۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۱۴
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84701304
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بانوی مهابادی ابزار تولید فرش دستباف را به موزه اهدا کرد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: یک بانوی فرهنگ دوست اهل این شهرستان یک ابزار تولید فرش دستباف کردی (کریکت) با قدمت بیش از ۱۱۰ سال را به موزه مردم شناسی اهدا کرد.

ناصر صدفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مادر کهنسال مهابادی «مریم یوسفی‌آذر «نام دارد و در اقدامی نمادین و فرهنگی این شانه فرش (کرکیت) را به موزه مردم شناسی مهاباد اهدا کرد.

به گفته اهداکننده، این وسیله برای کوبیدن فرش دستباف هنگام تولید استفاده می‌شده است و دست بدست از مادر بزرگش به او ارث رسیده و برای حفظ، آن را در اختیار موزه مردم شناسی مهاباد قرار داده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد با بیان اینکه این دومین اهدایی از سوی شهروندان فرهنگ دوست مهابادی به موزه مردم شناسی است، گفت: وجود اشیای قدیمی، سکه و ابزار تولید کالای مورد نیاز، نشان از وجود تمدن و فرهنگ غنی منطقه است.  

بانوی مهابادی ابزار تولید فرش دستبافت را به موزه اهدا کرد

صدفی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد ضمن تقدیر و تشکر از این مادر عزیز و ارج نهادن بر حرکت زیبای ایشان آمادگی خود را جهت دریافت اشیای تاریخی فرهنگی اعلام می‌نهد.

به گزارش ایرنا، اسفندماه سال گذشته «امین وطمانی» نوجوان مهابادی به مناسبت عید نوروز سکه با ارزش دوران اسلامی را که پیشتر در یکی از مزارع این شهر یافته بود، به موزه مردم شناسی مهاباد اهدا کرده بود.

حمام میرزا رسول یکی از اماکن تاریخی مهاباد است که پس از مرمت و بازسازی توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است؛ این بنای زیبا که قدمت آن به اواخر دوره صفویه برمی‌گردد توسط شخصی به نام میزرا رسول ساخته شده است.

در این موزه همچنین انواع ظروف سفالی، مسی و مفرغی و انواع سکه‌های قدیمی که در این مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت می‌گرفت و نام حاکمان دوران خود را به یادگار دارند، دیده می‌شود.

مهاباد از شهرهای فرهنگی شمالغرب کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha