خوابگاه استیجاری به دانشگاه‌های فاقد خوابگاه ملکی اختصاص یافت

تهران-ایرنا- معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان از اختصاص خوابگاه استیجاری به دانشگاه‌های فاقد خوابگاه ملکی خبر داد و گفت: تعداد ۴۱ خوابگاه در بحران کرونا ارتقا یافتند و هم اکنون آماده اسکان دانشجویان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، همزمان با بازگشایی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی، خوابگاه ها نیز آماده اسکان دانشجویان شده اند. بر اساس آماری که پیش از این مسعود گنجی، رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد، حدود ۲۱۶ هزار خوابگاه مجردی و ۱۵ هزار خوابگاه متأهلی برای اسکان دانشجویان در دانشگاه‌ های دولتی آماده سازی شده است و دانشگاه‌ ها می توانند از این ظرفیت‌ برای اسکان استفاده کنند.

صمد حاج جباری در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا درباره آمادگی خوابگاه ها برای پذیرش دانشجویان در سال جاری، اظهار داشت: سال گذشته با همکاری صندوق رفاه دانشجویان، دانشگاه های فاقد خوابگاه ملکی تا جایی که مدارک شان کامل بود، خوابگاه هایی را برای اسکان دانشجویان اجاره کردند و این روند همچنان ادامه دارد. دانشگاه های فاقد خوابگاه ملکی در صورت آماده کردن مدارک مورد نیاز، به خوابگاه های استیجاری مجهز می شوند.

ارتقای ۴۱ خوابگاه در بحران کرونا

به گزارش ایرنا، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی در ۲ سالی که به دلیل شیوع گسترده گونه های مختلف ویروس کرونا، امکان پذیرش دانشجویان را نداشتند، خوابگاه های خود را با حمایت های صندوق رفاه دانشجویان ارتقا دادند. 

حاج جباری درباره ارتقای خوابگاه های دانشجویی، خاطرنشان کرد: تعداد ۴۱ خوابگاه در سال ۱۴۰۰ ارتقا یافتند. باید این موضوع را در نظر داشت که ارتقای خوابگاه ها در مقایسه با آشپزخانه ها به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین شاید این طور به نظر برسد که تعداد خوابگاه های ارتقا یافته کمتر از آشپزخانه ها است. 

خوابگاه ها از مهرماه منتظر میزبانی از دانشجویان بودند

در حالی دانشگاه ها، درب خوابگاه های خود را به روی دانشجویان گشوده اند که ابراهیم نعیمی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان هفته جاری در گفت و گوی زنده شبکه خبر هم اعلام کرد تزریق سه دُز واکسن کرونا برای اسکان دانشجویان در خوابگاه ها الزامی است. 

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان درباره آمادگی خوابگاه ها برای اسکان دانشجویان، تاکید کرد: خوابگاه ها از مهرماه ۱۴۰۰ برای پذیرش دانشجویان آمادگی داشتند و بخشنامه ای در این زمینه قبل از شروع سال تحصیلی ابلاغ شده بود تا اگر ستاد ملی مقابله با کرونا کلاس های دانشگاه ها را در مهر ماه حضوری کند، خوابگاه ها بلافاصله نسبت به پذیرش دانشجویان اقدام کنند؛ اما با توجه به رعایت بیشتر دستورالعمل های بهداشتی و تصمیم های اتحاذ شده، شرایط اسکان دانشجویان در مهر ماه به دلیل نارنجی و قرمز شدن برخی شهرها مهیا نشد.

به گفته این مسوول صندوق رفاه دانشجویان، با گسترش واکسیناسیون در سراسر کشور و دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بازگشایی مجدد دانشگاه ها، خوابگاه ها آماده اسکان دانشجویان شدند و هم اکنون دانشگاه ها در اطلاعیه های مختلفی، شرایط اسکان را به دانشجویان اعلام کردند.

حاج جباری با بیان اینکه دانشگاه ها در حد ظرفیت خوابگاه ها، دانشجویان را می پذیرند، گفت: هر دانشجویی در چارچوب سنوات قانونی می تواند متقاضی خوابگاه ها باشد. همچنین باید آمار دانشجویانی که سنوات آنها در استفاده از خدمات رفاهی یا آموزشی به اتمام رسیده، اما هنوز دانش آموخته نشده اند، برای تعیین تکلیف در یکی ۲ ماه باقیمانده تا پایان سال تحصیلی مشخص شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه ششم فروردین که به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، ‌تصویب کرد که مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ حضوری فعالیت داشته باشند.

بر اساس این مصوبه همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید از ۱۴ فروردین ماه بازگشایی شده و به همین منظور یک بازنگری در پروتکل بهداشتی بازگشایی انجام شد. حفظ سلامت دانشجویان اصل اساسی در آموزش حضوری است.

سرانجام با برنامه ریزی های مسوولان وزارت علوم و دانشگاه های سراسر کشور، ۱۴ فروردین شاهد بازگشایی دانشگاه ها و پایان وقفه ۲ ساله در آموزش حضوری بودیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha