زاکانی: سازمان فاوا در شهرداری به یک مجموعه منفعل تبدیل شده است

تهران-ایرنا- علیرضا زاکانیبا بیان اینکه در حال حاضر سازمان فاوا در شهرداری تهران به یک مجموعه منفعل تبدیل شده است، اظهار کرد: این سازمان ۶۰۰ تا ۷۰۰ پرسنل دارد و نقش آنها این است که درخواستی که از آنان می‌شود را تعریف و ‌آن درخواست را تحویل دهند.

به گزارش ایرنا علیرضا زاکانی روز سه شنبه در جریان پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در صحن شورا حضور یافت و گفت: اصلی‌ترین ابزار مدیریتی اگر در دست بالاترین مقام یک سازمان نباشد، امکان ندارد که کارها به خوبی پیش برود.

وی درباره ایجاد معاونت فناوری‌های نوین و نواوری شهری زیر نظر شهردار تهران، اظهار داشت: مجموعه داده‌ها نیاز به فشار و درخواست دارد که از سوی بالاترین مقام سازمان انجام می‌شود و اگر در زیر مجموعه یک معاونت قرار گیرد تجمع داده ها ممکن نیست.

شهردار تهران افزود: بهره‌مندی از ایجاد داشبوردهای مدیریتی، یکی از دلایل ایجاد این معاونت است.

زاکانی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان فاوا در شهرداری تهران به یک مجموعه منفعل تبدیل شده است، اظهار کرد: این سازمان ۶۰۰ تا ۷۰۰ پرسنل دارد و نقش آنها این است که درخواستی که از آنان می شود را تعریف و ‌آن درخواست را تحویل دهند.

وی با بیان اینکه سازمان فناوری باید به لوکوموتیو به تغییر در شهرداری تهران تبدیل شود، عنوان کرد: خواهش اول ما این است که در برخی نکاتی که قبلاً وجود داشته است تجدیدنظر شود.

شهردار تهران افزود: اگر سازمان زیر مجموعه شهردار نباشد به سازمانی منفعل تبدیل می‌شود که نمی‌تواند در شهرداری تهران تحول ایجاد کند.

وی تاکید کرد: عملاً فناوری اطلاعات ابزار تحول در شهرداری است و نمی‌تواند زیر مجموعه یک معاونت باشد.

زاکانی گفت: امروز سوالی مطرح بود که مجموعه سازمان فناوری اطلاعات موجود چه تفاوتی با سازمان فناوری‌های نوین دارد و ضرورت تشکیل یک سازمان دیگر چیست؟ باید به این نکته تاکید کنم که فناوری دو قسمت دارد، دیجیتال و غیر دیجیتال که بخش دیجیتال آن در سازمان فناوری شهرداری و بخش غیر دیجیتال آن در سازمانی که پیشنهاد کرده‌ایم، مدیریت و راهبری می‌شود. 

وی افزود: بی تردید این دو، دو مقوله متفاوت هستند و امکان ترکیب آنها نیز وجود ندارد.

زاکانی افزود: درخواست ما این بود که سازمان فناوری در ابتدا از معاونت جدا شده و مستقیما با شهردار تهران کار کند. اتفاقی که از زمان "قائمی" روی داد که مدیرعامل وقت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با شخص قالیباف کار می‌کرد.

شهردار تهران گفت: بی تردید کار سازمان فاوا تجمیع و تحلیل داده‌هاست و به عنوان مغزافزار سازمان باید در اختیار رئیس سازمان باشد.

وی ادامه داد: به عنوان اصلی‌ترین ابزار مدیریتی، این بخش باید در دست بالاترین مقام سازمان باشد. بی تردید معاونت‌ها اطلاعات خود را با یک فرهنگ غلط متعلق به خود می‌دانند و به اشتراک نمی‌گذارند و اگر اراده رئیس سازمان نباشد این کار اتفاق نمی‌افتد؛ همانند شرایط فعلی سازمان فاوای شهرداری، مغز افزاری که در اختیار مدیریت باشد می‌تواند تحول ایجاد کند. امروز به یک مجموعه منفعل تبدیل شده است.

زاکانی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران درخواستی برایش تعریف می‌شود و او این درخواست را انجام می‌دهد در حالیکه باید به پیشران تبدیل شود و کلیه مجموعه‌ها را به دنبال خود بکشد، این مدیریت و پیگیری که زمینه ساز تحول سازمانی باشد باید توسط بالاترین مقام مجموعه مدیریت و هدایت شود.

شهردار تهران خطاب به اعضای شورا درخواست کرد که سازمان فناوری اطلاعات از معاونت منفک و به صورت مستقیم با شهردار تهران کار کند.

زاکانی در تشریح ضرورت تشکیل سازمان فناوری‌های نوین نیز گفت: در مورد فناوری‌های نوین که مقوله‌ای جداگانه از فناوری‌های دیجیتال است باید به این نکته اشاره کنم که همه فناوری‌های غیر دیجیتال در مدیریت شهری در این سازمان پیش بینی شده، مثلا در حوزه پسماند فناوری‌های هاضم در این قالب دنبال خواهد شد.

شهردار تهران افزود: در حال حاضر روزانه هفت هزار و ۵۰۰  تن زباله در تهران جمع آوری می‌شود که پنج تا پنج هزار و ۵۰۰ تن روزانه به آرادکوه منتقل می‌شود؛ ما به دنبال این هستیم که هشت مرکز MRF در تهران را تجهیز کنیم و با بهره‌مندی از دانش و فناوری پنج هزار و ۵۰۰ تن زباله را به ۳۵۰ تن برسانیم و اولین قرارداد این حوزه نیز در حال انعقاد است؛ به این ترتیب از خانه تا آرادکوه زباله‌ها به یک مدیریت واحد سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: مبتنی بر فناوری، در نوع جمع‌آوری زباله تحول ایجاد می‌شود. بی تردید فاوای شهرداری تهران دانش مدیریت این کار را ندارد. زباله جمع‌آوری شده در هشت مرکز که هر کدام از آنها ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده زباله را به کمپوست و مواد قابل بازیافت تبدیل می‌کند و کمتر از پنج درصد زباله‌ها به آرادکوه منتقل می‌شود. بر همین اساس ضرورت شکل گیری سازمان فناوری‌های نوین را می‌توان مشخص کرد.

شهردار تهران تاکید کرد: از زمانی که معاونت علم و فناوری با حمایت رهبری شکل گرفت تغییرات و تحولات دانش بنیانی را مشاهده کردیم، این اقدامات نیازمند مدیریت متمرکز است که بتواند خود را با فناوری‌های نوین همراه کند. بی تردید برای نجات شهر مسیر شفاف است و در بسیاری از کشورها تجربه شده، سال‌ها موضوع تولید در دستور کار بود اما امسال با دانش بنیان بودن همراه شد، چرا که اگر دانش بنیان نباشد نمی‌تواند جهش حرکت را محقق کند. موضوع دانش بنیانی متفاوت از موضوعاتی است که باید توسط سازمان فاوا دنبال شود.

زاکانی بار دیگر با اشاره به موضوع مدیریت پسماند در شهر تهران گفت: برآورد می‌شود قیمت زباله در شهر تهران حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است، در حالیکه ما در تهران سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری پرداخت کرده‌ایم که متاسفانه بخشی از این پول در جیب دلالان رفته است.

وی افزود: در حال حاضر ۷۲ هزار تاکسی و ۶۰۰۰ ون در شهر تهران موجود است که بخشی از اینها حدود ۲۰ درصد خارج از مدار هستند و در خدمت شهر نیستند. در موضوع حمل و نقل حدود ۲۵۰۰ اتوبوس داریم و به ۷۰۰۰ اتوبوس نیازمندیم، در مورد واگن‌های مترو بخشی از آنها از مدار خارج شده یعنی حدود ۱۱۲ واگن غیر فعال است و همین موارد مزی…

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha