبی به معاونتهای دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تزریق میشود. همچنین منابع مالی جداگانهای برای کمک به ستاد دانشکدهها در نظر گرفته شده است که به منظور تامین مایحتاج مورد نیاز در اجرای آموزش حضوری، به دانشکدهها تعلق میگیرد.
محدودیتهای ورود به خوابگاههای دانشگاه تهران
علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران نیز با ارائه گزارشی درباره عملیات آمادهسازی خوابگاههای دانشگاه در سطح شهر تهران، گفت: ۲۶ خوابگاه در سطح شهر مهیا شده و با پایان یافتن عملیات آمادهسازی سه خوابگاه که تعمیر اساسی شده بودند، امید است شرایط اسکان برای دانشجویان مقطع کارشناسی نیز تکمیل شود.
معاون دانشجویی دانشگاه تهران با یادآوری اینکه عملیات ثبتنام متقاضیان اسکان در خوابگاههای دانشگاه تهران بر اساس گروهبندی انجامشده، از سوم فروردین ماه آغاز شده و تا ۱۱ فروردین ماه ادامه دارد، با تشریح محدودیتهای تردد در خوابگاهها پرداخت و گفت: دانشجویانی که حداقل ۲ دز واکسن تزریق نکرده باشند، نمیتوانند وارد خوابگاه شوند.
وجهی با اعلام اینکه اسکان اولین گروه از دانشجویان متقاضی خوابگاه، از ۱۳ فروردین ماه آغاز میشود، ادامه داد: بقیه دانشجویان نیز در روزهای ۱۴ و ۱۵ فروردین ماه اسکان داده میشوند. همچنین همه دانشجویانی که نسبت به ثبتنام خوابگاه اقدام کردهاند، از دهم فروردین ماه میتوانند غذا رزرو کنند و از سحرگاه ۱۴ فروردین ماه، سحری و افطاری و شام دریافت کنند.
تعیین مهلت جدید برای حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه تهران
محمود کمرهای، معاون آموزشی دانشگاه تهران هم در زمینه ازسرگیری آموزش حضوری از ۱۴ فروردین ماه، گفت: در ادامه نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰، آموزش در همه مقاطع به طور کامل حضوری خواهد بود و امتحانات پایان نیمسال نیز به صورت کاملاً حضوری برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برخی دانشجویان در زمان انتخاب واحد بر اساس آموزش غیرحضوری به برنامهریزی، انتخاب واحد و انتخاب کلاسهایشان اقدام کردهاند، خاطرنشان کرد: ممکن است برخی دانشجویان به دلیل تغییر شیوه آموزش از حالت غیرحضوری به حضوری، نیاز به حذف یک درس داشته باشند. بنابراین فرصت دوباره برای حذف و اضافه دانشجویان در نظر خواهیم گرفت.
راهکار جبران عقبماندگیها در زمینه دروس عملی
وی درباره جبران عقبافتادگیهایی که در زمینه برخی کلاسهای عملی بوجود آمده است، عنوان کرد: امکان برگزاری کلاس جبرانی برای کلاسهای عملی در طی نیمسال وجود دارد. برای آن دسته از دروس عملی که سرفصلهایشان باقی بماند، این امکان وجود دارد که پس از امتحانات پایان ترم و در دو هفته اول تیر ماه، کلاسهای جبرانی دروس عملی برگزار شوند.
معاون آموزشی دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: با توجه به شعار سال، باید تغییراتی در برخی بندهای آییننامههای ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی ایجاد کنیم.
هادی بهرامی احسان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز درخصوص تاثیرهای کرونا بر سبک زندگی بشر، اظهار کرد: بازگشایی دانشگاه بعد از دو سال آموزش غیرحضوری، نیازمند توجه و ملاحظه ابعاد فرهنگی و اجتماعی است.
وی بر وحدت رویه، هماهنگی و همگرایی در فعالیتهای فرهنگی تاکید و ابراز امیدواری کرد: بهرهبرداری مناسب از فرصت حضوری شدن آموزش، به رقم خوردن فضایی فضیلتگرایانه، سالم و اخلاقی برای دانشجویان بینجامد.
دیگر اعضای شورای دانشگاه، روسای دانشکدگان و دانشکدهها نیز در این نشست به ارائه گزارش اقدامات خود در زمینه استقبال از آموزش حضوری پرداختند.
نظر شما