۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۴۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84714089
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا در وادار کردن کدام کشورها به فشار بر روسیه ناکام ماند؟

تهران-ایرنا- دولت جو بایدن توانسته برخی از متحدان آمریکا را برای حمایت از تحریم ها و فشار علیه روسیه بر سر جنگ اوکراین متقاعد کند اما به نظر می رسد جلب حمایت تعداد دیگری از کشورها و رقبای اصلی این کشور در مخالفت با حمله مسکو به اوکراین، برای واشنگتن دشوار بوده است.

به گزارش ایرنا، تارنمای هیل در تحلیلی در این زمینه نوشت: مقامات آمریکایی تلاش کرده اند با کشورهایی که عمدتا در درگیری اوکراین بی طرف بوده اند و یا از اعمال فشار بیشتر بر روسیه خودداری کرده اند، در تعامل باشد.

دولت آمریکا تلاش کرده با نفوذ بر پنج کشور جهان، آنها را وادار به فشار بر روسیه و خنثی کردن تاثیرات موجی ناشی از حمله بر اقتصاد جهان کند.

هند

بایدن روز دوشنبه و کمتر از دو هفته بعد از سفر معاون مشاور امنیت خود به دهلی نو برای دیداربا مقامات هندی در یک نشست مجازی با ناراندا مودی نخست وزیر هند دیدار کرد.

آمریکا در وادار کردن کدام کشورها به فشار بر روسیه ناکام ماند؟

بایدن اغلب مدعی است که کشورهای دمکراتیک مخالف حمله روسیه هستند اما هند به عنوان بزرگترین کشور دموکراتیک جهان همچنان به واردات نفت از روسیه ادامه می دهد و در رای سازمان ملل درباره مسائل حقوق بشری در اوکراین بی طرفی خود راحفظ کرده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت باید تلاش کرده تاثیرات تحریم های آمریکا و متحدانش را برای مودی روشن کند و تاکید کرد که آمریکا علاقه مند است به هند در تنوع بخشی به واردات انرژی خود کمک کند.

ساکی گفت: رئیس جمهور توضیح داد که باور ندارد به نفع هند است که  روند واردات انرژی و دیگر کالاها از روسیه را تسریع کند.

این مقام آمریکایی مدعی شده هند در برخی از مسائل از جمله محکومیت کشتار غیرنظامیان در بوچای اوکراین و حمایت از تحقیقات مستقل درباره احتمال جنایت جنگی و کمک های بشردوستانه با موضع آمریکا همسو بوده است.  

عربستان و امارات

این دو کشور غنی از نفت خلیج فارس و اعضای بانفوذ اوپک پلاس نیز در مقابل خواسته آمریکا برای افزایش عرضه نفت خود در بازارهای جهانی به منظور کاهش قیمت این محصول مقاومت کرده اند. در بحبوحه تلاش ها برای تحریم و جلوگیری از صادرات نفت و گاز روسیه بهای نفت افزایش یافت.

آمریکا در وادار کردن کدام کشورها به فشار بر روسیه ناکام ماند؟

به ویژه عربستان بشدت به توافق با روسیه از طریق اوپک پلاس در تولید نفت و قیمت گذاری این محصول متکی است. عربستان به عنوان بخشی از تلاش های خود برای تنوع بخشی به اقتصاد این کشور تلاش می کند وابستگی به صنعت انرژی را کاهش دهد.

جنگ روسیه همچنین در بحبوحه روابط سر بین ریاض و واشنگتن و محکومیت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از سوی آمریکا به دلیل نقشی که در ترور جمال خاشقچی نویسنده منتقد عرب داشته آغاز شد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال ماه گذشته گزارش داد که محمد بن سلطمان از گفت وگو با بایدن درباره جلوگیری از واردات نفت روسیه خودداری کرده است. کاخ سفید مدعیست این گزراش نادرست است.

حسین ابیش محقق ارشد موسسه مطالعات خلیج فارس در واشنگتن گفت عربستان و امارات به دنبال تضمین های امنیتی بیشتری از سوی دولت بایدن در جلوگیری از حمله الحوثی ها در یمن هستند و چنین تضمین های از سوی آمریکا می تواند آنها را وادار به اقداماتی علیه روسیه کند.

 وی افزود: عربستان ممکن است تولید نفت خود را افزایش دهد وتوافق خود با روسیه در اوپک را نقض کند اما این بسیار برای این کشور دردناک و ناخوشایند خواهد بود.

چین

دولت بایدن وقت و انرژی زیادی را صرف دلسرد کردن چین از کمک به روسیه با تجهیزات نظامی و کمک های مالی کرده است.

بایدن به طور مستقیم با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین گفت و گو کرده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به همتای چینی خود دیدار کرده و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز دیداری با یانگ جی چی دیپلمات ارشد چین داشته است. در هر یک از این موارد مقامات آمریکایی ها به پکن درباره هر گونه دخالتی به نفع روسیه هشدار داده اند.

آمریکا در وادار کردن کدام کشورها به فشار بر روسیه ناکام ماند؟

رویترز گزارش داده که چین به قراردادهای نفتی خود با روسیه پایبند است اما هنوز قراردادهای جدیدی را امضا نکرده است و این نشان می دهد این کشور از واکنش احتمالی دیگر کشورهای غربی که از نظر اقتصادی با آنها مشکل دارد آگاه است.

آلمان

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان در روزهای نخست حمله روسیه با انتقال کمک نظامی به کی یف و پایان دادن به پروژه  خط لوله نورد استریم ۲ مواضع سختگیرانه ای را اتخاذ کرد.

آمریکا در وادار کردن کدام کشورها به فشار بر روسیه ناکام ماند؟

اما با ورود جنگ اوکراین به هفتمین هفته خود این موضع آلمان تغییر کرده است و این کشور مخالفت خود را با ملحق شدن به درخواست های آمریکا و دیگر کشورها برای فشار بیشتر بر روسیه با کاهش واردات نفت و گاز این کشور ابراز کرده است. المان همچنان به انتقال گاز طبیعی روسیه از طریق خط لوله نورد استریم ۱ متکی است و مقامات ارشد این کشور هشدار داده اند که کمک به تشدید تنش ها گزینه پرجمعیت ترین کشور اروپا نیست.

مجارستان

این کشور عضو ناتو است اما در واکنش به حمله روسیه بسیار محتاطانه عمل کرده است و نشان داده کشوری پیچیده در هر گونه توافقی در درگیری های کنونی است. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان که از سال ۲۰۱۰ در راس قدرت بوده است حمله روسیه را محکوم  اما از هر گونه اظهارنظر علیه شخص پوتین خودداری کرده است.

آمریکا در وادار کردن کدام کشورها به فشار بر روسیه ناکام ماند؟

مجارستان به عنوان عضو اتحادیه اروپا بخشی از ائتلافی از کشورهایی است که به اعمال تحریم های روسیه کمک کرده اند اما خود این کشور اقداماتی را برای کمک به تقویت اقتصاد روسیه بکار بسته است.

اوربان هفته پیش گفت تمایل دارد گاز روسیه را به روبل خریداری کند؛ این اقدام به تثبت ارز روسیه در شرایطی که غرب تلاش می کند خرید انرژی از روسیه را محدود یا کاملا متوقف کند و ارز روسیه را منزوی کند، کمک خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha