رئیس‌جمهوری مکزیک در مورد بازگشت به دوران جنگ سرد هشدار داد

تهران - ایرنا - آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک در مورد بازگشت به دوران جنگ سرد به بهانه بروز جنگ میان روسیه و اوکراین، هشدار داد.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، رئیس‌جمهوری مکزیک در واکنش به درخواست‌ها از دولت آمریکا مبنی بر لغو روادید نمایندگان مکزیکی که در گروه دوستی مکزیک- روسیه عضویت دارند، اعلام کرد این اقدام نشانه «بازگشت به جنگ سرد» (۱۹۴۷- ۱۹۹۱) است.  

اوبرادور بازگشت به دوران جنگ سرد را بازگشت به «دوران آزار و اذیت، طرد و اقتدارگرایی و استبداد» خواند.  

وی همچنین خاطرنشان کرد که «دیدارهای مخالفان مکزیکی با مقامات دولت ایالات متحده وجود دارد، اما ما به همه احترام می گذاریم». 

وی در هشدار به اعضای گروه دوستی روسیه گفت نباید اجازه داد چنین بد سلیقگی‌هایی از طرف دولت آمریکا رواج یابد.

رئیس‌جمهوری مکزیک همزمان با تاکید بر موضع این کشور در قبال جنگ اوکراین مبنی بر اصل حل مناقشات از طریق گفت‌وگو و مذاکره، از نشستی مجازی با برخی کشورهای آمریکای لاتین با موضوع کمک‌های بشردوستانه به اوکراین در روزهای آتی خبر داد.

مکزیک اگر چه به عنوان تنها کشور آمریکای لاتین در جغرافیای آمریکای شمالی قرار دارد اما این فاصله جغرافیایی نزدیکتر به آمریکا هم نتوانسته است این کشور را با سیاست‌های کاخ سفید همسو کند. چرا که دشمنی واشنگتن با مسکو و این دست اقدامات دولت آمریکا در لغو روادید افراد و گروه‌هایی که رد پایی از روابط با مسکو داشته باشند، صدای مخالفت دولت مکزیک را نیز بلند کرده است.

دولت مکزیک پیشتر از امتناع این کشور از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه خبر داده بود. اوبرادور تاکید کرد این کشور می‌خواهد روابط خوب خود با «همه دولت‌های جهان» را حفظ کند. مبادلات تجاری مکزیک با روسیه در سال ۲۰۱۹ به دو میلیارد و ۱۰ میلیون دلار رسید.  

موضع‌گیری رئیس دولت مکزیک که در میان کشورهای آمریکای لاتین اتفاقا روابط مثبت‌تری با کاخ سفید دارد همچنین گواه این مطلب است که به رغم هجمه رسانه‌ای ساعات ابتدایی حمله روسیه به اوکراین در انتشار خبرهای حمایت دولت‌های ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا از تهاجم روسیه، اقتصاد شکننده آمریکای لاتین، واقعیتی است که صف‌بندی له و علیه مسکو را برای کشورهای این منطقه دشوار می‌کند. بحران مهاجرت از دیگر مسائل مورد مناقشه دولت مکزیک با آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن رئیس‌جهوری آمریکا محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha