حال و هوای فارس، چگونه رمضانی شد؟
در حاشیه آیین جزء خوانی قرآن کریم در حرم مطهر شاهچراغ (ع)

شیراز-ایرنا-مسئولان بخش‌های مختلف فرهنگی اجتماعی در استان فارس روز شنبه همزمان با ماه رمضان در نشستی در استانداری به تشریح اقدامات صورت گرفته برای بهره‌گیری از ظرفیت این ماه مبارک برای تقویت معنویت و ترویج آموزه‌های مذهبی در بهار قرآن پرداختند.

به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در سخنانی در بیان هدف از برپایی این نشست به خبرنگاران گفت: اگر رسانه‌ها در زمینه انعکاس جریان‌های فرهنگی ورود کنند، می‌توانند پیام‌های اخلاقی و معنوی را در کشور و حتی عرصه بین المللی گسترش دهند.
سید حسین حقایقی ادامه داد: استاندار فارس هم در خصوص مباحث فرهنگی استان اهتمام جدی دارند. استان فارس از پیشینه فرهنگی اجتماعی درخشانی بهره می‌برد و رهبر معظم انقلاب هم در سفری که به استان فارس داشتند تأکید کردند که فارس از چنان پیشینه‌ای در زمینه فرهنگ دینی و معنوی بهره می‌برد که مانند خورشید می‌درخشد و این استان در قله قرار دارد.
حقایقی با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است، گفت: بیشتر رخدادها و تحولات انقلاب اسلامی در ماه مبارک رمضان اتفاق افتاده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: طرح مهمانی ماه مبارک با همکاری معاونت اجتماعی سپاه فجر استان تدوین شده است اما ما نگاه قرارگاهی داشتیم که دستگاه‌های اجرایی استان هم پای کار بیایند.
وی گفت: اگر درحوزه‌های فرهنگی هم‌نوایی و هم‌دلی نداشته باشیم نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم چراکه بسیاری از معضلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور ریشه در مباحث فرهنگی دارد.
حقایقی عنوان داشت: با وجود اینکه تمام دنیا در عرصه فرهنگی و دفاع مقدس مقابل ما بودند اما توانستیم در این عرصه پیروز شویم. مادر زمان انقلاب از لحاظ معنوی در اوج بودیم.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: خداوند سی روز ماه مبارک رمضان را قرار داده تا جامعه در این مدت انرژی‌ای در درون خود برای کار و تلاش در ۱۱ ماه دیگر سال نهادینه کند.
حقایقی با بیان اینکه‌ منشأ تحول در بیرون، تحول در درون است در رابطه با سیر آفاقی و انفسی، گفت: یکی از کارهای اصولی حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران است این است بسترساز تحول انفسی در آحاد جامعه باشد و این تحول انفسی اتفاق نمی‌افتد مگراینکه سیستم‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی مشغول خدمات‌رسانی در بخش علمی، آموزش و خدمات هستند برای این حرکت به سمت اهداف متعالی هم‌نوا باشند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند فارس در قله است. لذا ما باید با تمرین کار فرهنگی و ارائه طرح‌های فرهنگی فارس را مبنا قرار دهیم تا طرح‌های فرهنگی در استان فارس به مرحله اجرا برسد.

برنامه‌های ماه مبارک رمضان با دو راهبرد معنویت افزایی و معرفت محوری
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس نیز اظهار کرد: مسئله معنویت افزایی و معرفت محوری دو راهبرد اساسی است که اگر دستگاه‌های فرهنگی در ترویج و تثبیت این راهبردها تلاش کافی داشته باشند زمینه دستیابی به حیات طیبه فراهم می‌شود.
حجت‌الاسلام حسن قانع ادامه داد: امسال این دو راهبرد اساسی که روح حاکم بر همه برنامه‌های مجموعه سازمان است را در برنامه‌های ماه مبارک رمضان هم مدنظر قرار دادیم.
قانع افزود: برنامه‌های ماه مبارک رمضان بر اساس مأموریت‌هایی که سازمان تبلیغات به صورت کلان در حوزه گفتمان سازی دینی و اعزام مبلغ و در حوزه فعالیت‌های قرآنی و هیات‌های مذهبی، تشکل‌های فرهنگی و مساجد دارد تعریف شده است.
وی بیان داشت: در حوزه گفتمان سازی با همین دو راهبرد، مسئله جهاد تبیین که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است را چراغ راه قرار دادیم و امسال به صورت ویژه به بحث تفسیر موضوعی و تخصصی توجه داشتیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس بیان کرد: جامعه تشنه و نیازمند معادل عمیق دین است و پرداختن به حوزه قرائت و ترویج آموزش‌های قرآن به عنوان مقدمه برای دستیابی به معارف قرآن تلقی می‌شود که در این حوزه بحث معرفت افزایی را به عنوان محورهای اساسی گفتمان سازی قرار داریم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت قرآن مجید بهره کافی را ببریم.
وی ادامه داد: در حوزه اعزام مبلغ نیز امسال با بهبود شرایط شیوع کرونا اقدامات خوبی انجام دادیم و امسال شاهد اعزام دو هزار و ۹۷۰ مبلغ به سراسر استان بودیم که از این تعداد، دو هزار و ۴۷۵ مبلغ بومی و بقیه اعزامی از قم بودند.
این مقام مسئول در رابطه با پروژه‌های فعالیت‌های قرآنی گفت: امسال به صورت ویژه بر برگزاری نشست‌های تفسیری با محوریت تفسیری بزرگان تمرکز کردیم. در حوزه فعالیت‌های هیات‌های مذهبی و کانون‌های فرهنگی هم شاهد برگزاری نشست‌های مناجات و معنویت‌افزا را در زمان‌های مختلف توسط هیات‌های مذهبی در استان بودیم و درصدد هستیم از ظرفیت هیات‌ها در شب‌های مبارک قدر خصوصا در فضاهای باز به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر مردم از این فضاهای معنوی استفاده کنیم.
وی گفت: امسال شاهد برگزاری بیست برنامه اعم از افطاری وحدت، تجلیل از فعالین قرآنی اهل سنت و همچنین مؤسسات علوم قرآنی در مناطق مشترک و تلفیقی هستیم.
قانع با بیان اینکه ماه رمضان ماه بازگشت به آموزه‌های فطری است، گفت: تلاش همه دستگاه‌ها به ویژه مجموعه سازمان تبلیغات بر این است که در برنامه‌های ظاهری قدری عمیق‌تر وارد شوند وحوزه معرفتی و عقلانیت اجتماعی را تحت شعاع خود قرار دهند. عید فطر روز بازگشت به آموزه‌های فطری و روز شکفته شدن عبودیت و بندگی است که در یک ماه اخیر تلاش شده تا به این نقطه برسیم.

برنامه های آموزش و پرورش برای روزه اولی‌ها
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: برنامه مهمانی ماه خدا که به همت سپاه فجر برگزار شده است برنامه اثرگذاری است که از سوی خانواده‌ها نیز مورد استقبال قرار گرفته است و ما این برنامه‌ را در تمام کانال‌ها و گروه‌های شبکه اجتماعی "شاد" بارگذاری کردیم و اطمینان داریم با استقبال زیادی در ماه رمضان مواجه می‌شود.
صدراله زین العبادی با بیان اینکه مرکزیت پایگاه مجازی گفتمان دینی به استان فارس داده شده است، گفت: همه روزه محتواهای بسیار ارزشمندی را از جمله پاسخگویی به شبهات دینی ویژه ماه رمضان را برای سراسر کشور در نظر گرفته‌ایم و این برنامه به مرکزیت استان فارس در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: برنامه محافل انس با قرآن، ترتیل خوانی و جز خوانی هر روزه در ادارات با قوت دنبال می‌شود. همچنین محتواهایی ویژه ماه رمضان تهیه و تدوین شده که در تمام کانال‌های مجازی شاد در اختیار فرهنگیان، اولیا و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.
زین العبادی گفت: خانواده‌های مطرح قرآنی دانش آموزی را شناسایی و برای انجام مصاحبه به صدا و سیمای مرکز استان فارس معرفی کرده‌ایم. جشنواره‌های قرآنی و نمازی را برای قرآنیان و فرهنگیان پیشبینی کرده‌ایم و به صورت بخشنامه برای سراسر استان فرستادیم.
این مقام مسئول اضافه کرد: اجرای طرح‌محافل نور در نواحی ، مناطق، آموزشگاه محوردرسراسر استان بصورت هرهفته یک اداره یا یک آموزشگاه بصورت نمادین ، طرح مواسات مومنانه برای تهیه وتوزیع بسته های معیشتی برای خانواده های دانش آموزان بی بضاعت وضیافت های افطاری از دیگر برنامه هایی هست که زین العبادی به آن اشاره کرد.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش فارس اعلام کرد: اجرای جشن روزه اولی ها برای دانش آموزان دخترو پسر مکلف در مدارس و تجلیل ازفعالان فرهنگی و دانش آموز در حوزه قرآن و نماز درماه مبارک رمضان و اجرای پویش هرخانه یک تلاوت درفضای مجازی شاد برای دانش آموزان و خانواده از دیگر برنامه‌های ما در ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود.
وی به اجرای برنامه «من قرآن را دوست دارم»به ویژه برای آموزگاران مقطع ابتدایی اشاره کرد و گفت: این برنامه به منظور روخوانی و روان‌خوانی قرآن به صورت ۴۸ ساعت دوره اجرا می‌شود.
زین العبادی اعلام کرد: حضور دانش‌آموزان نخبه در مراسم نماز جمعه شهرستان های استان از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود و امیدواریم  با همکاری همه ارگان‌ها بتوانیم در مسیر توسعه و تعمیق سه منشور نورانی قرآن،عترت و نماز گام‌های شایسته‌ای برداریم.
وی گفت: امسال ۳۹ هزار و ۶۷۰ نفر دانش آموز روزه‌اولی دختر پایه سوم ابتدایی در استان فارس داریم. همچنین تعداد روزه‌اولی‌های پسر پایه هشتم متوسطه اول ۳۶ هزار ۶۸۳ نفر هستند.

رنگ رمضان بر سیمای شهر شیراز
قائم مقام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم در این نشست اظهار کرد:  حوزه فرهنگی شهرداری در دو مقوله روزه اولی ها و فضاسازی تبلیغات شهری فعالیت دارد. همچنین در فرهنگسراهایی که گستردگی آن در سطح شهر زیاد می باشد پویش روزه اولی ها در راستای دعوت از افراد به این پویش انجام می شود.
مهدی تقوا فر ادامه داد: جمعیت قابل ملاحظه ای از مربیان و هنرجویان مراجعه کنندگان به فرهنگسراها را داریم که طی سال های گذشته با این پویش همراه بودند که این جمعیت بستری جهت اطلاع رسانی در خصوص این پویش می باشند.
تقوا فر بیان داشت: کودکان و نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده اند و روزه اولی هستند می توانند نسبت به تهیه یک کلیپ و ارسال آن برای سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اقدام کنند.


نقش مهم رسانه ها در ترویج دو سنت حسنه روزه‌اولی‌ها و کله گنجشکی ‌ها
معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس نیز در این نشست اظهار کرد: برنامه روزه کله گنجشکی از برنامه‌های ماه مبارک رمضان است که با هدف ایجاد تعامل و ارتباط با کودکان تعریف شده که این برنامه با همکاری دستگاه‌های مختلف استان در حال اجرا است.
 سرهنگ پاسدار محمدجعفر دوستدار ادامه داد: کودکان و نوجوانان برای شرکت در این پویش باید به سایت ماه نور به نشانی MAHENOOR.irمراجعه و ثبت نام کنند که تاکنون دو هزار و ۵۰۰ نفر وارد کانال شدند.
وی گفت: روزه اولی ها و کله گنجشکی ها هر روز در این کانال یک برنامه و چالش جداگانه دارند. ارسال عکس یا دعا از جمله رویدادهای در نظر گرفته شده در این برنامه است.
این مقام مسئول یادآور شد: ۷۲۶ نفر از کسانی که سال گذشته در این برنامه شرکت کردند در طول این مدت همچنان در کانال حضور داشتند و ما تعامل خود را با آنها حفظ کردیم. با اجرای اینگونه برنامه‌ها شاهد بودیم که حتی خانواده‌ها نیز به دنبال فرزندان خود به انجام فعالیت‌های فرهنگی روی می‌آورند.
سرهنگ دوستدار گفت: تاکنون هفت هزار و ۴۶۸ نفر کودک در این سایت ثبت نام کرده اند که ۸۳۵ مدرسه و ۵۹۱ محله و ۵۶ نفر خارج از استان در این برنامه مشارکت داشته اند.
معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی به ویژه ترویج دو سنت روزه‌اولی‌ها و کله گنجشکی ‌ها دارند گفت: همزمان با اولین ماه رمضان قرن جدید، پویش روزه اولی ها در سراسر استان در حال برگزاری است.

پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی با هماهنگی مجموعه‌های مردمی
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری شهر صدرا در ۲۰ کیلومتری شمال غرب شیراز هم در این نشست گفت:  شهر صدرا با جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر بدون حضور هیچ‌یک از دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های خود را در ماه مبارک رمضان پیش می‌برد.
فرج زاده ادامه داد: اگرچه شهر صدرا جزو کلانشهر شیراز محسوب می‌شود اما اعتباراتی که برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در شهر شیراز هزینه می‌شود به شهر صدرا اختصاص پیدا نمی‌کند.
وی اظهار داشت: ما کارهای فرهنگی در شهر صدرا را به صورت یک تنه و با هماهنگی مجموعه‌های مردمی انجام می‌دهیم. با وجود اینکه شهرداری در حوزه‌های خدماتی مسئولیت‌های ویژه‌تری دارد اما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که محوری در بین مجموعه‌های شهر صدرا اعم از مساجد و مجتمع‌های مسکونی باشیم.
وی گفت: در شهر صدرا مجموعه‌ای از مجتمع‌های پُر جمعیتی وجود دارد که با شناسایی این مجتمع‌ها و مساجدی که وجود دارد برنامه های ماه مبارک رمضان را برنامه‌ریزی کردیم.
فرج زاده مردمی سازی کردن برنامه‌های ماه رمضان را از مهمترین رویکردهای شهرداری صدرا دانست و گفت: اگر مردم پای کار باشند اثرگذاری برنامه‌ها بیشتر است. در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌ها و مسابقات مختلف فرهنگی برای سنین مختلف برگزار می‌شود. برنامه عکاسی ضیافت نور، برنامه‌های مربوط به افطاری، روزه اولی‌ها، نشست‌های تفسیری قرآن، برگزاری مسابقات کتابخوانی  از جمله برنامه‌های شهرداری صدرا در ایام رمضان است.
وی اعلام کرد: در تلاش هستیم فرهنگ و آداب ماه مبارک رمضان را با شبکه‌سازی بین مجتمع‌ها، مساجد و تشکل‌های فرهنگی نهادینه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha