۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۴۲
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84710138
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

استاندار سمنان: مشکلات عشایر به سرعت رسیدگی می‌شود

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۴۲
کد خبر: 84710138
استاندار سمنان: مشکلات عشایر به سرعت رسیدگی می‌شود

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: مشکلات تامین نهاده، دسترسی به آب و مشکلات کوچ عشایر استان به سرعت رسیدگی می شود.

به گزارش ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی روز شنبه در جلسه شورای عشایری استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری با اشاره به مشکلات عشایر استان بیان کرد: تهیه نهاده های دامی مورد نیاز دام های سبک و عشایر باید با مشارکت دستگاه های اجرایی به سرعت انجام شود.

وی افزود: تمامی دستگاه های اجرایی موظف به صورت هفتگی به حضور در جلسه عشایر برای رفع موانع موجود هستند.

هاشمی ادامه داد: تامین آب، امنیت عشایر در مسیر کوچ، سوخت مورد نیاز، نظارت بر هزینه حمل، خروج به موقع عشایر از قشلاق، مدیریت زمان ورود عشایر به ییلاق و نهاده های دامی به سرعت با نظارت های لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: تاکنون مکاتبات بسیاری با وزارت جهادکشاورزی به منظور رسیدگی و بررسی دغدغه ها و مطالبات عشایر استان سمنان صورت گرفته است.

کاهش ۵۰ هزار تنی ذخیره علوفه عشایر  استان سمنان

مدیرکل امور عشایری استان‌سمنان هم در این نشست گفت: وضعیت تولید و ذخیره نهاده دامی در استان نسبت به سال گذشته بحرانی است و با کاهش بیش از ۵۰ هزار تنی موجه است.

علی‌اصغر جلالی با اشاره به اینکه تولید کل علوفه مراتع قشلاق و ییلاق استان سمنان ۲۲۰ هزار تن از سه میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار مراتع استان است، افزود: خشکسالی سبب کاهش ۴۰ درصدی تولید علوفه مراتع استان سمنان شده است.

مدیرکل امورعشایری استان‌سمنان ادامه داد: سرما و طوفان در مناطق قشلاقی پوشش حداقلی مراتع را از بین برده است و نیاز به نهاده و نگهداری دام به شیوه دستی افزایش پیدا کرد.

جلالی تصریح کرد: برای کوتاه کردن زمان رسیدگی به مشکلات نهاده در استان سمنان نهاده های موجود و ذخیره به صورت امانی و جابه جایی برای رفع مشکلات دامداران سبک توزیع می شود.

وی اضافه کرد: به دلیل کاهش بارندگی و کم آبی، مصرف کنسانتره به عنوان غذای دام و افزایش تعداد دام های سبک، اکنون نیاز به مصرف آب افزایش یافته است.

مدیرکل امور عشایری استان‌سمنان یادآورشد: به دلیل خشکسالی ۴۰ درصد از ۴۰۰ چاه مال‌داری موجود در مراتع، آبرسانی به صورت سیار انجام می شود.

وی اضافه کرد: حواله های تامین آب با توجه به ظرفیت و تعداد دام های عشایر با همکاری شرکت های تعاونی عشایر برای مناطق بین راهی و استقرارگاه ها و در مسیر کوچ برای استفاده از ۲۷ آب انبار با ظرفیت بیش از سه هزار مترمکعب در اختیار عشایر قرار می گیرد.

جلالی اظهارداشت: نهاده های دامی توسط شرکت های تعاونی به صورت دولتی توزیع می شود.

به گزارش ایرنا، در این جلسه نمایندگان عشایر گرمسار، شاهرود و مهدیشهر وضعیت تهیه نهاده های دامی، کمبود آب و نبود دسترسی به گازوئیل و خشکسالی را مهمترین مشکلات عنوان کردند./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha