حادثه تروریستی حرم رضوی، فتنه‌ای با هدف ایجاد تفرقه

مشهد- ایرنا- با گذشت یک روز از حادثه تروریستی در حرم مطهر رضوی، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره انگیزه عاملان و سناریوی پشت پرده آمران این حادثه داغ شده است، که ایجاد تفرقه و فتنه‌انگیزی مذهبی به عنوان هدف اصلی این اقدام، نقل محافل رسمی شده است.

به گزارش ایرنا، حدود ساعت ۱۴ روز سه شنبه ۱۶ فروردین فردی که لباس یک کشور همسایه را بر تن داشت با چاقو به سه روحانی عضو گروه های جهادی فعال در نواحی محروم حاشیه شهر مشهد، در صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی حمله کرد که متاسفانه یکی از این روحانیان، که برادر ۲ شهید نیز بود، بر اثر شدت جراحات وارده به برادران شهیدش پیوست و ۲ نفر دیگر که به شدت مجروح شده بودند در بیمارستان بستری شدند که خوشبختانه شرایط رو به بهبودی دارند.

فیلم این ماجرا حوالی ساعت ۱۵:۲۰ دقیقه دیروز در رسانه های مجازی منتشر شده و به سرعت نشر یافت و کم کم نهادهای رسمی یکی پس از دیگری شروع به اظهار نظر درباره این حادثه کردند.

پس از اتمام نشست شورای تامین استان خراسان رضوی، حدود ساعت ۲۰، محسن داوری، فرماندار مشهد در گفت و گو با ایرنا نخستین اظهار نظر رسمی درباره انگیزه وقوع جنایت را طرح کرد و گفت: فردی تحت تاثیر تفکرات تکفیری و سرسپردگی استکبار جهانی، حمله سه شنبه در حرم مطهر رضوی را مرتکب شده است.

استاندار خراسان رضوی هم در اظهار نظر رسمی دیگری بدون ذکر مذهب و ملیت ضارب، گفت: حادثه حرم رضوی و حمله به سه روحانی در صحن حرم منور، اقدامی از پیش برنامه‌ریزی شده بوده است.

 یعقوبعلی نظری افزود: با توجه به تفکراتی که از ضارب روشن شده این حادثه با برنامه قبلی انجام شده است ولی اینکه ضارب به تنهایی این اقدام را انجام داده و یا عوامل دیگری او را همراهی کرده اند هنوز روشن نشده است و در حال پیگیری ماجرا هستیم که اخبار به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

وی اظهار کرد: این موضوع محرز است که ضارب دارای افکار تکفیری و از عوامل استکبار بوده که به سه روحانی جهادگر در حرم رضوی حمله کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به امنیتی بودن موضوع و پیگیری دستگاه های اطلاعاتی، فعلا این نتیجه به دست ما رسیده که این فرد با این اقدام اهداف خاصی را دنبال می کرده است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه چند فرد مشکوک و مظنون دیگر نیز در این رابطه در محل حادثه دستگیر شده اند، ادامه داد: هنوز اطلاعات بیشتری در خصوص این افراد به ما اعلام نشده است.

فتنه مذهبی و انتقام رژیم صهونیستی بابت حوادث کنونی بیت المقدس 

نماینده مردم مشهد و کلات و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در فضای مجازی چنین نظر داد: بزرگترین حیله دشمن از نگاه امام خمینی (ره) حیله و فتنه مذهبی است و الان نیز بُرنده ترین حربه دشمن، همین فتنه است.

جواد کریمی قدوسی افزود: جمهوری اسلامی ایران پرچم وحدت جهان اسلام را بلند کرده است؛ موضوع وحدت نه فقط در مواضع امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری نمود یافته بلکه در کلام قرآنی و معارف اهل بیت (ع) ریشه دارد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی رسالت دارد نگذارد گسل مذهبی عمیق تر شده و به کشورهای اطراف سرایت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریخ ریشه این حادثه، گفت:  اگر امروز در بیت المقدس ملاحظه می کنید مردم مظلوم فلسطین با سلاح سرد به جان غاصبان قدس شریف افتاده اند و حالا شبیه همین رفتار را یک نفوذی در حرم امام رضا (ع) انجام می دهد و بدانید که از این طریق رژیم صهیونیستی می خواهد بگوید اگر امنیت را از ما می گیرید خود شما نیز در چنین مکانی امنیت ندارید.

کریمی قدوسی ادامه داد: شاید برخی بخواهند به دنبال این حادثه طراحی شده تروریستی، انگشت اتهام به سوی یک کشور مسلمان دیگر نشانه برود و حال آنکه در چنین اموری باید تنها مواضع رهبری را ملاک قضاوت و موضع گیری قرار داد که همواره در خصوص همسایگان رفتاری حکیمانه را در پیش گرفته اند و باید حادثه روی داده اخیر را نیز به فرصتی برای عمق بخشی در جهان اسلام بدل کرد.

البته هنوز تحقیقات از ضارب یا عاملان آن در حال انجام است و تمام ابعاد پرونده مشخص نشده است اما به نظر می رسد برنامه ریزان و آمران پشت پرده این جنایت هدفی جز تفرقه افکنی نداشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha