مهمان مهربان طبیعت در حفظ زنده ترین مرجان های جهان در قشم باشیم

قشم - ایرنا - سیزدهم فروردین در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز طبیعت نامگذاری شده، بیاییم با پاسداشت این روز در سرزمین آب و آفتاب، مهمان مهربانی برای حفظ زنده ترین مرجان های جهان در جزیره قشم نگین خلیج فارس باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیزدهمین روز از سال جدید که روز طبیعت نام گرفته، بنا به یک رسم دیرینه قشموندان و گردشگران نوروزی از منزل، هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم گردی، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های سنتی، منازل استیجاری و چادرها بیرون می روند، دل به طبیعت می زنند و به شادی و تفریح می پردازند.

در این روز مردم و گردشگران نوروزی سرزمین عجایب هفتگانه مهمان جاذبه های طبیعی و اکولوژیکی، جاذبه های زمین شناختی، جاذبه های تاریخی و فرهنگی، جاذبه های ژئوتوریستی، جاذبه های بصری ژئو پارک، سواحل و جزایر مرجانی و سواحل زیبای این جزیره می شوند تا سیزده شان را بدر کنند، چه زیباست که در این روز همه ما احساس مسوولیت کنیم و مهمانان مهربانی برای آسیب نزدن به طبیعت به ویژه ساحل و دریا باشیم.

در این میان سواحل و جزایر مرجانی که زنده ترین مرجان های جهان را در آب های پیرامون قشم می توان در آنها مشاهده کرد، از جایگاه ویژه ای برای حفاظت و حراست از سوی قشموندان و گردشگران برخوردار هستند، این مکان های زیبا که در لابه لای این جزایر آرمیده بر بستر دریا قرار دارند، با داشتن انواع ماهیان رنگارنگ و آکواریومی، نگاه گردشگران، غواصان و شناگران را به خود جلب می کنند.

همچنین دلفین های زیبا که پیوندی عجیب با انسان دارند که گاه با رفتار بازی گونه شان لذت بهره گیری از دریا را مضاعف می کنند در نزدیکی این جزایر مرجانی قابل رویت و مشاهده هستند و از سوی دیگر علف های دریایی که منبع تغذیه ای برای آبزیان این منطقه به شما می روند نیز در اطراف این سواحل مرجانی به چشم می خورند.

مهمان مهربان طبیعت در حفظ زنده ترین مرجان های جهان در قشم باشیم

در روزهای خاصی از سال مثل امروز (شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱) که تفاوت سطح جزر و مد دریا به حد اعلای خود می رسد (مد اول = ساعت ۰۰:۱۴ مقدار ۳/۷، جزر اول = ساعت ۰۶:۴۱ مقدار ۰/۷،  مد دوم = ساعت ۱۲:۳۵ مقدار ۳/۶ و جزر دوم = ساعت ۱۸:۵۶ مقدار ۰/۹) برای ساعاتی بستر دریا در ساحل جنوبی قشم خالی از آب می شود و گستره عظیمی از مرجان ها پدیدار می شود که ماهیان رنگارنگ در لابه لای آنها اسیر گشته و بی تاب، بالا و پایین می پرند و پنداری حیوانند که در چاه اتفاقی افتاده که دیگر آب برای شناور شدنشان نیست.

تک تک ما در این روز می توانیم با انجام ندادن برخی کارها و آسیب نرساندن به طبیعت سواحل و دریا، دوستدارش باشیم و خاطرات خوشی را در سیزده بدر در کنار طبیعت رقم بزنیم.

بیاییم در این روز طبیعت سواحل و جزایر مرجانی را آلوده نکنیم، زباله کمتری در این سواحل و جزایر تولید کنیم، اگر در محدوده ای از طبیعت و سواحل و جزایر یادشده که برای گذراندن سیزده بدر انتخاب کرده ایم، زباله ای را مشاهده کردیم حتما جمع آوری کنیم.

لازم است تا کیسه های مخصوص زباله به همراه داشته باشیم، تا از پرتاب زباله و سبزه های نوروز در طبیعت و سواحل و جزایر مرجانی جزیره خودداری کنیم، از رها کردن ماهی های قرمز در دریا نیز بپرهیزیم و در صورت نیاز به روشن کردن آتش، پس از اتمام کار، آن را خاموش کنیم.

بیاییم در روز طبیعت به درختان، سبزه ها و  ۸۰۰ هزار بوته گل فصلی در رنگ ها و گونه های مختلف که برای زیبایی جزیره کاشته شده آسیب نرسانیم، به کودکانمان بیاموزیم که طبیعت و محیط زیست دریایی سرمایه های ارزشمندی هستند که باید در حفاظت آن بکوشیم.

مهمان مهربان طبیعت در حفظ زنده ترین مرجان های جهان در قشم باشیم

با انجام همین کارهای بسیار ساده در همه ایام سال می توانیم با طبیعت مهربان باشیم و آن را برای آیندگان حفظ کنیم.

یادمان باشد که حفظ و حراست از طبیعت وظیفه همگان است و همه ما در قبال حفاظت از این نعمت زیبای خدادادی مسوول هستیم.

سواحل و جزایر مرجانی علاوه بر جذب گردشگر داخلی و خارجی به منظور تقویت اکوسیستم و حفظ زیست بوم جزیره قشم نگین خلیج فارس نقش مهمی دارند.

سواحل دریا، وجود صخره ها مرجانی، حرکت خرچنگ ها به ویژه خرچنگ های با گویش محلی (سنگو با کمال، سنگو شیوب، سنگو کوهی، سنگو تال، سنگو شرگو، سنگو تارو، سنگو گوری)، ماهی مرکب(عنکاس)، کلموک و زیست گونه های مختلف دریایی در جزیره قشم گردشگر پسند است و در طول شبانه روز جذابیت های خاصی برای گردشگران دارند.

سواحل و جزایر مرجانی به عنوان یکی از اصلی ترین منابع غذایی ماهیان آب های اقیانوسی، بستر سودمندی برای ماهیگیری صیادان است و به تقویت صنعت شیلات کمک شایانی می کند.

خصوصیات بارز سواحل و جزایر مرجانی تنوع زیستی بالاست، به طوری که از ۳۳ شاخه جانوری و گیاهی که در زیستگاه های دریایی یافت می شوند ۳۰ شاخه در مناطق مرجانی زندگی می کنند.

یادمان باشد مرجان ها ۲۵ درصد از تمام حیات را در خود حفظ می کنند و علاوه بر قابلیت زیست محیطی و گردشگری قادر هستند از جزیره های کم ارتفاع در برابر خشم امواج و فرسایش دریاها محافظت کنند.

به یاد داشته باشیم که از مرجان ها برای تولید داروهای ضد سرطان و پیوند استخوان استفاده می شود و آبسنگ های مرجانی تولید سالانه ۱۲ هزار گرم در متر مربع را دارند.

فراموش نکنیم مرجان ها به عنوان گونه های کمیاب دریایی مورد تهدید فعالیت های ناشی از رسوب گذاری کشاورزی و جنگل تراشی، پرغذایی(فاضلاب صنعتی و خانگی)، برخی روش های مخرب ماهیگیری (مثلاً انفجار) و لنگر اندازی شناورها  قرار دارند.

به گزارش ایرنا، مردم سراسر ایران در روز سیزدهم نوروز با رفتن به دامن طبیعت شکرگزار نعمت های پروردگار هستند.

در تقویم ایرانیان سیزدهم فروردین ماه، روز طبیعت یا سیزده بدر نام گرفته است.

قشم این روزها میزبان انبوه میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط ایران و مسافران خارجی است.

مردم ایران زمین همه ساله با سفر به جزیره قشم به عنوان سرزمین زیبایی‌ها از شگفتی‌های عالم خلقت در قالب سایت‌های مهم گردشگری قشم همچون طولانی ترین غار نمکی جهان، دره ستاره‌ها، دره و تنگه چاهکوه، دره تندیس‌ها، موزه ژئوپارک، چاه‌های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت، جزایر ناز، سواحل زیبا، سایت تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی، جنگل‌های دریایی حرا، خلیج دلفین‌های هنگام، غارهای خوربس، بام قشم و دهها پدیده دیگر زمین شناختی دیدن می‌کنند.

ارتباط با مردمان شریف و میهمان دوست جزیره قشم، استفاده از خانه‌های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری، بازدید از موزه لنج سازی گوران، استفاده از سواحل زیبا، خرید از بازارها و مجتمع‌های تجاری، استفاده از مدارس غواصی برای تماشای شگفتی‌های زیبای زیر آب، شنا در سواحل و بهره بردن از ورش‌های مختلف آبی به همراه خرید صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره هم از دیگر امتیازات سفر به این جزیره شگفتی‌ها است.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق بندر پهل بندرعباس به بندر لافت جزیره قشم توسط شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از بندر شهید حقانی بندرعباس به بندر شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های طلایی و نقره ای و غروب منحصر به فرد به عنوان نگین خیج فارس شناخته می شود.  

این جزیره زیبا با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha