۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۴۳
کد خبر: 84702985
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۱۰ جشنواره نوروزی در خلخال برگزار شد

۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۴۳
کد خبر: 84702985
۱۰ جشنواره نوروزی در خلخال برگزار شد

اردبیل_ ایرنا_ سرپرست فرمانداری خلخال گفت: در ایام نوروز امسال ۶ جشنواره نوروزی و چهار جشن نوروزگاه در مناطق مختلف این شهرستان برگزار شد.

سید جواد یحیی زاده در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: جشن نوروزگاه ۴ که امروز در روستای تات‌زبان شال از توابع بخش شاهرود خلخال برگزار شد، آخرین جشن نوروزگاه و همچنین برنامه اختتامیه جشنواره های ۱۰ گانه نوروزی خلخال است.

رییس ستاد خدمات سفر خلخال اظهار کرد: جشنواره‌ها و نوروزگاه‌های این شهرستان با بکارگیری از ظرفیت هنرمندان این منطقه و با همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال از روز ۲۸ اسفندماه سال گذشته در سطح شهر خلخال و همچنین مراکز بخش‌ها و روستاهای این شهرستان آغاز و امروز همزمان با روز طبیعت و حضور بی‌شمار گردشگران در منطقه با اجرای نوروزگاه ۴ پایان یافت.

وی با اشاره به دوسال خانه نشینی اجباری مردم به علت شیوع کرونا و ضرورت برگزاری برنامه‌های نشاط آور برای افزایش تحرک روحی و جسمی در جامعه اظهارکرد: پس از پایان ماه مبارک و پرفضیلت رمضان برای ادامه جشنواره ها با عناوین مختلف در این شهرستان برنامه‌ریزی خواهد شد .

یحیی‌زاده هدف اصلی از اجرای جشنواره‌های نوروزی خلخال را فراهم کردن زمینه ایجاد شور و نشاط اجتماعی در جامعه و ایجاد عادت بیرون آمدن مردم از خانه در روزهای پایانی سال و آغاز فصل بهار از زیر سقف خانه‌ها ،ارتقای سطح تحرک در جامعه و استفاده از طبیعت زمستانی - بهاری زیبای منطقه ذکر کرد.

سرپرست فرمانداری خلخال با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری نوروزگاه ۴ که با برپایی غرفه‌های مختلف زمینه سرزندگی مردم منطقه و گردشگران میهمان این شهرستان را فراهم کردند، افزود: همزمانی این جشن با اجرای آیین‌های روز طبیعت بر شور و نشاط آن اضافه کرد .

اجرای رقص و موسیقی محلی، برگزاری بازی‌های بومی و محلی ،پخت غذاهای سنتی و نان روغنی ویژه منطقه شال ،آش های محلی و عرضه و فروش صنایع دستی منطقه باستانی شال از جمله برنامه های چهارمین نوروزگاه در خلخال بود.

به گزارش ایرنا ،روستای باستانی شال از توابع بخش شاهرود خلخال در ۴۰ کیلومتری از مرکز خلخال و در میان باغ های میوه و دامنه کوه بلند پلنگاه واقع شده واهالی این روستا همانند سایر روستاهای این بخش یه زبان تاتی سخن می گویند .

در زمان نه چندان دور بهترین پارچه پشمی به نام شال که گرما بخش روزهای سرد زمستان خلخال است توسط صنعتگران این روستا بافته می شود. واقع شدن شال در کنار رودخانه پرآب شاهرود و در میان انبوه درختان میوه بر زیبایی این روستا افزوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha