شناسایی نیروهای مستعد و پرتوان محلات کمتر برخوردار در اولویت قرار می‌گیرد

شهرکرد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ضرورت بومی‌سازی طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار گفت: علاوه بر بررسی کمبودها و آسیب‌ها و ارائه راهکار برای رفع آن‌ها، شناسایی نیروهای انسانی مستعد در این محلات نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، محسن حسین میرزایی روز سه‌شنبه در نشست هماهنگی طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار چهارمحال و بختیاری افزود: دستگاه‌های اجرایی و خدماتی هرکدام اقدامات مختلفی را در گذشته در مناطق کمتر برخوردار انجام داده‌اند که در حال حاضر لازم است با توجه به ابلاغ طرح جدید، شرایط برای هم‌افزایی و همیاری بیشتر فراهم‌شده و امور کاری از پراکندگی خارج شود.

وی با بیان اینکه پیش از این عمده تمرکز در اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی و ارائه خدمات در مناطق کمتر برخوردار مربوط به شناسایی نقاط ضعف و رفع آسیب‌ها بوده است، تصریح کرد: علاوه بر ادامه این روند، بررسی توانمندی‌های موجود به‌ویژه شناسایی نیروهای انسانی با استعداد در این محلات نیز باید مورد توجه متولیان قرار گیرد چرا که به طور معمول نیروهای قابلی از نظر علمی و ورزشی در این مناطق حضور دارند که شناسایی آنان و فراهم کردن زمینه رشد و تربیت آنان می‌تواند در بهبود فضای این محلات در آینده نیز اثرات مثبتی بر جای بگذارد.

حسین میرزایی با تاکید بر اولویت خدمت‌رسانی به محرومین در تمامی زمینه‌ها یادآور شد: بسیاری از امور اجرایی دستگاه‌ها برای خدمت به اقشار مختلف از وظایف ذاتی آن‌ها به شمار می‌رود اما اینکه قشر محروم جامعه در صدر توجه ویژه قرار گیرند نیاز به تمهیدات خاص و برنامه‌ریزی مطلوب‌تری دارد و باید آن را یک امر جهادی در نظر داشت.

معاون استاندار چهارمحال و بختیاری درباره راهکارهای پیشنهادی برای اجرای هر چه بهتر طرح توانمندسازی تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار گفت: در این زمینه می‌توان به ۲ شیوه متفاوت عمل کرد به‌گونه‌ای که برای هریک از ۱۷ محله تعریف شده در این طرح، یک دستگاه اجرایی، متولی و محور اصلی قرار گیرد و در ادامه دیگر دستگاه‌ها با همراهی آن دستگاه به ارائه خدمت بپردازند.

وی ورود هم‌زمان تمام دستگاه‌ها بر اساس شرح وظایف به محلات و ارائه گزارش مستمر از اقدامات برای افزایش اثرگذاری امور در بهبود وضعیت محله را راهکار اجرایی دوم در این طرح دانست و افزود: دستگاه‌های اجرایی در یک هفته آینده، نظرات و پیشنهادهای خود را در راستای بهبود، تسریع در اجرا و موثر واقع شدن اقدامات و اهداف این طرح به استانداری ارائه کنند.

حسین میرزایی همچنین توجه به ظرفیت‌های مردمی در اجرای طرح توانمندسازی تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در این زمینه از توان نخبگان، سازمان‌های مردم‌نهاد و افراد فعال به ویژه ظرفیت روحانیون و معتمدین محلی نیز در خدمت‌رسانی به محرومین استفاده شود.

وی به تشکیل دبیرخانه طرح در آینده نزدیک نیز اشاره کرد و گفت: به کارگیری ظرفیت بسیج و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز می‌تواند در اجرای طرح و همچنین ایجاد فرصت‌های اشتغال کمک موثری داشته باشد چرا که توسعه مشاغل خانگی به شدت در بهبود وضعیت محلات کارساز خواهد بود.

به گزارش ایرنا، حاضران در این نشست درباره جزئیات طرح توانمندسازی تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار نظراتی را ارائه کردند که لزوم تعیین دبیرخانه، امکان بازنگری در تعداد و فهرست ۱۷ محله تعیین شده در استان، ضرورت اقدامات آمایشی و اولویت‌بندی نیازهای هر یک از محلات، ارائه بیمه سلامت برای تمامی افراد ساکن در محلات کمتر برخوردار و چگونگی همسان‌سازی طرح بازآفرینی محلات با طرح جدید از جمله این نظرات به شمار می‌رود.

اجرای طرح توانمندسازی تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار از اواخر سال ۱۴۰۰ با در نظر گرفتن ۲ هزار و ۲۰ محله کم برخوردار در مناطق مختلف کشور آغاز شده که سهم چهارمحال و بختیاری در این طرح ۱۷ محله است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha