۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۵۱
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84707393
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابراز نگرانی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از موارد نقض آتش بس

تهران-ایرنا- هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ، امروز چهارشنبه ضمن ابراز نگرانی از موارد نقض آتش بس دراین کشور، تاکید کرد که مسئولیت رعایت آتش بس بر عهده خود طرفین است.

به گزارش اسکای نیوز گروندبرگ افزود :مذاکرات و رایزنی و گفتگوها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جهت پایان دادن به درگیریها دریمن تا پایان ماه مه  ادامه خواهد داشت و آتش بس برقرارشده،  فرصتی ارزشمند در میانه این جنگ طولانی و وحشیانه برای دستیابی به یک راه حل سیاسی است.

وی افزود: این اولین آتش بس در یمن طی شش سال گذشته و فرصتی ارزشمند و درعین حال پرمخاطره است واگر به موازات آن  پیشرفت در مسیر دستیابی به یک راه حل  سیاسی حاصل نشود ، به سختی پایدار خواهد ماند .

 نماینده سازمان ملل در یمن تاکید کرد که  این فرصت مهم و ارزشمند اکنون در اختیار  یمنی ها و هر فرد یا گروه علاقمند به برقراری صلح است.

وی توضیح داد که از زمان آغاز برقراری آتش بس ، خشونتها به محو قابل ملاحظه ای کاهش یافته وبا این وجود گزارشهایی هم از  تحرکات خصمانه طرفین به ویژه در اطراف مارب وجود دارد.

گروندبرگ باردیگر تاکید کرد : مسئولیت حفظ آتش بس مستقیماً بر عهده طرفین درگیر جنگ است.

از شنبه گذشته، تمامی عملیات نظامی تهاجمی زمینی، هوایی و دریایی متوقف شده و نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن تاکید کرد که موفقیت این ابتکار به تعهد مستمر طرف‌ های متخاصم به اجرای توافقنامه آتش بس بستگی دارد.

شروط قرارداد آتش‌بس شامل تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بندر «الحدیده» و اجازه دو پرواز از فرودگاه «صنعا» و به این فرودگاه در هفته است.

«محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی و سخنگوی انصارالله یمن پیش تر گفته بود که یمن از آتش‌ بس اعلام شده توسط نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن استقبال می‌کند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی ها به عمق اراضی سعودی ها، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha