وسعت آبیاری نوین در اراضی کشاورزی سمنان به ۳۹ هزار هکتار رسید

سمنان- ایرنا- مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: اکنون در بیش از ۳۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سامانه های آبیاری نوین اجرا شد.

به گزارش ایرنا، حسین شاهینی روز یکشنبه به رسانه ها اظهار داشت: تا پایان سال ۹۹ بالغ بر ۳۶ هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در استان سمنان اجرا شد و طی یک سال گذشته بیش از سه هزار هکتار دیگر اجرایی شد و در حال حاضر سطح اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این استان به بیش از ۳۹ هزار هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه عمده اراضی کشاورزی و باغی استان سمنان در شهرستان‌های شاهرود و میامی و دامغان است خاطرنشان کرد: عمده طرح‌های آبیاری نوین در این شهرها و مناطق اجرا شد.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرا و توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این استان گفت: اجرای چهار هزار هکتار دیگر هدف‌گذاری شده است و در صورت حل مشکل پمپاژ ثانویه از سوی شرکت آب منطقه‌ای این هدف محقق می‌شود.

شاهینی خاطرنشان کرد: طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با سرعت و جدی در استان سمنان در حال اجرا است.

وی افزود: آبیاری تحت‌فشار روش نوینی از آبیاری است که در آن آب تحت‌فشار وارد مجاری بسته (لوله‌های اصلی و فرعی) می شود و از روزنه‌هایی که به آن‌ها قطره‌چکان، آب‌پاش یا نازل می‌گویند، به‌صورت قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و به این طریق از تلفات آب در مرحله توزیع آب در داخل مزرعه جلوگیری می شود و آب به‌اندازه نیاز واقعی در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به‌طور کلی از انواع سامانه‌های نوین آبیاری که در استان بیشتر اجرا می‌شود می‌توان به آبیاری تحت‌فشار از نوع بارانی و قطره‌ای و همچنین کم‌فشار اشاره کرد که اجرای هریک از این روش‌ها در مزرعه باعث افزایش بهره‌وری آبیاری می‌شود.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: در آبیاری قطره‌ای افزایش بازدهی آبیاری تا بیش از ۹۰ درصد و در آبیاری بارانی تا بیش از ۷۰ درصد برآورد می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha