درد دلهای مردم خراسان رضوی با رئیسی/ ۳۵ هزار درخواست مردمی در سفر استانی ثبت شد

مشهد- ایرنا- چند روزی است که ستاد پاسخگویی به نامه های مردم خراسان رضوی به رییس جمهور در نمایشگاه بین المللی مشهد برپا شده و در اصل این مکان محل نمایش درد دلهای مردم با دولت مردمی در سفر اخیر هیات دولت به خطه خورشید تبدیل شده است.

به گزارش شنبه شب ایرنا، ستادی با عنوان پاسخگویی برخط و پردازش نامه های مردمی خراسان رضوی به رییس جمهور ذیل نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده است و کاربرانی متشکل از نیروهای اداری مشغول دسته بندی و ثبت درخواستها و نامه های مردمی به آیت الله رئیسی هستند.  

۱۳ فروردین روز طبیعت اقشار مختلف مردم و از جمله کارکنان دستگاه های دولتی خود را به دامان طبیعت رسانده و سبزه گره می زنند اما برخی از کارمندان با علاقه نامه ها و درخواستهای مردمی را در نمایشگاه درد دلها، دسته بندی و ثبت می کنند تا شاید گره ای از مشکل هموطنی باز شود.

مسوول ستاد پاسخگویی برخط و پردازش نامه‌های مردمی در هجدهمین سفر استانی رییس جمهور به خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: در جریان سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان در مجموع ۳۵ هزار و ۶۲۷ نامه و تماس‌ تلفنی در قالب طرح مسایل و مشکلات مردمی با مسوولان ثبت شده است.

سید میثم میرمحمدی افزود: ستاد پاسخگویی برخط و پردازش نامه‌ های مردمی در خراسان رضوی از روز دوشنبه هشتم فروردین ماه در مشهد تشکیل شد، این ستاد تا به امروز ۲۴ هزار و ۷۶۵ تماس تلفنی و ۱۰ هزار و ۸۶۲ نامه مردمی را ثبت سامانه "سامد" کرده است.

وی ضمن قدردانی از کاربرانی که کاملا اختیاری روز طبیعت را در ستاد گذراندند گفت: ۲۱۰ کاربر در قسمت پاسخگویی برخط و ثبت‌نامه و ۱۵۰ کاربر نیز در قسمت پردازش نامه به فعالیت مشغول هستند.

میرمحمدی ادامه داد: کاربران در دو شیفت مجزای صبح و عصر در یک بخش، نامه های مردمی رسیده را پردازش کرده و سپس در سامانه سامد ثبت می‌کنند و گروهی دیگر نیز پیش از این با پاسخگویی به تماس‌های تلفنی، این درخواستها را نیز در سامانه سامد ثبت کردند.

درد دلهای مردم خراسان رضوی با رئیسی/ ۳۵ هزار درخواست مردمی در سفر استانی ثبت شددرد دلهای مردم خراسان رضوی با رئیسی/ ۳۵ هزار درخواست مردمی در سفر استانی ثبت شد

معیشت و اشتغال تقاضای غالب مردم خراسان رضوی

یکی از کاربران خانم در قسمت پاسخگویی تلفنی و ثبت نامه به خبرنگار ایرنا گفت: مسائل معیشتی، شغل و دریافت تسهیلات اشتغال زایی در اولویت درخواست های مردم استان است.

خالقی افزود: در بحث اشتغال مواردی را شاهد بودیم که ما را شگفت زده کرد، افراد تحصیل کرده حتی با مدارک دکتری درخواستهایی برای شغل دولتی با مدارک دیپلم داشتند.

وی موضوع تبدیل وضعیت شغلی کارکنان حجمی را نیز از دیگر درخواستهای پرشمار در ستاد پاسخگویی برخط و پردازش نامه‌ های مردمی در خراسان رضوی دانست.

درد دلهای اشک آور

یکی دیگر از کاربران که در بخش تماس های تلفنی فعالیت داشت به ایرنا گفت: بسیاری از ما کاربران نیز خود کارکنان حجمی و قراردادی هستیم اما گاهی وقتی برخی دردلهای مردمی را می شنویم یا می خوانیم، اشک از چشمانمان جاری می شود.

وی افزود: بیشترین درخواست برای تامین کمک های معیشتی فوری از شهرستانهای شرقی خراسان رضوی است، این افراد معمولاً دارای فرزندان زیادی هستند و در روستا زندگی می کنند.

این کاربر که خود را محمود معرفی کرد گفت: خوراک برخی از این افراد را همسایگان همان محل زندگی تامین می کنند و در برخی روستاها حتی مردم از آبرسانی منظم با تانکر برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: تماس یک پدر ۶۰ ساله هموفیلی از روستایی در تربت جام که اتفاقا از پدر بیمار ۹۰ ساله اش نگهداری می کند من را به شدت تحت تاثیر قرار داد، این خانواده دردمند روستایی تحت سرپرستی هیچ ارگان و موسسه حمایتی نبود و مردم روستا غذای روزانه آنها را تامین می کنند و حتی تماس تلفنی این بیمار دردمند هموفیلی را نیز یکی از همسایگان با سامانه تلفنی ۱۱۱ فراهم کرده بود.

کاربر دیگری نیز به ایرنا گفت: یک پدر روستایی که به تازگی با دریافت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات گله ای گوسفند خریده بود، دردمندانه از تلف شدن دام های خود در اثر حمله گرگ خبر داد و از رییس جمهور درخواست وام ۵۰ میلیون تومانی دیگری برای راه اندازی گله ای دیگر داشت.

"صادق خوش قلب" که نامه های مردم را ثبت می کرد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به تازگی نامه یک تازه عروس و داماد را می خواندم که عمر زندگی مشترک آنها بیشتر از یک ماه نبود اما در اثر یک حادثه آتش سوزی همه وسائل زندگی شان را از دست داده بودند و از رییس جمهور طلب یاری داشتند.

وی اضافه کرد: البته همیشه درخواستها مربوط به مسائل معیشتی نیست، به عنوان نمونه یکی از ساکنان مشهد از گره ترافیکی ۲۳ ساله در میدان شهید فهمیده مشهد نوشته بود و از اتلاف هزاران ساعت وقت خود در ترافیک این منطقه طی دو دهه اخیر گلایه کرده بود.

درد دلهای مردم خراسان رضوی با رئیسی/ ۳۵ هزار درخواست مردمی در سفر استانی ثبت شد

درخواست عزتمندانه یک مادر از رییس جمهور

کاربر دیگری اما در میان همه درددلها به موردی خاص اشاره کرد که بیشتر نشان دهنده مناعت طبع یک هموطن بود.

"احمد رفیق" افزود: این قصه مربوط به خانواده ای چهار نفره شامل زن و شوهری دهه شصتی با دو فرزند هشت و سیزده ساله است، شوهر خانواده هشت ماه ناپدید می شود و در نهایت به همسرش اطلاع می دهند شوهر معتاد به مخدر صنعتی تو در زندان است.

وی گفت: مادر خانواده در تماس با مرکز ۱۱۱ به دلیل اینکه امکان تامین ضامن نداشت از درخواست تسهیلات منصرف شد و تنها از رییس جمهور درخواست داشت، وی زمینه بازگشت به شغل گذشته اش را فراهم نماید تا بتواند زندگی خود و فرزندانش را آبرومندانه اداره کند.

این کاربر اضافه کرد: این بانوی مشهدی را راهنمایی کردم تا تسهیلات یا کمک فوری درخواست کند اما او با روحیه ای قوی و عزت نفسی مثال زدنی پاسخ داد" قرار نیست رییس جمهور و دولت همه کار را برای ما انجام دهند، این نوع درخواستها عملی نیست و ما خودمان نیز باید همت کنیم، رییس جمهور فقط زمینه فعالیت مجدد من را در موسسه فرهنگی فراهم کند".

درد دلهای مردم خراسان رضوی با رئیسی/ ۳۵ هزار درخواست مردمی در سفر استانی ثبت شد

نامه نگاری با رییس جمهور روی  یک تکه کاغذ!

البته نکات جالب توجهی نیز در نامه های مردمی مشهود بود، برخی نامه های خوش خط بود و برخی نیز بد خط و با املا غلط و فاجعه بار که البته به نوعی سطح سواد نگارندگان را نشان می داد.

برخی شهروندان بر روی هر کاغذی که به دستشان رسیده بود نامه ای به بلند پایه ترین مقام اجرایی کشور نوشته بودند، گاهی این کاغذ قطعه ای از یک صفحه سررسید رومیزی بود و حتی گاهی بر روی پاره کاغذی به اندازه کف دست با آیت االه رئیسی درد دل کرده بودند. نکته جالب تر اینکه ستاد پاسخگویی به نامه های مردمی همین نامه های عجیب و غریب را نیز شماره گذاری و ثبت کرده بود.

درخواست عجیب یک مشهدی از رییس جمهور

همه کاربران از بیان مودبانه تماس گیرندگان سخن گفتند اما در یک مورد کاربری از بگومگوی لفظی عجیب خود با یک مشهدی خبر داد و گفت: یکی از تماس گیرندگان که در حال متارکه با زن خود بود در تماس تلفنی با تحکم گفت " به رییس جمهور بگوئید دستور دهد منزل مسکونی من جز مستثنیات دین تلقی گردد تا در فرایند طلاق همسرم نتواند آن را از چنگم دربیاورد".

این کاربر اضافه کرد: در حالی که به او توضیح دادم بیان این درخواست منطقی و ممکن نیست، فرد تماس گیرنده با خشونت و الفاظ دور ادب کارکنان ستاد پاسخگویی را خطاب قرار داد و خواستار ثبت درخواستش شد که در نهایت به او گفتم، اگر شما اخلاق تند خود را اصلاح  کنید می توانی با تشکیل یک کانون گرم در خانواده، همسرت را بازگردانی و از توقیف اموالت جلوگیری کرده و البته زحمتی نیز به آیت االه رئیسی ندهی.

به گزارش ایرنا هجدهمین سفر استانی هیات دولت از چهارشنبه دهم فروردین ماه با ورود رییس جمهور به مشهد مرکز خراسان رضوی  آغاز شد، در این سفر وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی و همچنین رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رییس مرکز ارتباطات مردمی، رییس جمهور را همراهی کردند.

آیت الله سید ابراهیم  رییسی پیش از این به ۱۷ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha