تبادل ۲ میلیارد تراکنش از گذرگاه خدمات دولت

تهران - ایرنا - رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با ارایه گزارشی از فعالیت‌های دولت الکترونیکی از تبادل ۲ میلیارد تراکنش از گذرگاه دولت در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت ارتباطات، محمد خوانساری در این گزارش به رشد و توسعه دولت الکترونیک در کشور به عنوان تحول بزرگی در ارایه خدمات دستگاه های دولتی اشاره کرد و افزود: این خدمات در تمام ایام سال، در تمامی ساعات شبانه روز و بدون تعطیلی در دسترس مردم قرار گرفت و در بسیاری از موارد احراز هویت متقاضیان این خدمات نیز غیر حضوری شد.

وی در این گزارش لزوم تحول آفرین بودن این خدمات را بی‌نیازی به کاغذ، بدون رد و بل شدن پول نقد، غیرحضوری، یکپارچه و مبتنی بر رضایت مردم عنوان کرد که برای ارایه چنین خدماتی باید قابلیت‌های خاصی توسعه پیدا کند.

تبادل بیش از ۲ میلیارد تراکنش بین دستگاهی از طریق گذرگاه خدمات دولت (GSB)

رییس سازمان فناوری اطلاعات به ﮔﺬرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت دولت (GSB ) به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت دولت الکترونیک عنوان کرد که وظیفه بسترسازی به استعلامات بین دستگاهی بر بستر شبکه ملی اطلاعات را بر عهده دارد.

خوانساری یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تبادل اطلاعات بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون استعلام الکترونیکی بین دستگاهی از این طریق ثبت شده که این به معنای آن است که به‌طور متوسط ماهیانه ۲۰۰ میلیون تراکنش رخ داده است.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که در حال حاضر حدود ۷۰۰ خدمت الکترونیکی بر بستر این گذرگاه ارایه می‌شود که در این بین ۶۶ دستگاه دولتی سرویس دهنده و ۲۹۰ دستگاه سرویس گیرنده هستند و در زمینه تعداد تراکنش‌های انجام شده به ترتیب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه جزو سرویس‌دهنده‌های برتر و وزارت کشور، سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بیشترین دریافت‌کننده خدمات بودند.

اتصال ۳۱ دستگاه اجرایی به سامانه دولت همراه

رییس سازمان فناوری اطلاعات در بخش دیگری از این گزارش به سامانه دولت همراه به عنوان بستری برای ارایه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان‌های دولتی برای استفاده اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و آن را سامانه ای یک تحول در سطح کلان دانست.
خوانساری ادامه داد:‌ سامانه دولت همراه به عنوان مسیر مکمل ارایه خدمات دولت الکترونیکی است که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون ۳۱ دستگاه اجرایی به سکوی دولت همراه متصل شده‌اند، بیش از ۵۹ میلیون استعلام سرویس صورت گرفته و ۶۹ خدمت الکترونیکی پیاده‌سازی شده است.

خوانساری تصریح کرد:‌ کارپوشه ملی ایرانیان، واریزی مستمری‌بگیران بهزیستی و آخرین سابقه بیمه تامین اجتماعی در فهرست خدمات پرکاربرد سکوی دولت همراه قرار دارد و در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان بهزیستی و سازمان تامین اجتماعی به عنوان برترین سرویس‌دهنده‌ها بر بستر سکوی دولت همراه بودند.

تبادل ۱۲۵ میلیون نامه در سامانۀ پیام ایران
وی در بخش دیگری از این گزارش به سامانه پیام ایران برای ارتباط دوسویه میان دولت با شهروندان و از سوی دیگر کسب‌وکارها و افراد حقوقی که حاصل مجموعه‌ای از سامانه‌ها است، اشاره کرد و افزود: این سامانه به نوعی تکمیل زنجیره خدمات دولت الکترونیکی برای تحویل خروجی خدمات دولت و نهادهای عمومی به مردم است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: سامانه پیام ایران شامل کارپوشه پیام ایران، کد دستوری۴*، سرشماره پیامکی ۴۰۴۰ و ایمیل ملی احراز هویت شده توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران جهت ارسال و دریافت الکترونیکی بدون واسطه اعلان‌ها و مکاتبات بین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی کشور از یک سو و آحاد مردم و موسسات حقوقی از سوی دیگر ایجاد شده است. تاکنون ۱۰۹ دستگاه اجرایی به این سامانه متصل شده‌اند و تعداد تراکنش‌ها در سال گذشته بالغ بر ۷۰ میلیون استعلام بوده است.

خوانساری یادآور شد: از میان ۱۰۳ دستگاه ‌های متصل سازمان تامین اجتماعی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بیمه سلامت ایران بیش‌ترین تراکنش‌ها را به شهروندان داشته‌اند.

ماسک؛ کاربردی‌ترین خدمت گذرگاه خدمات عمومی دولت (PGSB)

وی در این گزارش به گذرگاه عمومی خدمات دولت که کاربرد آن برای ارایه خدمات سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی به یکدیگر در بستر اینترنت است، اشاره کرد و گفت: سامانه‌های اینترنتی دستگاه‌های اجرایی که به کسب و کارها و یا عموم مردم خدماتی ارایه می‌ کنند، خدمت مورد نیاز خود مانند استعلام کد ملی و یا استعلام کدپستی را از طریق این گذرگاه که اصطلاحاً PGSB نامیده می‌شود تبادل می‌کنند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات افزود: مجموع تراکنش‌های گذرگاه عمومی خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات تا پایان اسفند سال ۱۴۰۰، بیش از ۳۳۶ میلیون تراکنش بوده است. همچنین بیش‌ترین تعداد تراکنش استفاده از خدمات الکترونیکی از میان ۶۰۸ کسب‌وکار و دستگاه اجرایی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات از ابتدای سال جاری به ترتیب به یکی از پلتفرم‌های حوزه حمل و نقل، وزارت آموزش و پرورش و سازمان فناوری اطلاعات ایران تعلق دارد.
وی یادآور شد: در سال گذشته، سرویس ماسک که در زمینه حفظ سلامت مردم و جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا از طریق آگاهی‌افزایی فعالیت می کرد، در گذرگاه خدمات عمومی دولت عنوان پرکاربردترین خدمت را به خود اختصاص داد. پس از ماسک، پاسخگویی به استعلامات هویتی کاربران سرویس‌های پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات (شاهکار)، استعلام مجوز سفر و استعلام اعتبار دفترچه سازمان تامین اجتماعی، رتبه‌های بعدی خدمات پرکاربرد را به خود اختصاص دادند.

سماوا؛ نیازمند همکاری بیشتر سازمان ثبت احوال کشور
رییس سازمان فناوری اطلاعات در پایان این گزارش به سامانه سماوا اشاره کرد که امکان احراز هویت با بهره گیری از خدمات هویتی ارایه شده دستگاه های متولی را ارایه می کند.

خوانساری اضافه کرد: این سامانه استعلام هویت بر پایه کد ملی از طریق سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بر پایه اطلاعات سجلی سازمان ثبت احوال و بر پایه اطلاعات اتباع خارجی از طریق وزارت کشور را فراهم می‌کند. اکوسیستم سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی شامل زنجیره‌ای از شناسه‌های معتبر اعم از تطبیق شماره تلفن همراه با کدملی، اطلاعات هویتی اتباع ایرانی، تطبیق عکس و زنده بودن، اطلاعات هویتی اتباع خارجی، اطلاعات افراد حقوقی، اطلاعات مکانی و نشانی و نیز امضای دیجیتال است. عدم همکاری مناسب سازمان ثبت احوال کشور،   باوجود آن‌که طبق مصوبه کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی مورخ ۲۰ مهرماه ۱۳۹۹ به‌عنوان تأمین‌کننده شناسه مربوط به اشخاص حقیقی ایرانی تعیین شده است؛ مانع از توسعه و تکمیل سماوا شده است. اما با این وجود، تا کنون ۷۸ دستگاه به این سامانه متصل شده‌اند، بیش از نه میلیون تراکنش به ثبت رسیده است و سه خدمت احراز هویت مورد پیاده‌سازی قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: از ابتدای راه‌اندازی سامانه سماوا از میان ۷۸ نهادهای متکی متصل به سماوا، بیشترین تراکنش‌ها به وزارت راه و شهرسازی بابت سامانه املاک و اسکان، شرکت سایپا بابت سامانه سامانه‌ ثبت نام خودرو و سامانه مدیریت انرژی به شرکت توانیر تعلق داشته است. کاهش مخاطرات ناشی از جمع‌آوری و افشای اطلاعات هویتی در فضای مجازی و ایجاد امکان نظارت و پایش متمرکز و فراهم نمودن اطلاعات استنادپذیر برای مراجع ذی‌صلاح از اهداف اصلی ایجاد و راه‌اندازی سماوا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha