خانه‌های هنر در تمامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

شهرکرد - ایرنا - رییس‌ حوزه هنری چهارمحال‌ و بختیاری با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خانه‌های هنر در تمامی مراکز شهرستان‌های استان با کمک فرمانداری‌ها و ادارات تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لردگان نخستین شهرستانی است که به زودی از خانه هنر برخوردار می‌شود.

احسان قائدی روز سه‌شنبه‌ در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی ، با بیان اینکه تمرکززدایی از مرکز و توجه به حاشیه شهرکرد و شهرستان‌ها در مسیر برنامه‌ریزی حوزه هنری گنجانده شده است، افزود: فضای فرهنگی و هنری استان از جریان ملی هنر و فرهنگ عقب نیست بلکه زنجیره‌هایی که به معرفی، ترویج و توزیع تولیدات آثار هنری در استان منجر شود، تکمیل‌ نشده است.

وی بخشی از وظیفه ترویج و توزیع هنر و فرهنگ در جامعه را متوجه رسانه‌های استان دانست و اظهار داشت: نباید از بزرگ کردن و شناساندن هنرمندان و آثار هنری آنان نگران بود و بلکه لازم است همه در این رابطه کمک شود و حس و علاقه هنرمندان به دیده شدن را تقویت کنند.

رئیس حوزه هنری استان با بیان اینکه در فضای کنونی سیاست و اقتصاد بر فرهنگ و هنر اولویت داده‌شده است و باید بر اساس بیان مقام معظم رهبری تمامی امور ذیل فرهنگ قرار گیرند، تصریح کرد: با وجود آنکه اعتبارات موجود در حوزه فرهنگ و هنر بسیار اندک است اما اتفاقات و رویدادهای مهمی تاکنون در این حوزه روی داده است.

قائدی با تاکید بر اصلاح بودجه‌ریزی در حوزه فرهنگ و هنر یادآور شد: این دغدغه با مسوولان ارشد استانی نیز مطرح شده است و امید می‌رود نگاه‌ها در این زمینه اصلاح شود.

وی نبود فضا و مکان برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در چهارمحال و بختیاری را متذکر شد و با طرح این سوال که چرا نباید فرهنگسرای بزرگ شهرکرد در اختیار استان قرار گیرد؟ ادامه داد: حوزه هنری چهارمحال و بختیاری سال‌هاست که برای مدیریت فرهنگسرای شهرکرد اعلام آمادگی کرده است و در حال حاضر این فضای مهم فرهنگی در اختیار مجموعه‌ای خارج از استان است که گهگاه برنامه‌ای در آن اجرا می‌شود.

قائدی به بهره‌برداری از پردیس سینما بهمن در شهرکرد در سال گذشته به عنوان یکی از فضاهای مناسب فرهنگی موجود در استان اشاره کرد و افزود: دیگر شهرهای بزرگ استان قابلیت راه‌اندازی سینما را دارند و اگر مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجموعه مدیریتی شهرستان‌ها در این مورد پیش‌قدم شوند می‌توان مجموعه‌های سینمایی را در بروجن و فارسان و دیگر شهرها راه‌اندازی کرد.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری همچنین به ضرورت تقویت اقتصاد هنر اشاره و تصریح کرد: در این رابطه همه مسائل به بودجه و اعتبار ختم نمی‌شود و لازم است مدیریت صحیحی در این خصوص انجام شود، بضاعت حوزه هنری آن‌چنان نیست که به‌تنهایی بتواند همه مشکلات را حل کند اما با تمام توان در این مسیر قدم برمی‌دارد.

وی در رابطه با فعالیت‌های حوزه هنری برای تحقق شعار سال گفت: مقام معظم رهبری در انتخاب شعارهای سال تمرکز ویژه‌ای بر بخش اقتصاد، تولید و اشتغال دارند و در این رابطه بحث اشتغال در هنر مورد توجه حوزه هنری است که با شناسایی الگوهای موفق در این رابطه و ارتباط‌گیری با آنان، سعی می‌شود فضای هنری استان نیز به سمت اشتغال آفرینی در جریان هنری متمایل شود، همچنین تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش برای آموزش دانش‌آموزان در راستای توسعه هنر در حال تهیه است که به زودی عملیاتی می‌شود.

تطبیق فضا هنری با امر اجتماعی از برنامه‌های محوری هفته گرامیداشت هنر انقلاب اسلامی

رییس حوزه هنری در ادامه به ترسیم سه ویژگی برای تحقق اهداف پرچم‌داری حوزه هنری در جریان تولید آثار هنری در استان اشاره کرد و افزود: توجه به زیست‌بوم‌ استان در تولیدات و محصولات هنری، کاهش تصدی‌گری‌ در فعالیت‌های‌ هنری و تمرکز بر حمایت از تولید آثاری‌ که منتقل‌کننده پیام و در نسبت با هنر انقلاب قرار دارند از جمله این ویژگی‌ها به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر حمایت حوزه هنری از تمام هنرمندانی‌ که دغدغه‌ تعالی هنر انقلاب اسلامی را دارند، درباره برنامه‌های گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تطبیق فضای هنری با امر اجتماعی‌ از اولویت‌هایی است که در این برنامه‌ها دنبال می‌شود، از این رو رویدادی با عنوان "قاب مهربانی" به صورت نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری در نظر گرفته شده است تا عواید آن‌ برای آزادسازی زندانیان جرایم‌ غیر عمد و حمایت از خانواده‌های آنان هزینه شود.

قائدی یادآور شد: در نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری که از ۲۰ فروردین در شهرکرد گشایش می‌یابد، ۶۰ اثر از ۲۴ هنرمند استان در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

رییس‌ حوزه هنری چهارمحال و بختیاری معرفی چهره‌ برتر هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ را از دیگر برنامه‌های این نهاد فرهنگی به مناسبت گرامیداشت هفته هنر انقلاب در استان بیان کرد و اظهار داشت: ۶ نفر از برترین چهره‌های‌ هنری و فرهنگی استان که در بخش‌های مختلف، تولیدات و آثار ماندگاری را ارائه کرده‌اند بر اساس شاخصه‌هایی ارزیابی و انتخاب می‌شوند و در نهایت یک نفر از میان آنان در مراسمی که ۲۹ فروردین برگزار خواهد شد به عنوان چهره برتر سال معرفی می‌شود.

وی رونمایی از تندیس شهید آوینی در هفته هنر انقلاب در استان را نیز از برنامه‌های هفته گرامیداشت هر انقلاب ذکر کرد و افزود: به دلیل همزمانی این هفته با ماه مبارک رمضان یک رویداد عکاسی در بخش حرفه‌ای و عمومی نیز برای ثبت لحظات معنوی این ماه نیز در نظر گرفته شده است تا در پایان نمایشگاهی از آثار برتر برپا شود.

رونمایی از نقشه تحول حوزه هنری استان در تابستان امسال

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری، از تلاش این نهاد برای ترسیم سند چشم‌انداز هنر و فرهنگ و رونمایی از آن در تابستان امسال خبر داد و گفت: این سند می‌تواند مرجعی برای ارائه به همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری و متولیان این امر باشد.

قائدی تدوین نقشه تحول حوزه هنری را یادآور شد و افزود: این نقشه نیز در تابستان امسال ارائه می‌شود تا بر اساس آن مسیر حرکت، برنامه‌ها و اهداف اجرایی در نظر گرفته شده مشخص و بر مبنای آن عمل شود.

وی بر لزوم شکل‌گیری گفتمان‌های فرهنگی و هنری با حضور حداکثری هنرمندان فعال در بخش‌های هنری تاکید و تصریح کرد: عمده مشکلات فرهنگ و هنر استان ناشی از نبود فضای گفتمانی و تبادل آرا و نظرات است که تلاش خواهد شد با دعوت از همه هنرمندان در عرصه‌های مختلف این فضا در استان بیش از گذشته شکل بگیرد.

قائدی همچنین ضریب‌بخشی به مزیت‌های فرهنگی و هنری استان را از اولویت‌های حوزه هنری در جریان برنامه‌ریزی‌های سال ۱۴۰۱ دانست و یادآور شد: برخی از شاخه‌های هنری و فرهنگی همچون ادبیات و شعر به واسطه حضور فعال افراد شاخص و نیز ادبیات پایداری به دلیل حضور چشمگیر سپاه قمر بنی‌هاشم (ع) استان در دوران دفاع مقدس و تقدیم جمع بسیاری از سرداران و فرماندهان شهید، از مزیت‌های چهارمحال و بختیاری به شمار می‌روند که باید برای نمایان‌تر شدن آن در عرصه ملی اقدامات مناسبی را انجام داد.

رییس حوزه هنری، مسجدمحوری را از مهمترین رویکردهای فرهنگی و هنری این نهاد در استان بیان کرد و گفت:حمایت‌ها از هسته‌های نمایش و سرود برآمده از گروه بچه‌های مسجد در حال شکل‌گیری است و  همزمان با هفته هنر انقلاب نیز گروه‌های تئاتر بچه‌های مسجد در شهرستان‌های لردگان و فارسان به اجرای برنامه می‌پردازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha