۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۳۵
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84713987
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استرالیا با کمک آمریکا و انگلیس موشک‌های مافوق صوت تولید می‌کند

تهران – ایرنا – اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که مشارکت کشورش در تولید موشک های مافوق صوت با آمریکا و انگلیس به منظور ترغیب صلح و ثبات در منطقه هند – اقیانوس آرام انجام می شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری «ساوت کوریا نیوز»، سه کشور استرالیا، آمریکا و انگلیس طبق ائتلاف آکوس که سال گذشته ایجاد شد، توافق کردند در زمینه تولید سلاح مافوق صوت و قابلیت های جنگ الکترونیک همکاری داشته باشند.

نخست وزیر استرالیا گفت: موشک های مافوق صوت همچون جنگ سایبری یک فناوری رزمی مدرن است و استرالیا مایل است قابلیت های خود را در این زمینه به طور قابل توجهی ارتقا دهد.

موریسون درمورد ادعای حمله چین به تایوان در  دهه آینده و احتمال مداخله استرالیا در آن تاکید کرد که برای دوری از این سناریوها، در حال ایجاد قابلیت های دفاعی است.

نخست وزیر استرالیا افزود: ما این کارها را انجام می دهیم تا مردم استرالیا در امان باشند و تعادل و اطمینان راهبردی برای منطقه ما برقرار شود. دلیل سرمایه گذاری ما در این امور، ایجاد فضایی مسالمت آمیز و باثبات در منطقه است.

در سال ۲۰۲۱، زمانی که خبر تاسیس ائتلاف آکوس اعلام شد، استرالیا قراردادی با فرانسه برای خرید زیردریایی از این کشور را به نفع برنامه زیردریایی هسته ای مورد حمایت آمریکا و انگلیس لغو کرد، امری که باعث تنش های دیپلماتیک میان دو کشور شد.

 رهبران سه کشور انگلیس، آمریکا و استرالیا آن زمان در یک کنفرانس خبری مجازی از شکل گیری یک پیمان نظامی جدید معروف به پیمان آکوس خبر دادند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در آن کنفرانس گفت طبق این پیمان تدابیری برای مسلح کردن استرالیا به زیردریایی اتمی در نظر گرفته شده است. نخست وزیر استرالیا نیز اعلام کرد که قصد دارد این زیردریایی های اتمی را با کمک آمریکا و انگلیس در یکی از بنادر این کشور تولید کند.

با امضای این قرارداد چین و فرانسه احساس سرخوردگی کردند. پیشتر فرانسه قراردادی با ارزش ۳۰ میلیارد یورو برای نوسازی ناوگان زیردریایی استرالیا امضا کرده بود. فرانسه قرار بود زیردریایی هایی با سوخت متعارف اما از روی مدل زیردریایی های اتمی خود به استرالیا تحویل دهد. این قرارداد با افزایش هزینه و تاخیر در اجرا مواجه شد و سرانجام استرالیا به همین بهانه به سمت استفاده از خدمات رقبای فرانسه رو آورد.

از سوی دیگر چین این حرکت آمریکا و انگلیس را به عنوان مقدمه ای برای دخالت نظامی و ایجاد بی ثباتی در منطقه جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام برآورد کرد و در اظهار نظر رسمی از این کشورها خواست که ذهنیت جنگ سردی را کنار بگذارند.

امضای پیمان استراتژیک جدید بین آمریکا، استرالیا و انگلیس علاوه بر مقابله با چین، اروپا را نیز در برابر واقعیت اجتناب ناپذیر دیگری، یعنی اتحادیه کشورهای انگلیسی زبان قرار می دهد. این اتحادیه برخلاف اتحادیه اروپا که بیشتر یک اتحادیه اقتصادی است،  از سیاست واحد نظامی و دفاعی نیز برخوردار است. شکل گیری این ائتلاف بیش از آنکه برای چین نگران کننده باشد، برای اتحادیه اروپا شوکه کننده و زنگ بیدار باش به حساب می آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha