۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۱۴
کد خبر: 84700133
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نهاد حقوق بشری، غرب را به رفتار تبعیض‌آمیز در مواجهه با آوارگان جنگی متهم کرد

لندن – ایرنا – رئیس یک نهاد حقوق بشری، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی را به دلیل پذیرش سخاوتمندانه‌تر آوارگان اوکراینی به نسبت سوری، به رفتار تبعیض‌آمیز و «استاندارد دوگانه» متهم کرد.

به گزارش ایرنا، «رائد الصالح» رئیس گروه کلاه سفیدهای سوریه تصریح کرد که باید با همه آوارگان جنگی «به طور یکسان رفتار شود» و از «رفتار ترجیحی» با آنها پرهیز شود.

الصالح در گفت و گو با رادیو تایمز انگلیس افزود که تضاد در طرح های اسکان مجدد اوکراینی ها و سوری ها واضح است، «رفتار ترجیحی با پناهندگان اوکراینی وجود دارد - ما می توانیم آن را ببینیم.»

وی افزود: «این استاندارد دوگانه است. با پناهندگان صرف نظر از نژاد، قومیت یا مذهب باید به طور مساوی رفتار شود، زیرا آنها از حقوق مساوی برخوردار هستند.»

کلاه‌سفیدها با نام رسمی دفاع مدنی سوری، سازمانی است که رسالت خود را کمک داوطلبانه و نجات غیرنظامیان در مناطق جنگی اعلام می کند و مورد حمایت غرب است. کلاه سفیدها به جنگ اطلاعاتی علیه دمشق متهم هستند.

انگلیس از ابتدای درگیری‌ها در اوکراین تاکنون بیش از ۲۲ هزار آواره فراری از این کشور را در چارچوب طرح‌های مختلف از جمله ویزای خانوادگی اوکراین و خانه برای اوکراینی‌ها اسکان داده است. این درحالیست که انگلیس طی شش سال گذشته فقط حدود ۲۰ هزار پناهجوی سوری را اسکان داده است.

البته رویکرد تبعیض‌آمیز و چهره دوگانه غرب در قبال پناهجویان فراتر از تعبیر این فعال حقوق بشری است، به طوریکه به تعبیر رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی ایران در ماجرای اوکراین نمایان شد. ایشان در بخشی از سخنرانی خود در اولین روز فروردین ۱۴۰۰ اظهار داشتند: در ماجرای اوکراین، نژادپرستی غرب را همه دیدند. قطار پناهندگانی را که دارند از کشور و زیر مثلاً مشکلات جنگ فرار می کنند نگه می دارند، برای اینکه سیاه‌پوست را از سفیدپوست جدا کنند و سیاه‌پوست را پیاده کنند. صریحاً در رسانه‌هایشان اظهار تأسّف می کنند که این دفعه جنگ در خاورمیانه نیست، در اروپا است."

ایشان فرمودند این اقدام بدین معناست که «اگر جنگ و خونریزی و برادرکشی در خاورمیانه ــ البتّه در مناطق به قول آنها خاورمیانه ــ و در اینجاها باشد اشکال ندارد [امّا] در اروپا که باشد اشکال دارد.»

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، از زمان آغاز جنگ در اوکراین بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم این کشور از جمله نیمی از جمعیت کودکان در اوکراین از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دو روز پیش در اظهارنظری، خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در اوکراین شد تا امکان پیشرفت در مذاکرات جدی سیاسی فراهم شود.

وی در جمع خبرنگاران گفت که خواهان یک آتش بس فوری بشردوستانه هستم تا امکان پیشرفت در مذاکرات جدی سیاسی، با هدف دستیابی به توافق صلح بر اساس اصول منشور سازمان ملل فراهم شود.

گوترش اظهار کرد: از مارتین گریفیتس هماهنگ‌کننده بشردوستانه سازمان ملل در سراسر جهان خواسته‌ام که فوراً با طرف‌های درگیر، توافق‌ احتمالی برای آتش‌بس بشردوستانه در اوکراین را بررسی کند.

وی گفت من قویا از طرف‌های درگیر در این مناقشه و به طور کلی از جامعه بین المللی می‌خواهم که در همبستگی با مردم اوکراین و سراسر جهان با ما برای برقراری صلح همکاری کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha