دولت برزیل؛ ابراز ناراحتی از قتل عام در بوچا و منتقد تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه

تهران - ایرنا - دولت برزیل ضمن ابراز «حیرت و اندوه بزرگ» خود از قتل عام در شهر بوچا در اوکراین، از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه انتقاد کرد و این اقدامات را ضربه به «معاملات کلیدی اقتصادی» و «امنیت غذایی» جهان دانست.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، کارلوس فرانکا وزیر امور خارجه برزیل از تحریم‌های اقتصادی که کشورهای غربی علیه روسیه برای تحت فشار قراردادن این کشور به منظور آتش‌بس در درگیری اوکراین اعمال کردند، انتقاد کرد و گفت: این اقدامات می‌تواند معاملات کلیدی اقتصادی را تضعیف کند.

وی در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفت این اقدامات «می‌تواند پیامدهای اقتصادی درگیری را تشدید کند و زنجیره تامین مواد ضروری را تحت تاثیر قرار دهد».

فرانکا تاکید کرد: تحریم‌ها در راستای منافع گروه کوچکی از کشورها است و به اکثریت قریب به اتفاق کشورها که به منابع اولیه وابستگی دارند، آسیب می‌رسانند.

یکی از نگرانی‌های برزیل ادامه واردات کودهای روسی است که به گفته وزیر امور خارجه «برای کشاورزی و امنیت غذایی جهان ضروری است». برزیل به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در صادرات مواد غذایی، از سویا گرفته تا قهوه و شکر، بزرگترین وارد کننده کود در جهان است. از این رو، این کشور آمریکای جنوبی مخالف تحریم کود روسیه است و این مخالفت را به نفع  امنیت غذایی می‌داند. در مقابل اما ایالات متحده در تلاش است تا با ضربه زدن به یکی از معدود بخش‌هایی که تا کنون تحریم نشده‌، در برابر روسیه عرض اندام کند.  

دولت برزیل همچنین در واکنش به «اخبار و تصاویر» قتل عام غیرنظامیان در شهر بوچا اوکراین که به نیروهای روسی قبل از عقب نشینی آن‌ها از کی‌یف نسبت داده شده است، «حیرت و اندوه بزرگ» خود را ابراز کرد.  

وزارت خارجه این کشور آمریکای جنوبی در بیانیه‌ای «همبستگی» خود را با خانواده‌های قربانیان و «همه مردم اوکراین» اعلام کرد و خواستار رعایت حقوق غیرنظامیان در آن کشور و احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی شد.

در متن این بیانیه آمده است: دولت برزیل با اندوه فراوان اخبار و تصاویر خشونت علیه غیرنظامیان و تعداد بالای کشته‌ها را دریافت کرد که بسیاری از آن‌ها نشانه‌هایی از شکنجه و بدرفتاری را در شهر بوچا در اوکراین نشان می‌دهند.

در این یادداشت، وزارت امور خارجه برزیل یادآور شد که برزیل در برابر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از انجام «تحقیقات کامل و مستقل در مورد هرگونه نقض ادعایی، به منظور راستی‌آزمایی مسئولیت‌های (احتمالی)» دفاع می‌کند.

به همین ترتیب، این کشور آمریکای جنوبی به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که به بحث های بین المللی با هدف «توقف فوری خصومت ها»، «کاملا متعهد» است.

در روزهای اخیر، مقامات اوکراینی از کشف بیش از ۴۰۰ جسد در خیابان‌های بوچا، شهری که برای چند هفته تحت کنترل نیروهای روسی بود، خبر داده‌اند. این مساله واکنش گسترده آمریکا و کشورهای اروپایی را در متهم کردن مسکو به ارتکاب «جنایت» در پی داشت. اما مسکو اتهامات مطرح شده  مبنی بر دست داشتن نیروهای روسیه در بروز این فاجعه انسانی را «کاملا بی اساس» می داند.

به دنبال حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، کاستا فیلهو نماینده دائم برزیل در سازمان ملل متحد با سخنرانی در نشست شورای امنیت، خواستار همکاری برای یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران اوکراین شد. این مقام برزیلی همچنین رویکردی محتاطانه در قبال اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را خواستار شد.

به گفته فیلهو «تامین سلاح، استفاده از حملات سایبری و اعمال تحریم‌ها که می‌تواند بر بخش‌هایی مانند کود و گندم تأثیر بگذارد، خطر بروز قحطی را افزایش داده و این مسئله نه تنها بحران را حل نمی‌کند بلکه خطر تشدید و گسترش درگیری را به همراه دارد.  

وی خاطرنشان کرد که چنین اقداماتی می‌تواند خطر رویارویی گسترده‌تر و مستقیم‌تر بین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و روسیه را افزایش دهد.

به دنبال اظهارات نماینده دائم برزیل در سازمان ملل، ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل تأیید کرد که کشورش نسبت به عملیات نظامی روسیه در اوکراین بی طرف باقی خواهد ماند.

وی تأیید کرد که دولتش به موضع بی طرفانه خود در مورد این درگیری که «به نفع صلح» است را ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha