بهروز آقایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هدف جمهوری اسلامی ایران از توسعه بندر چایهار را توسعه سواحل مکُران و محور شرق و بهبود پیوندهای تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه و آسیای میانه عنوان کرد و اظهار داشت: موفقیت دو کشور ایران و هند در همکاری مشترک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یک پروژه میتواند به یک الگوی موفق برای همکاریهای بیشتر بین دو کشور مطرح شود.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت دولتی آی .پی. جی. ال هند زیر نظر وزارت کشتیرانی این کشور دارای همکاریهای منسجمِ کوتاه مدت و بلندمدت در توسعه و نقش بندر چابهار در تجارت بین الملل هستند اضافه کرد: در سفر ریاست جمهوری سابق به هند در فوریه ۲۰۱۸، قرارداد اجاره کوتاه مدت بین سازمان بنادر و شرکت IPGL امضا شد که متعاقب آن عملیات بندری توسط شرکت دولتی هند از دی ماه ۱۳۹۷ آغاز و تاکنون ادامه دارد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دو کشور هند و ایران با احساس نیاز به بهبود پیوندهای فرامنطقهای خود به صورت مداوم ظرفیتهای ترانزیت و لجستیک دوجانبه خود را توسعه میدهند افزود: تلاش هند در ارتقای این بندر؛ انجام فعالیتهای بندری، دریایی و سرمایه گذاری در حوزه تجهیز بندر چابهار است و در این راستا دو طرف دارای یک قرارداد بلند مدت هستند.
وی ادامه داد: سرمایهگذار هندی قرار است تجهیزات راهبردی بندری به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای تجهیز اسکله فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تامین کند که تاکنون از این میزان تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع ۲۴ میلیون دلار تامین شده است که شامل ۶ دستگاه جرثقیلهای ساحلی با ظرفیتهای سنگین و تجهیزات جانبی برای خدمات به تخلیه و بارگیری کالاهای فله، عمومی و کانتینری است.
آقایی افزود: این تجهیزات که قابلیت کار در حالتهای دیزل و برقی دارند در ایران منحصر به فرد تلقی میشوند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هند نخستین محموله گندم اختصاص یافته به افغانستان را در سال ۲۰۱۷ از طریق بندر چابهار حمل کرد و پس از آن دومین محموله اختصاصی گندم را سال ۲۰۲۰ به افغانستان حمل کرد که طی این مدت بیش از پنج میلیون تُن کالای فله و ۱۵ هزار کانتینر در فاز نخست بندر شهید بهشتی تخلیه و بارگیری شده است.
وی با بیان اینکه چابهار به یک کریدور کلیدی ترانزیت و حمل و نقل تبدیل خواهد شد که می تواند هند را از طریق ایران به افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه متصل کند افزود: انتظار میرود طرف هندی ضمن تسریع در فعالسازی قرارداد بلندمدت فیمابین، اهتمام لازم در توسعه بازار، بازاریابی و توسعه فعالیت تجاری دریایی را از طریق بندر چابهار بهکار گیرد.
آقایی، زیر ساختهای بندری و توسعه فیزیکی انجام شده به همراه ارائه تخفیفات قابل توجه در هزینههای بندری و دریایی بندر چابهار توسط جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی برای طرف هندی بر شمرد و افزود: ضروری است طرف هندی نیز با فعالسازی مکانیزم تخفیفات بندری و دریایی برای کالاها و کشتیهای از مبدا و مقصد بندر چابهار در بنادر کشور هند تلاش کند.
وی همچنین بر ایجاد سهولت برای ترددهای دریایی تجاری به بنادر کشور هند و چابهار و تبدیل چابهار به اولویت دولت هند برای انتقال دریایی کالا به مقاصد و از مبادی بنادر منطقه از قبیل روسیه، آسیای میانه و افغانستان از سوی طرف هندی تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، ۱۴ فروردینماه نیز «رام نات کوویند» رئیس جمهوری هند در سفر به ترکمنستان و دیدار با همتای ترکمنستانی خود در کاخ «اوگزهار» در عشق آباد، بر اهمیت بندر چابهار در بهبود و توسعه روابط تجاری هند با کشورهای آسیای میانه تاکید کرد و گفت: بندر چابهار در ایران که هند در توسعه آن مشارکت داشته است، سکوی اوج گیری روابط تجاری هند با آسیای میانه است و می تواند موجب بهبود روابط تجاری ما شود.