۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84699858
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زارعان خراسان شمالی ۲۵ درصد سطح اراضی کشت بهاره را کاهش دهند

بجنورد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: زارعان این استان که هر ساله حدود ۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی را به کشت بهاره اختصاص می‌دهند امسال با هدف مدیریت منابع‌ آبی باید ۲۵ درصد از این سطح را کاهش دهند.

محمدجواد تشکری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عمده کشت بهاره در این استان مربوط به کشتزارهای پیاز، گوجه فرنگی، انواع سبزی و صیفی، پنبه، ذرت، چغندرقند است که با توجه به شرایط آب و هوایی و مناطق مختلف استان از فروردین ماه کشت های بهاره‌ آغاز می شود.

وی افزود: به کشاورزان این استان توصیه می کنیم که با توجه به کاهش بارندگی و منابع‌آبی، آب موجود را مدیریت کنند تا اراضی آنان دچار خشکی و تنش نشود.

تشکری بر افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت گندم در سال جاری از کشاورزان می خواهیم که به هیچ وجه نوبت آب غلات را برای کشت بهاره کم و یا قطع نکنند.

وی گفت: کشاورزان اراضی کشت شده گندم و جو را امسال درست مدیریت کنند اگر تا حدودی کشت بهاره آنان نیز کاهش یابد با توجه به افزایش قیمت خرید تضمیمی گندم و بالا رفتن علوفه دامی جبران خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: از ۲۶۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۱۴۷ هکتار دیم و ۱۱۴ هزار آن آبی است.

تشکری گفت: بیشتر سطوح اراضی آبی به کشت محصولاتی از قبیل غلات شامل گندم و جو، گیاهان صنعتی از جمله پنبه، چغندرقند، آفتابگردان  و محصولات علوفه‌ای شامل یونجه و ذرت اختصاص دارد و بیشترین اراضی دیم نیز مربوط به گندم، جو و حبوبات است.

وی  اظهار داشت: در استان ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶  را دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری شامل غلات، چغندرقند و محصولات نیمه گرمسیری شامل پنبه در کشتزار های این استان به عمل می آید.  

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زراعی است که سالانه با توجه به شرایط آب و هوایی بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز انواع محصول از آن برداشت می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha