به گزارش ایرنا، تربیت نیروی انسانی متخصص برای آینده کشور مهمترین رکن اصلی توسعه پایدار را تشکیل می دهد که بخش عمده این مهم بر دوش وزارت آموزش و پرورش است؛ در این میان کمبود فضای آموزشی سبب شده تا کیفیت آموزش ها در برخی مناطق کشور از جمله البرز کاهش یابد.
تراکم دانش آموزی در طول سال های تحصیلی در بسیاری از کلاس های درس استان البرز از مرز ۴۰ نفرهم می گذرد ضمن آنکه سرانه فضای آموزشی استان البرز در زمان حاضر حتی از استان سیستان و بلوجستان پایین تر است و حدود ۴۰ درصد از فضاهای آموزشی آن نیز فرسوده می باشد که نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم سازی دارد.
اعتبارات ملی و استانی که تا کنون به البرز اختصاص یافته به دلیل هجوم مهاجرت به استان نتواسته است پاسخگوی نیاز آموزشی آن باشد، براین اساس توسعه زیرساختها و امکانات آموزشی در کشور از جمله استان البرز که بیشترین مدارس۲ نوبتی و تراکم بالای دانش آموزی کشور را دارد، ضروری به نظرمی رسد.
فقر آموزشی
مدیر کل آموزش و پرورش البرز در این زمینه گفت: در زمان حاضر این استان با فقر آموزشی روبروست و برای رسیدن به سرانه میانگین کشوری نیازمند یک میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید است.
« علی حجرگشت » با اشاره به اینکه بررسی وضعیت فضاهای آموزشی، مدارس درحال ساخت و میزان کمبود فضاهای آموزشی دراین استان نیاز به نگاه ملی دارد، افزود: برای افزایش سرانه آموزشی ، پرورشی و و ورزشی در البرز همچنان نیاز به کمک ویژه خیرین داریم.
وی بیان داشت: برای اینکه استان البرز در یک پروسه پنج ساله بتواند به حداقل میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور برسد، نیازمند ساخت یک هزار و ۶۲۰ کلاس درس جدید است.
وی با بیان اینکه استان البرز با ۳.۰۸۶ متر مربع سرانه فضای آموزشی دارای کمترین سرانه آموزشی در کشور است، اضافه کرد: سرانه فضای آموزشی و ورزش دانش آموزی این استان حتی پایین تر از استان سیستان و بلوچستان است.
حجرگشت تصریح کرد: زیرساخت های آموزشی، پرورشی و ورزشی البرز متناسب با جمعیت دانش آموزی آن رشد نکرده است به گونه ای که با میانگین کشوری فاصله زیادی دارد؛ جمعیت دانش آموزی این استان به دلیل مهاجرت ها روند افزایشی دارد و هر سال شاهد رشد جمعیت دانش آموزی حدود سه درصد در البرز هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز کمبود معلم به ویژه در دوره ابتدایی، سرایدار و نیروی خدمتگزار، تجهیزات بهداشتی، ورزشی، کتابخانه ای، نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه مدارس و اداری را از دیگر مشکلات حوزه آموزش و پرورش البرز این استان ذکر کرد.
فرسودگی مدارس
سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز نیز گفت: بیش از ۶ درصد کلاس های درس استان البرز نیازمند تخریب و بازسازی است.
« محسن پورگلیان » افزود: البرز دارای یک هزار و ۱۷۳ مدرسه دولتی است که این تعداد کلاس درس پاسخگوی نیاز دانش آموزان استان مهاجرپذیری بویژه در نواحی چهارگانه آموزش و پرورش کرج و شهرستان ساوجبلاغ در بخش شهرجدید هشتگرد نیست.
وی خاطرنشان کرد: رشد مهاجرت ها، کمبود شدید فضای آموزشی و فرسودگی مدارس البرز سبب شده تا این استان همواره با تراکم دانش آموزی در کلاس ها مواجه شود.
وی تصریح کرد: میانگین تراکم دانش آموزان در کلاس های درس البرز بالاست لذا میزان مشارکت های مردمی در ساخت مدارس و تکمیل پروژه های آموزشی در این استان نیاز به افزایش دارد.
پورگلیان ادامه داد: توسعه زیرساختها و امکانات آموزشی در کشور از جمله استان البرز که بیشترین مدارس ۲ نوبته و تراکم بالای دانش آموزی کشور را دارد، باید در اولویت قرار گیرد.
وی یادآورشد: اکنون ۶۲ پروژه آموزشی در قالب مشارکتی – خیری در البرز در حال ساخت است اما به دلیل کمبود فضای آموزشی در استان نیاز به افزایش اعتبارات ملی، استانی و کمک های مردمی داریم.
استان البرز حدود ۵۱۲ هزار دانش آموز و۲۶ هزار فرهنگی دارد.
با این وجود انتظار می رود با سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به البرز اعتبارات ویژه برای توسعه فضاهای آموزشی وورزشی دانش آموزی در این استان اختصاص یابد.
استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خرداد ماه سال ۸۹ با هفت شهرستان تابعه از استان تهران منفک و به عنوان استان سی و یکم کشور شناخته شد.
رئیس جمهور در قالب نوزدهمین سفر استانی هیات دولت و در سال "تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین" به منظور بررسی اولویتهای توسعه بخشی و تصمیم گیری برای رفع مشکلات مردم فردا پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه به استان البرز سفر میکند.
آیت الله سیدابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۸ استان شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان، مازندران و مشهد سفر کرده است.
نظر شما