۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۱۶
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84711033
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

نرخ تورم اصفهان در سال گذشته ۰.۷ درصد از میانگین کشوری بالاتر بود

اصفهان - ایرنا - بررسی نرخ تورم کل خانوارهای کشور و اصفهان در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که این شاخص اقتصادی در استان به ۴۰.۹ درصد رسید که از میانگین کشوری ۰.۷ درصد بالاتر بود.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی و نرخ تورم خانوارهای شهری و روستایی و کل خانوارها در اسفند سال ۱۴۰۰ که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان منتشر شد، نرخ تورم سالانه در این استان در سال گذشته معادل ۴۰.۹ درصد و میانگین کشوری ۴۰.۲ درصد بود.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

بررسی نرخ تورم سالانه در استان اصفهان نشان می‌دهد که این شاخص در سال ۱۴۰۰ در مجموع نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافت و از طرفی این شاخص در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ روند کاهشی به خود گرفت و از ۴۴.۶ درصد در آبان به ۴۰.۹ درصد در اسفند رسید.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه کشور و استان اصفهان در اسفند ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبلِ آن(بهمن ۱۴۰۰) به ترتیب ۱.۲ و ۰.۹ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ تورم اصفهان در سال گذشته ۰.۷ درصد از میانگین کشوری بالاتر بود
همچنین بررسی نرخ تورم نقطه‌ای کشور و استان اصفهان در اسفند ۱۴۰۰ به ترتیب به عدد ۳۴.۷ و ۳۵.۵ درصد رسید یعنی خانوارهای استان بطور میانگین ۳۵.۵ درصد بیشتر از اسفند ۱۳۹۹ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کردند.

نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای اسفند سال گذشته در کشور و استان اصفهان در مقایسه با ماه قبلِ آن به ترتیب ۰.۷ واحد درصد کاهش و ۰.۲ واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور و استان در اسفند ۱۴۰۰ به ۱.۳ و ۱.۵ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبلِ آن به ترتیب ۰.۸ و ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است.

نگاهی به جدیدترین گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در سال گذشته نیز نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه شهری در استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ معادل ۴۰.۶ درصد و در بین خانوارهای روستایی ۴۳.۷ درصد بوده است.

نرخ تورم اصفهان در سال گذشته ۰.۷ درصد از میانگین کشوری بالاتر بود

مقایسه این آمار نیز نشان می دهد که نرخ تورم شهری و روستایی استان اصفهان در مقایسه با میانگین کشوری بالاتر است بطوریکه میانگین کشوری در این ۲ شاخص به ترتیب ۳۹.۷ و ۴۲.۸ درصد است.

همچنین نرخ تورم شهری در استان اصفهان در اسفند سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل آن ۱.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل آن ۳۵.۲ درصد بوده است.

نرخ تورم روستایی در استان اصفهان در اسفند سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل آن ۱.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل آن ۳۸.۱ درصد است.

نرخ تورم اصفهان در سال گذشته ۰.۷ درصد از میانگین کشوری بالاتر بود

نگاهی به نرخ تورم اجناس و کالاهای مختلف در استان در اسفند سال۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها  ۵۱.۵ درصد، دخانیات ۳۸.۶ درصد، پوشاک و کفش ۵۱.۱ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۳۲.۴ درصد، مُبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها ۴۷.۵ درصد، بهداشت و درمان ۴۱.۵ درصد، حمل و نقل ۳۱.۶ درصد، ارتباطات ۴.۲ درصد، تفریح و فرهنگ ۴۰.۳ درصد، آموزش ۲۶.۷ درصد، هتل و رستوران ۵۲.۱ درصد و کالاها و خدمات متفرقه ۳۷ درصد بوده است.

رییس گروه طرح‌های آماری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در باره تغییرات نرخ تورم گفت: برای تعیین نرخ تورم بطور معمول قیمت حدود ۴۵۰ قلم جنس در هر ماه جمع‌آوری و بررسی می شود که البته نمی‌توان گفت که همزمان همه آنها با هم کاهش یا افزایش پیدا می کند.

رستم پیرعلی با بیان اینکه نرخ تورم در سال گذشته نوسان داشته است، افزود: مساله مهم روند تغییر نرخ تورم است که باید آن را بررسی و تحلیل کرد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه آمار و بطور معمول آنچه برای مردم قابل لمس است، نرخ تورم ماهانه است، اظهار داشت: برای اینکه نرخ تورم واقعی را درنظر بگیریم بهتر است آن را بطور سالانه و میانگین ۱۲ ماه محاسبه کنیم.

این کارشناس آمار با بیان‌اینکه اعمال سیاست‌های تنظیم بازار در چند ماه بعد اثر خود را نشان می‌دهد، تاکید کرد: اگر نرخ تورم را نقطه به نقطه و ماهانه در نظر بگیریم ممکن است تغییرات بالایی داشته باشد بنابراین برای سنجش بهتر، باید نرخ سالانه را مقایسه کنیم.

استان اصفهان دارای بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان، ۱۱۳ شهر، ۱۲۷ دهستان و یکهزار و ۶۰۰ آبادی دارای سکنه است. حدود ۸۸ درصد از جمعیت این استان، شهرنشین هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha