۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 985
کد خبر: 84713985
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی «جمعه مسجد» اردبیل

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل از تخصیص اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی برای ساماندهی و مرمت «جمعه مسجد» اردبیل خبرداد.

به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز سه‌شنبه در نشست با هیات امنای محله جمعه مسجد گفت: از هیات امنای محله خواسته شده تا نظر خود را درخصوص اولویت‌های هزینه‌کرد این اعتبار اعلام کنند.

وی اظهار کرد: جمعه مسجد میراث گران‌بهایی است که برای حفظ این اثر باستانی ملی و مرمت و ایجاد صحن فرهنگی آن اقدامات مناسبی انجام شده است.

فلاحی با اشاره به لزوم ساماندهی کامل جمعه مسجد، بیان کرد: بعد از ساماندهی کامل این مجموعه و اقدامات امنیتی از جمله نصب دوربین‌های مداربسته، راه‌اندازی سامانه بلیط فروشی در این مجموعه برای بازدیدکنندگان نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: در کاوش‌های جمعه مسجد سفال‌هایی به دست آمده است که قدمت آنها به عصر مفرغ و سه هزار سال قبل از میلاد می‌رسد و قدمت این مسجد باستانی را بیشتر می‌کند.

در این جلسه اعضای هیات امنای محله جمعه مسجد نظر خود را در خصوص الزامات عمرانی و بهسازی در این محوطه باستانی بیان کردند.

جمعه مسجد اردبیل در شمال شرقی شهر بر روی تپه باستانی قرار گرفته و بازمانده مسجد عظیم ، گسترده و کم‌نظیری است که در دوره‌های مختلف اسلامی بویژه دوره سلجوقی شکل گرفته و تا اوایل صفوی معمور و آباد بوده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی ردپای مسجد را در قرون اولیه اسلامی به وضوح تشخیص داده است. مسجد در دوره سلجوقی و ایلخانی بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر از بنای مکعبی فعلی بوده و بنای سرپای موجود صرفا گنبدخانه و ایوان مسجد بزرگ را تشکیل داده است.

این مسجد گنبد آجری بزرگی داشته است که ۲ پوش ساخته شده و حوادث ایام هر ۲ پوش گنبد این مسجد را فرو ریخته و تنها ۲ قسمت قوسی شکل ناقص از گنبد خارجی و قسمت محدودی از گچ‌بری‌های گنبد داخلی در چهار گوشه فوقانی دیواره‌های شبستان اصلی برای نمایش عظمت تاریخی آن باقی مانده است.

ماذنه مسجد اثر دیگری است که به صورت گلدسته استوانه‌ای شکل در ضلع غربی شبستان اصلی مسجد و به فاصله تقریبی ۱۵ متری قرار دارد ، ایوان مسجد نیز متصل به گنبدخانه می‌باشد در قسمت شمالی آن واقع شده و در حال حاضر با تیرهای چوبی پوشانده شده و نمازخانه فعلی را به وجود آورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha