توزیع تخم نوغان در استان‌های سه گانه خراسان در حال انجام است

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر مرکز توسعه نوغانداری خراسان رضوی گفت: توزیع ۱۸ هزار تخم نوغان از ابتدای فروردین امسال در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی آغاز شده است و تا پایان اردیبهشت امسال ادامه دارد.

عظیم نصیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:از تعداد تخم نوغان توزیع شده، ۱۵ هزار تخم نوغان، وارداتی است و امسال جعبه‌های توزیع شده از ۲ گونه ایرانی و چینی تهیه شده و هر جعبه به قیمت ۱۵۰ هزار ریال در اختیار نوغان‌داران قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به کاهش میزان بارندگی، نوغان‌داران باید هرچه سریعتر تخم نوغان مورد نیاز خود را بخرند.
مدیر مرکز توسعه نوغان‌داری خراسان رضوی گفت: این استان بعد از گیلان دومین تولید کننده عمده پیله در کشور محسوب می‌شود و بیش از ۷۰ درصد پیله‌های تولیدی کشور نیز در کارگاه‌های ابریشم کشی شهر "بایگ" و روستای "بسک" تربت‌حیدریه به نخ ابریشم تبدیل می‌شود.
نصیری افزود: با توجه به گرمای هوا آن دسته از نوغان‌دارانی که مایل باشند می توانند به جای تخم، لارو خریداری کنند که این شرکت بابت هر جعبه تبدیل شده از کشاورزان مبلغ ۱۵۰ هزار ریال، جدای از قیمت تخم نوغان، دریافت خواهد کرد.
اداره نوغان‌داری خراسان رضوی مدیریت توزیع تخم نوغان را علاوه بر این استان، در استان‌های خراسان شمالی و جنوبی نیز به عهده دارد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

نوغان داری با پیشینه‌ای تاریخی اگر چه جزء اشتغال موقت و درآمد مقطعی روستائیان خراسان رضوی محسوب می‌شود اما با توجه به سودآوری و البته ارزش افزوده‌ای که به واسطه تولید نخ ابریشم آن هم در زمانی کوتاه ایجاد می‌کند صنعتی مفید است که با استقبال فراوان از سوی روستائیان این استان مواجه شده است.

۴۵ روز کافی است تا تخم‌های کوچک و سیاه رنگ نوغان ثمربخش شده و به پیله‌های ارزشمند ابریشم بدل شود و به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی در کنار کشاورزی و باغداری در فصل بهار، رونق بخش سفره هزاران خانواده باشد.

اگرچه ۲۰ استان کشور در زمینه صنعت نوغان‌داری فعالیت دارند اما در این میان استان گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و استان خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می‌آید.

هر ساله به جمع هزاران کشاورز و باغدار فعال در این حرفه، علاقه مندان دیگری روی می‌آورند که دلیل آن چیزی نیست جز احیای دوباره نوغان‌داری در کشور و رخ نمایی از چهره‌ای جدید از این صنعت.

حاصل تولید پیله کرم ابریشم در نهایت منجر به انجام هنری به نام ابریشم بافی می‌شود که جزء صنایع دستی محسوب می‌شود. بافت رشته‌های ابریشم از الیاف حاصل از پیله کرم، در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و به قولی قدمت آن در بین مردم روستانشین این سرزمین به ماقبل تاریخ باز می‌گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha