تعامل و هم‌افزایی برای شناسایی و رفع موانع توسعه‌ای آذربایجان‌غربی وجود دارد

مهاباد - ایرنا - استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اکنون جزم جدی با محوریت تعامل و هم‌افزایی در استان توسط همه دستگاه‌ها برای رفع شناسایی موانع توسعه‌ای وجود دارد، گفت: تنها راه برون رفت آذربایجان‌غربی از این وضعیت استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

به گزارش ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در نشست صمیمی با نخبگان و منتخبان اقشار مختلف مردم میاندوآب اظهار کرد: وضعیت فعلی استان با وجود دارا بودن مزرهای خارجی و همچنین داشتن بیشترین گمرک ها و پایانه‌های صادراتی قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: عدالت محوری، محرومیت زدایی و فسادستیزی از برنامه‌های دولت سیزدهم است که با روی کار آمدن دولت، عزم جدی دولتمردان در این راستا بیشتر شده‌است.  

وی با بیان اینکه همچنین حرکت‌های مردمی از دیگر برنامه‌های الویت دار دولت سیزدهم است، اظهار کرد: در گذشته دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و مسوولان ایجاد شده بود ولی رئیس جمهور و کارگزاران نظام بازسازی اعتماد بین مردم و مسوولان را در دستور کار قرار دارند و در آذربایجان‌غربی هم این مهم به جد پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به حضور در شهرستان‌ها و سفر به نقاط روستایی و دیدار چهره به چهره با مردم، گفت: همچنین احصا مشکلات و ظرفیت های هر منطقه از طریق خود مردم به حل مشکلات و توسعه منطقه کمک شایانی می‌کند.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به محدودیت‌های مالی افزود: برای حل مشکل‌ها چاره‌ای جز اولویت‌بندی اجرای طرح‌ها براساس مطالبات مردمی نداریم و یکی از اهداف سفرهای شهرستانی در راستای تعادل بخشی در منطقه است.

معتمدیان با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه برای توسعه استان با محوریت همان مناطق از اهداف دیگر سفرهای شهرستانی است، گفت: شناسایی ظرفیت‌ها مهم‌ترین کمک به پیشرفت استان می‌کند و این درحالیست که آذربایجان‌غربی با عنوان استان محروم مطرح است ولی این استان از ظرفیت‌ها و مواهب خدادای برخوردار است به طوری که معادن غنی یکی از این منابع خدادادی در استان است و تابحال از این ظرفیت برای اشتغال و درآمد بهره‌مند نشده ایم.

سهم معادن آذربایجان‌غربی در اشتغال‌زایی کمتر از یک درصد است

وی افزود: سهم معادن استان از اشتغال‌زایی کمتر از یک درصد است در صورتی که از نظر وجود و فعالیت معادن جزو هشت استان برتر کشور هستیم.  

وی با بیان این‌که بیش از ۵۰ ماده معدنی باارزش در آذربایجان‌غربی وجود دارد، اظهار کرد: وجود معادن طلا یکی از این ظرفیت‌هاست ولی در گذشته برخی موانع موجب عدم توسعه‌ در این بخش شده است.

تعامل و هم‌افزایی برای رفع و شناسایی موانع توسعه‌ای آذربایجان‌غربی وجود دارد

وی اضافه کرد: مناطقی که در آذربایجان‌غربی از آنها به عنوان مناطق محروم یاد می‌شود یکی از ثروتمندترین مناطق در خاورمیانه هستند به طوری که ۳۰ درصد طلای کشور در این استان تولید می‌شود.

معتمدیان با بیان اینکه معادن زیاد طلا هم در استان شناسایی شده است، گفت: این معادن که در گذشته قابیلت فعالیت داشتند، غیرفعال شده ولی امسال یکی از اولویت های اصلی در استان تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی است که بخش معادن به عنوان پیشران تحقق این مهم تلقی می‌شود.  

وی افزود: در جنوب آذربایجان‌غربی معادن طلا و سایر معادن داریم که در سطح ملی با پیگیری‌های انجام گرفته در سه بخش شامل مطالعات، اکتشاف و استخراج و از همه مهم‌تر فرآوری محصولات معدنی با هدف اشتغالزایی در الویت کاری قرار داریم.

تعامل و هم‌افزایی برای رفع و شناسایی موانع توسعه‌ای آذربایجان‌غربی وجود دارد

وی با تاکید بر فراهم کردن زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران در استان، گفت: از اعلام آمادگی ۲۰۰ مورد سرمایه‌گذاری در استان در بخش‌های مختلف به ویژه معادن در گذشته، متاسفانه با ۱۹۸ مورد آنها، منابع طبیعی مخالفت کرده است.  

وی با بیان اینکه در آذربایجان‌غربی درآمد سرانه ۴۷ درصد کمتر از میانگین کشوری است، گفت: این در حالیست که استان از حیث کشاورزی می‌تواند به واسطه آب و خاک حاصلخیز پیشرفت کند و همچنین به واسطه وجود اقلیم و دارا بودن آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی به قطب گردشگری تبدیل شود.

وی با تاکید بر توجه بر کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی گفت: یکی از دلایل پایین بودن درآمد سرانه در استان در بخش کشاورزی و معادن خام فروشی است و دسترنج کشاورزان عاید دلالان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رونق اقتصادی در استان در گرو توجه به روستاهاست، گفت: با وجود توجه نظام جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف توسط دولت‌ها به زیرساخت‌های عمرانی در روستاها، شاهد مهاجرت‌های بی‌رویه از روستاها به شهرها بودیم و با وجود همه زیرساخت‌ها روند مهاجرت رو به رشد بوده و در پی آن شاهد افزایش حاشیه نشینی در شهرها هستیم.

وی با بیان اینکه وجود مشکلات معیشتی در روستاها منجر به مهاجرت شده است، افزود: باید مسئله معیشت در روستاها مورد توجه جدی قرار گرفته و محصولات کشاورزی هر منطقه با راه‌اندازی صنایع تکمیلی به فروش مناسب برسد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان میاندوآب قطب تولید محصولات کشاورزی و دامی در آذربایجان‌غربی است، گفت: استفاده از این ظرفیت در این شهرستان نیازمند توجه ویژه است و باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران در این بخش فراهم‌شود به طوری که جذب سرمایه‌گذار در استان با موانعی همراه است و در گذشته هم‌ به علت جنگ تحمیلی و بعد از آن حضور اشرار و گروهک‌های مختلف در استان فضا برای سرمایه‌گذاری وجود نداشت.

وی بیان کرد: اکنون به واسطه نیروهای مسلح، امنیتی و انتظامی بااقتدار امنیت را حتی در خارج از مرزها جمهوری اسلامی مدیریت ‌می‌کند.

وی با بیان این‌که هیچ مشکل امنیتی در آذربایجان‌غربی وجود ندارد، گفت: البته این به آن معنا نیست که تهدیدهای امنیتی در مرزهای استان وجود نداشته باشد ولی با اقدامات انجام گرفته در سال‌های گذشته فرصت‌های لازم برای امنیت پایدار در استان ایجاد شده و اکنون آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های امن کشور است.  

وی افزود: باید فرآیند جذب سرمایه‌گذار با حذف بروکراسی تسهیل شود و این را به جد پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱، سال حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف در استان خواهد بود، گفت: در شهرستان پرظرفیت میاندوآب هم شرایط جذب سرمایه‌گذار فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مرزهای مشترک استان با دیگر کشورها زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: تجارت بین‌الملل را براساس سند آمایش به عنوان سندبالادستی پیگیر خواهیم شد و در میاندوآب نیز به جهت وجود زیرساخت‌های لازم و آب و هوای متعادل و حمل و نقل راه‌اندازی بندر خشک را پیگیری می‌کنیم تا به واسطه آن زمینه صادرات محصولات تولیدی فراهم شود.

استاندار آذربایجان‌غربی یکی از مشکلات استان را کم‌آبی برشمرد و گفت: این استان با اینکه دومین استان پرآب است ولی اکنون با چالش آب مواجه شده و در رابطه با احیای دریاچه اورمیه اگر محدویت هایی ایجاد می‌شود باید به معیشت مردم توجه شود.

وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در احیای دریاچه ارومیه گفت: اجرای سند سازگاری با کم‌آبی در فعالیت‌های کشاورزی استان در دستور کار قرار دارد و براساس‌ آن باید مدیریت منابع و مصارف آبی در کوتاه مدت و بلند مدت مورد توجه قرار می‌گیرد.  

وی اضافه کرد: ۲ هزار هکتار گلخانه‌ در استان با سرمایه‌گذاری دولت براساس تفاهم‌نامه که به زودی منعقد می‌شود، در دستور کار قرار دارد که در میاندوآب نیز به عنوان پایلوت در این زمینه در جهت ایجاد اشتغال، رونق تولید و ارزآوری ایجاد می‌شود.

وی افزود: نهضت مدرسه‌سازی، از بین بردن شکاف‌های ناعدالتی در استان تا پایان دولت به عنوان مهمترین عامل در رابطه با پیشرفت استان را پیگیری خواهیم کرد.

در این نشست برخی حضار به بیان مشکلات حوزه کاری خود و مطالبه‌های اجتماعی و فرهنگی در رابطه با توسعه میاندوآب پرداختند.

استاندار آذربایجان غربی روز سه‌شنبه در هشتمین سفر شهرستانی خود به میاندوآب سفر کرد.   

بازدید از شهرک صنعتی شهید باکری میاندوآب و افتتاح فازتوسعه شرکت فرش افشار زرینه و برگزاری میز خدمت توسط معاونان استاندار آذربایجان غربی و مدیران کل استانی در محل مصلای امام خمینی (ره)  از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در سفر مقام عالی دولت در استان به میاندوآب است.

بازدید از مرکز نگهداری معلولان ذهنی بی‌سرپرست و مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در میاندوآب، دیدار از خانواده شهید امانی (شهید راه امنیت)، دیدار با مردم روستاهای یاریجان علیا و زنجیر آباد، دیدار با مردم شهر جدید بکتاش در مسجد جامع این شهر، بازدید از کمپ گردشگری نوروزلو، دیدار و سخنرانی در جمع نخبگان و ایثارگران شهرستان و نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه محمدصادق معتمدیان به شهرستان میاندوآب است.

میاندوآب با ۲۸۵ هزار نفر جمعیت سومین شهرستان بزرگ آذربایجان غربی پس از ارومیه و خوی به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha