البته در سطح کشور هم آمارها از وضعیتی بغرنج و نگران کننده حکایت دارد که به گفته سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش ۲۱۰ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانشآموز ترک تحصیل کرده هم در دوره متوسطه اول و دوم هستند.
اما چه کنیم کرونا آنقدر فشار و مشقت و رنج و دردهای بی شمار بر جامعه و خانواده ها و سیستم ها و حوزه های مختلف وارد کرده و نظم زندگی مان را به گونه ای به هم ریخته و فضا را متلاطم و چالش برانگیز کرده که این اعداد وارقام و این حد از تاثیرات منفی آن چندان برایمان سنگین جلوه نمی کند و شاید دیگر براحتی هم قابل باور و هضم هم باشد.
این واقعیت تلخ امروز اتفاق افتاده است و مسئولان آموزش و پرورش لارستان با صراحت می گویند که کرونا عامل و باعث اصلی بروز این چالش و بحران اساسی در حوزه آموزشی شده است و چاره ای جز برگشتن به آموزش حضوری دانش آموزان برای پایان دادن به دغدغه ها و نگرانی های والدین در این زمینه نیست.
اما در عین حال وجود اینگونه چالش ها و معضلات و آسیب های محسوس و گاه جبران ناپذیر در زمینه آموزش مجازی دولت و نظام آموزشی را بر آن داشته است تا در آغازین روزهای ۱۴۰۱ با عزم راسخ و اینگونه قاطعانه و صریح بر ضرورت آموزش حضوری و بازگشت به سنت دیرینه سیستم آموزش در کلاس های درس تاکید ورزند و حتی راه گریزی هم برای این حضور الزامی هم باقی نگذارند.
آسیب جدی آموزش مجازی و اُفت محسوس تحصیلی
مدیر آموزش و پرورش لارستان در این زمینه گفت که اولویت اصلی این نهاد بازگشت و ایجاد بستر مناسب برای تحصیل این دانش آموزان به فضای آموزشی و کلاس درس است.
مهدی اسماعیلی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اگر لازم باشد به در خانه تک تک این دانش اموزان خواهیم رفت و زمینه بازگشت آنها به چرخه تحصیل و آموزششان را فراهم خواهیم کرد.
او گفت: این واقعیت را باید پذیرفت که افت تحصیلی در بین دانش آموزان این شهرستان بسیار مشهود است و امیدواریم خانواده ها کمک کنند که مسیر آموزش حضوری در شهرستان به گونه ای مطلوب فراهم کنیم.
وی معتقد است: آموزش های مجازی البته زیان های فراوانی در حوزه های مختلف برای دانش آموزان بویژه در مقاطع ابتدایی به دنبال داشته و خواهد داشت و با آغاز آموزش تحت وب و برخط، آسیب های روانی و اجتماعی فراوانی دامنگیر دانش آموزان و خانواده های آنها شده است.
او گفت: محدودیت رابطه با هم سن و سالان خود در محیط های اجتماعی، شبکه های حمایت اجتماعی در کودکان و نوجوانان را محدود کرده و این مساله ممکن است به اعتیاد آنان به اینترنت نیز منجر شود.
اسماعیلی یادآور شد: در بعد آموزشی، مشکلاتی مانند حضور شناختی و اجتماعی ضعیف دانش آموزان در فرآیند آموزش آنلاین، افزایش بازشناختی، ضعف انگیزه، مشکلاتی در زمینه مدیریت زمان و نگرانی از ارزشیابی شناسایی شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس مصاحبه ها و گزارش هایی که از اولیا به معلمان و متولیان امر آموزش رسیده است، حضور دانش آموزان در کلاس درس، سبب ایجاد انگیزه و تمایل به انجام تکالیف کلاسی و در نتیجه بهبود نمرات امتحانی دانش آموزان می شود.
وی ادامه داد که عدم مشاهده عینی شیوه انجام فعالیت ها و تکالیف دانش آموزان از سوی معلمان، سبب افت تحصیلی و کاهش مولفه های یادگیری در دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی شده است.
مدیر آموزش و پرورش لارستان تصریح کرد: هم اینک ۲۲هزار و ۶ نفر در مقاطع مختلف و در قالب بیش از ۲۶۰ فضای آموزشی و یک هزار و ۲۵۰ کلاس درس به صورت حضوری در شهرستان لارستان مشغول تحصیل هستند.
وی افزود: در مقطع ابتدایی به ترتیب در پایه اول ۲ هزار و ۳۹۰، دوم ۲ هزارو ۲۶۲، سوم ۲هزار و ۳۰۶، چهارم ۲هزارو ۲۹۸، پنجم ۲هزار و ۲۴۹ و ششم نیز ۲هزار و ۱۳۴ نفر مشغول تحصیل هستند.
اسماعیلی تعداد دانش آموزان در پایه های هفتم ، هشتم و نهم را نیز به ترتیب یک هزار و ۷۴۷ نفر، یک هزار و ۶۷۳، یک هزار و ۴۴۸ نفر عنوان کرد و گفت: امسال همچنین ۶۶۶ نفر در پایه دهم، یک هزار و ۳۶۳ نفر در پایه یازدهم و یک هزار و ۲۶۷ دانش آموز پایه دوازدهمی آماده ورود به کلاس های درس درسال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ این شهرستان خواهند بود.
وی یادآور شد: در سال تحصیلی گذشته و در اوج بیماری کووید ۱۹ معلمان در سطح مدارس لارستان به صورت خودجوش به تولید محتوا پرداختند و با ارایه در شبکه های اجتماعی، آموزش دانش آموزان را در فضای حقیقی و مجازی ادامه دادند.
شهرستان لارستان با دارابودن هفت شهر و۱۷۰ روستای دارای سکنه و با جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر در فاصله ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع شده است.
نظر شما