۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۰۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84712813
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لوپن یا مکرون؛ چرا انتخاب هر کدام برای فرانسه، اتحادیه اروپا و غرب مهم است؟

تهران- ایرنا- فرانسوی‌ها روز ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) درباره انتخاب دوباره امانوئل مکرون رئیس جمهوری میانه رو و یا فروپاشی چند دهه توافق جریان غالب در فرانسه با حمایت از مارین لوپن نامزد راست افراطی تصمیم گیری خواهند کرد؛ پیروزی هر یک از این دو نامزد به دلایلی برای فرانسه، اتحادیه اروپا و غرب مهم است.

به  گزارش دوشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز در تحلیلی در این زمینه نوشت: لوپن نامزد وارث راست افراطی، حزب «جبهه ملی» سابق را متحول کرده  و حزب بازار آزاد و کوچک دولتی پدرش را به حزبی با هزینه های کلان و محافظه کار تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش لوپن می خواهد سیاست «فرانسوی بخر» (با هدف تشویق به خرید کالاهای ساخت داخل) را برای مناقصه کاران دولتی اجرا کند. سن بازنشستگی را برای آنهایی که از قبل از ۲۰ سالگی آغاز به کار کرده اند به ۶۰ سال کاهش دهد، مالیات بر درامد  را برای افراد زیر ۳۰ سال کاهش دهد و مالیات بر ارزش افزوده انرژی را از ۲۰ درصد به ۵.۵ درصد کاهش دهد.

و همچنین ۲ میلیارد یورو (۲.۱۸ میلیارد دلار) را در طی ۵ سال صرف افزایش حقوق کارکنان بیمارستان و استخدام ۱۰۰۰۰ نفر دیگر از آنها خواهد کرد. حقوق معلمان طی ۵ سال ۱۵ درصد افزایش می یابد.

در مقابل مکرون رئیس جمهوری کنونی فرانسه قصد دارد ضمن افزایش  دو برابری اصلاحات مربوط به عرضه را که در اولین دوره ریاست جمهوری اش به اجرا درآورده است، حداقل سن بازنشستگی را از ۶۲ سال به ۶۵ سال افزایش دهد.

مکرون همچنین وعده داده برخی از مزایای رفاهی را همچون سیاست های اجرا شده در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس به ۱۵ تا ۲۰ ساعت  آموزش مشروط کند.

بعلاوه بیمه بیکاری که در حال حاضر شامل دو سوم حقوق افراد در صورت از دست دادن شغل خود برای دو سال است، به رونق اقتصاد کمک خواهد کرد.

اروپا

 اگرچه لوپن از برنامه های قبلی خود برای خروج از یورو و پرداخت بدهی فرانسه به فرانک صرف نظر کرده است، وی متعهد شده است که کمک های مالی به خزانه اتحادیه اروپا را کاهش دهد. چنین اقدامی پاریس را در مسیر برخورد با کمیسیون اروپا و سایر اعضای اتحادیه اروپا قرار خواهد داد.

لوپن تاکید دارد که قوانین فرانسه باید بر مقررات اتحادیه اروپا سلطه داشته باشد که دادگاه عالی اتحادیه اروپا را به چالش می شد و می گوید در نهایت قصد دارد اتحادیه اروپا را با «اروپای ملت ها» جایگزین کند هر چند که هنوز درباره ماهیت این اصطلاح جدید چیزی نگفته است.

لوپن همچنین هزاران نیروی بیشتر را در گمرک استخدام خواهد کرد تا کالاهای وارداتی از فرانسه از جمله اتحادیه اروپا را با هدف مبارزه با کالاهای تقلبی تحت نظر قرار دهد موضوعی که به گفته تحلیگران  بازار مشترک اروپا را تضعیف خواهد کرد.

مکرون در مقابل به دستور کار خود در ارتباط با آنچه «استقلال راهبردی» اروپا در مسائل دفاعی، فناوری، کشاورزی و انرژی توصیف کرده و نیز کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به قدرت های دگیر ادامه خواهد داشت.

در پنج سال گذشته مکرون سعی کرده اتحادیه اروپا را به سمت حمایت از محصولات داخلی، جلوگیری از برخی از توافقات تجارت آزاد با دیگر بلوک ها مانند مرکوسر (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی)سوق دهد.

وی احتمالا تلاش خواهد کرد مقررات بیشتری را در رابطه با غول های بزرگ فناوری آمریکا وضع کند و گفته به دنبال ایجاد «متاورس اروپایی» برای رقابت با فیس بوک است.( متاورس یا فراجهان، فرضیه‌ای درباره نسل بعدی اینترنت است)

 ائتلاف با غرب

لوپن می خواهد فرانسه را از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج کند؛ اقدامی که معماری امنیتی غرب در دوران پس از جنگ سرد را به چالش خواهد کشید.

مخالفان لوپن وی را به روابط بسیار نزدیک  با مسکو متهم می کنند. حزب او در سال ۲۰۱۴ از بانک روسی وام گرفت و اندکی بعد قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فرانسه در کرملین میزبان او بود.  

لوپن حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده اما می گوید مسکو می تواند بازهم یک متحد در دوران بعد از جنگ باشد.

این نامزد انتخابات فرانسه در مصاحبه با رویترز به نام ژنرال شارل دوگل رهبر دوران جنگ فرانسه خود را «گلیست» توصیف کرد وگفت، سیاست خارجی خود را با یک فاصله مساوی از واشنگتن و مسکو دنبال خواهد کرد.

لوپن در پاسخ به این سوال که آیا پیامی به متحدان سنتی فرانسه از جمله انگلیس و آمریکا دارد یا خیر، گفت: «دیدگاه های از پیش تعیین شده ای که در مورد من دارید را کنار بگذارید.»

هر چند مکرون در سال ۲۰۱۹ با بیان این که ناتو دچار «مرگ مغزی» شده بسیاری را آزرده خاطر کرد اما اکنون می گوید حمله روسیه به اوکراین ناتو را دوباره زنده کرده است.

وی بی تردید به دنبال آن است که وابستگی اروپا به ارتش آمریکا را برای حفظ امنیت این ائتلاف کاهش دهد.

وی اتحادیه اروپا را وادار کرده که تمرکز بیشتری بر منطقه اقیانوس آرام- هند و افزایش نفوذ چین در این منطقه داشته باشد. با این حال با واشنگن، لندن و کانبرا بر سر لغو توافق بزرگ در زمینه خرید زیردریایی ها از سوی استرالیا دچار اختلاف است.

تلاش او برای همکاری با ائتلاف امنیتی جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به آکووس در مقابل چین یا تلاش برای ترغیب اتحادیه اروپا به اتخاذ سیاست مستقل در قبال پکن نیز موضوعی مورد توجه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha