۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۲۸
کد خبر: 84702745
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقبال گرم طبیعت هرمزگان از حضور مردم در دامن خود

۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۲۸
کد خبر: 84702745
استقبال گرم طبیعت هرمزگان از حضور مردم در دامن خود

بندرعباس - ایرنا - همزمان با سیزده فروردین، آسمان هرمزگان صاف و هوا برای حضور در طبیعت دلپذیر است و مردم هرمزگان هم در این روز با خروج از خانه‌های خود و رفتن به ساحل، جنگل و دشت و کوه‌های این استان از شرایط ایجاد شده لذت می‌برند.

۱۳ فروردین در تقویم ملی ایران به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده و آن را به عنوان روز یا جشن سیزده به در می‌شناسند که مردم از دیرباز در این روز برای داشتن یک روز شاد و شیرین به دامن طبیعت می‌روند.

طبیعت هم تنوع بسیاری در کشور و به خصوص هرمزگان برای حضور مردم در دامن خود فراهم ساخته است که شاید بسیاری انتظار آن را در این استان ساحلی نداشته باشند مانند وجود کوهستان در کنار دریا، جنگل‌های حرا، کشاورزی و دشت‌های زیبا؛ طبیعت ساحلی این استان از تنبو شمالی یعنی غربی‌ترین روستا تا کمبکی که شرقی ترین روستای هرمزگان مردم برای بهره بردن از این شرایط مهیا شده و به دامن طبیعت متنوع رفته‌اند.

طبیعتی که در دل خود انواع گیاهان و جانوران تا پستی‌ها و بلندی‌های بسیاری دارد که بسیاری تصور نمی‌کنند در این استان وجود داشته باشد.

بخشی از پارک ملی ساحلی نایبند در غرب هرمزگان و شرق بوشهر در این استان واقع شده و طبیعت این استان ۱۲ منطقه حفاظت شده، پنج تالاب بین‌المللی، یک منطقه شکار ممنوع، ۲ پناهگاه حیات وحش و اثر طبیعی ملی گنبدهای نمکی خرسین را در خود جای داده است.

منطقه حفاظت شده گنو در شمال بندرعباس با پوشش گیاهی : آکاسیا، پرخ همراه با گیشدر، استبرق، کنار ، کهور، ارس، بادام وندلبو، بنه، قیچ و غیره و پراکنش جانوری پستانداران منطقه شامل جبیر ، قوچ و میش ، کل بز ، گرگ و کفتار، پرندگان شامل : کرکس ، دال ،پیغوی کوچک، تیهو ،کبک، جیرفتی و گونه منحصر به فـــــرد منطقه ماهی آفانیوس گینوئیس که در آبگرم گنو زندگی می کند.

اختلاف دمایی افزون بر ۱۷ درجه سانتی گرادی نسبت به مناطق همجوار و وجود گونه های گیاهی و جانوری انحصاری و نادر مانند مهرخوش، بادام وندلبو، شاخ غزالی، پامچال صخره‌ایی و ماهی آفانیوس گینویس از ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه است که مردم با حضور در آن می‌توانند از تماشای این همه تنوع در مرکز هرمزگان لذت ببرند.

منطقه حفاظت شده سراج در نزدیکی بندر مقام از توابع بندرلنگه هم مناطق دیدنی در غرب هرمزگان است با پوشش گیاهی درختان کهور و آکاسیا و پراکنش جانوری آن کل و بز ، قوچ و میش، جبیر، تشی، روباه، شغال، پلنگ و پرندگانی نظیر جیرفتی، هوبره و خزندگانی نظیر لاک پشت دریایی در سواحل است که همجواری کوهستان و ساحل و دارا بودن فون و فلورکوهستان و دریا جنگل‌های آکاسیا چتری بر جذابیت تماشایی آن افزوده است.

منطقه حفاظت شده حرای تیاب و میناب در شرق هرمزگان هم دیدنی است که در میان ۶ رودخانه شور،جلابی ،حسن لنگی،تیاب ،میناب و زرانی قرار گرفته است و توده‌های انبوه درختان حرا جنگلهای تنکی از آکاسیا، کهور، کُنار و گز در آن می‌روید و از مهمترین مکان‌های زمستان گذرانی پرندگان است.

منطقه حفاظت شده گابریک و جاسک دارای اقلیم خشک و بیابانی است که برای گردشگران بیابانی ساحلی جذابیت بالایی دارد و با قایق می‌توان از بین درختان حرای این منطقه عبور کرد و لذت برد و از طرفی برای پرنده نگری هم بسیار مناسب است.

این‌ها تنها بخش‌هایی از مکان‌هایی است که طبیعت در اختیار طبعیت گردان در مناطق ساحلی قرار داده و مناطق دور از ساحل هرمزگان هم زیبایی‌ها و جذابیت‌های خود را دارد، کوه‌ها، آبشارها و دره‌های این استان هم بسیار است.

طبیعت امروز با آب و هوایی صاف به استقبال مردم در این روز رفته تا مردمی هم که به دل آن رفته و انتظار هم دارد مهمانانش نظافت و حفاظت را جدی گیرند و آسیبی به محیط زیست خود و سایر مخلوقات وارت نکنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha