به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، اعضای هیات علمی، دانش آموختگان برتر دانشگاهی، دانشجویان آیندهساز، دانش آموزان مستعد تحصیلی، برگزیدگان حوزوی، برگزیدگان ادبی، برگزیدگان هنری، برگزیدگان قرآنی و مخترعان و نوآوری طیف وسیعی هستند که بنیاد ملی نخبگان از آنها برای اثربخشی در جامعه و حل مسایل مبتلابه کشور با استفاده از راهکارهای نوآورانه، حمایت میکند.
اشتغال مهم ترین دغدغه نخبگان است که در این زمینه اخیرا این نهاد حامی نخبگان مصوبهای در هیات دولت دارد که بر اساس آن علاوه بر برگزاری دورههای توانافزایی برای آنها، زمینههایی برای به کارگیری آنها در پستهای تخصصی در حال فراهمسازی است.
اینکه چه مقدار بنیاد ملی نخبگان در این زمینه موفق خواهد بود و همانند سایر لوایح و قوانین تنها بر روی کاغذ نماند و اجرای ۱۰۰ درصدی آن جامه عمل بپوشد، موضوعی است که سرپرست قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان تاکید دارد که این مصوبه برای همه دستگاهها به جز وزارت اطلاعات لازمالاجرا است.
ناصر باقری مقدم اعلام کرد که کارگروه مشترکی با سازمان امور اداری و استخدامی سازمان مدیریت و برنامهریزی تشکیل شده و نمایندگان دستگاهها معرفی شدند و در آن تمامی الزامات اجرایی این مصوبه از جمله شیوه نامهها و طراحی امور و بارگذاری در سامانه توسط این کارگروه طراحی خواهد شد و امیدوار است که در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱، این مصوبه اجرایی شود.
تغییر رویکرد بنیاد ملی نخبگان در اعطای جوایز نخبگی
سرپرست قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه بیشتر جوایز اعطا شده از سوی این بنیاد بر توانمندی آنها متمرکز بوده است، گفت: اما رویکرد ما این است که باید جوایزی تعریف شود که بیشتر جهتگیری آن بر اثربخشی باشد.
باقری مقدم افزود: بنیاد ملی نخبگان همچنین در پی ساماندهی اعطای جوایز است و تلاش دارند تا اعطای این جوایز (تسهبلات و حمایتها) در راستای افزایش اثربخشی نخبگان در کشور باشد.
وی خاطرنشان کرد: اعطای این جوایز کمک به توانمندتر شدن نخبگان می کند، ولی بخش مهمی که از سال آینده مورد توجه قرار می گیرد، اعطای جوایزی است که به دست آوردن آن مبتنی بر آن است که نخبگان مسالهای از مشکلات را مرتفع کرده باشند.
سرپرست قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این رویکرد به دنبال افزایش اثربخشی نخبگان است، یادآور شد: از امسال ما در این زمینه متمرکز میشویم و با طراحیهایی که صورت میگیرد، نخبگان به سمت اثربخشی بیشتر هدایت خواهند شد.
دلایل امتناع دستگاهها از جذب نخبگان چیست؟
باقری مقدم به چالشهای نخبگان در جذب در دستگاهها اشاره کرد و توضیح داد: دستگاهها برای جذب نخبگان به دلایل مختلف از جذب نخبگان امتناع میکردند. دلایلی که از سوی این دستگاهها اعلام میشد، دلایل درستی بود که نمونه آن این بود که آنها اعلام کردند نخبگان توان نخبگی در مباحث مهندسی را دارند؛ ولی از نظر مدیریتی و اداری، توانمند نیستند که از نظر ما این دلیل یک دلیل منطقی بود.
وی یادآور شد: برای رفع این مشکل در مصوبه اخیر، بنیاد ملی نخبگان موظف شد که با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی، دورههای توانمندسازی نخبگان برگزار کند تا زمانی که نخبگان وارد دستگاهها میشوند، علاوه بر توانمندیهای نخبگی خود، در زمینههای دیگر نیز توانمند باشند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این دورهها از سال آینده راه اندازی خواهد شد، افزود: از سوی دیگر دلایلی برای امتناع از جذب نخبگان مطرح شد که دلایل درستی نبود. اگر ما میخواهیم سطح حکمرانی را ارتقا دهیم، باید سعی شود تا نخبگان وارد دستگاهها شوند؛ ولی بسیاری از دستگاهها اعلام کردند که این فرد سلسله مراتب اداری را رعایت نکرده است و از این رو باید از مراحل پایینتر شروع کند.
باقری مقدم یادآور شد: بر اساس مصوبه هیات دولت، لزومی ندارد که نخبگان برای جذب در دستگاههای اجرایی وارد سلسله مراتب اداری شوند، بلکه باید متناسب با توان آنها، در جایگاه مورد استفاده قرار گیرند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا این افراد باید در دستگاهها مدیر شوند، در حالی که در جایگاه تحقیقاتی اثربخشی بیشتری دارند، گفت: تمرکز این مصوبه جدید جذب و به کارگیری نخبگان است و این امر به معنای مدیر شدن نیست و تاکید میشود که بخش عمدهای از این نخبگان باید در کارهای تخصصی مشغول به فعالیت شوند و طراحی شغلی برای این دسته از افراد در دستگاهها نیز در این راستا است، ولی از سوی دیگر یکی از مشاغل مهم سازمانهای اجرایی، مدیریت است و این نیز از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است که از نخبگان در مدیریت میانی دستگاهها استفاده شود.
وی اضافه کرد: بر این اساس ما معتقدیم که نخبگان هم در پستهای تخصصی و هم در پستهای مدیریتی به کار گرفته شوند.
مقاومت دستگاهها در جذب نخبگان
سرپرست قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که مصوبه این بنیاد، مصوب هیات دولت است، گفت: مصوبات هیات وزیران برای همه دستگاههای اجرایی، لازم الاجرا است و بنا داریم که در این زمینه سامانهای را راه اندازی کنیم و در آن با هدف شفاف سازی، اعلام عمومی کنیم که چند نفر از نخبگان کشور وارد دستگاههای اجرایی شدهاند.
باقری مقدم افزود: برای این منظور کارگروه مشترکی با سازمان امور اداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل شده است و نمایندگان دستگاهها در حال معرفی شدن هستند و در آن تمامی الزامات اجرایی این مصوبه از جمله شیوه نامهها و طراحی امور و بارگذاری در سامانه توسط این کارگروه طراحی خواهد شد و امیدواریم در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱، این مصوبه اجرایی شود.
بر اساس اعلام بنیاد ملی نخبگان، وی با بیان این که ماده ۲ مصوبه جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی، برای تمامی دستگاهها به جز وزارت اطلاعات، لازم الاجرا است، افزود: این مصوبه به همه دستگاهها ابلاغ شده، ضمن آنکه به همه مراکز بنیاد ملی نخبگان در استانها اعلام کردیم که به استانداریها اعلام شود؛ ولی باید توجه شود که تنها یک ماه از این مصوبه میگذرد.
سرپرست قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، موضوع نخبگانی را یک موضوع ملی دانست و تاکید کرد: همه دستگاهها باید در آن مشارکت داشته باشند، از این رو رسیدگی به آن تنها برعهده بنیاد ملی نخبگان نیست و بنا داریم به جای آنکه پاسخگوی آن باشیم، مطالبهگر باشیم که چرا با وجود آنکه مصوبات آن وجود دارد و توانمندیهای افراد سنجیده شده، ولی هنوز این افراد وارد بدنه اجرایی کشور نشدهاند.
باقری مقدم اظهار داشت: بحث جذب و به کارگیری نخبگان یک موضوع متعلق به همه دستگاههای کشور است و بخش کوچکی از آن بر عهده بنیاد است و دستگاههای اجرایی کشور، سهم عمدهای در این زمینه دارند و با هم فکریها و هم افزاییهایی که با آنها انجام میشود، تلاش شده است که دستگاهها به سمت به کارگیری نخبگان بروند؛ هر چند که این مصوبه، مصوبه هیات دولت است، پیگیر اجرا شدن آن نیز هست.
نظر شما