۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۰۸
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84714338
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

هماوردی در «جنگ روایت­‌ها» با رسانه­ «حرفه­‌ای»

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۰۸
کد خبر: 84714338
هماوردی در «جنگ روایت­‌ها» با رسانه­ «حرفه­‌ای»

تهران- ایرنا- سومین دیدار رئیس‌جمهوری با رسانه­‌ها یکشنبه‌شب (۲۱ فروردین) رقم خورد؛ هم‌زمان با نخستین هفته­‌های قرن جدید و دهه اول ماه مبارک رمضان. سخنان آیت‌الله رئیسی در بخش سیاست رسانه­‌ای-تعاملی دولت، ما را به چند نکته معطوف می‌کند.

در این دیدار که در تقارن با ماه میهمانی خدا، به ضیافت افطاری انجامید، صحنه­‌هایی از هم­فکری و همراهی سلایق مختلف سیاسی نیز آفرید و مدیران رسانه­‌های اصلی کشور به عنوان نماینده جناح­‌های متکثر درون نظام، دور یک میز نشستند و در فضایی آرام و منطقی از دغدغه­‌های خود با آیت‌الله رئیسی گفتند و شنیدند. شاید نماد همزیستی مرافقت­‌آمیز این نشست را بتوان در قاب ماندگار یک تصویر جست‌وجو کرد؛ آنجا که مدیرمسئول کیهان در سمت «راست» رئیس‌جمهوری جانمایی شده بود و مدیرمسئول اطلاعات در سمت «چپ».

در آغاز این دیدار ۱۵ تن از مدیران رسانه­‌ای کشور دغدغه­‌های خود و افکار عمومی را طرح کردند؛ از جمله «لزوم توجه به بازسازی امید، اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی» تا «اطلاع‌رسانی شفاف و گفت‌وگو با مردم»، «تقویت ارتباط دولت با نخبگان»، «تدوین نظام مسائل کشور در عرصه‌های مختلف با کمک مجامع علمی و دانشگاهی» و «تسری تغییرات رخ داده در مدل حکمرانی در راس دولت به سطوح پایین‌تر».

مرجع اطلاع­‌رسانی درباره مذاکرات وین
رئیس‌جمهوری نیز نکاتی را مطرح کرد که در دو بخش کلی مسائل جاری کشور و سیاست رسانه­‌ای-تعاملی دولت قابل تفکیک است. آیت‌الله رئیسی یکبار دیگر رویکرد عدالت­‌گستر دولت و مرزهای سیاست خارجی را روشن کرد که متکی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است؛ و البته در پاسخ به دغدغه اهالی رسانه درباره روند اطلاع­‌رسانی مذاکرات وین، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را «مرجع» اخبار این حوزه خواند: «دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از سوی دولت به عنوان مرجع اطلاع‌رسانی و ارتباط با اصحاب رسانه و نخبگان در حوزه مذاکرات هسته‌ای تعیین شده و اصحاب رسانه به طور مستمر در جلسات و نشست‌هایی با مسئولان مربوطه در دبیرخانه، در جریان روند پیشرفت مذاکرات قرار می‌گیرند».

بخش دوم سخنان رئیسی چند نکته برجسته درباره شیوه گردش اخبار و تعامل دوسویه دولت-رسانه داشت که می­‌توان آن را راهبرد «رسانه­‌ای و تعاملی» دولت سیزدهم برشمرد:

می­‌توان انتظار داشت در ماه­‌های پیش رو، دولت­مردان جدید همین سبک و سیاق را دنبال کنند و گاهی جلسه‌های مفید و راهگشا با سلیقه‌های متنوع سیاسی-اجتماعی اعم از موافقان و مخالفان قانونی دولت برگزار کنند و مطمئن باشند خروجی این نشست­‌ها، برای راهگشایی مشکلات کشور، خالی از فایده نخواهد بود.الف- اطلاع­‌رسانی مسئولانه و امیدآفرین
رئیس‌جمهوری یکی از بخش‌های مهم جهاد تبیین را اطلاع‌رسانی امیدآفرین خواند و ضمن «تبیین» نقش رسانه­‌ها در این کارزار، ابتدا به «مسئولیت» خود و همکارانش اشاره کرد: «از بنده به عنوان رئیس‌جمهور تا یکایک مدیران و کارکنان دولت و اصحاب رسانه، همه مسئولیت داریم با اطلاع‌رسانی مسئولانه به بازسازی امید و اعتماد مردم، ارتقای سرمایه اجتماعی، مشارکت عمومی و نشاط اجتماعی کمک کنیم».
«مسئولیت»ی که از سوی دومین مقام بلندپایه کشور عنوان می­‌شود، طبیعتا خطابی هم به دیگر رده­‌ها و مدیران دولتی و غیردولتی دارد و وظیفه تعامل دوسویه آنان با خبرنگاران را گوشزد می­‌کند.

ب- هم­نشینی با نخبگان و مخالفان دولت
جلسه­‌ای را که یک سوی آن مدیران رسانه­‌های «اعتماد»، «جماران» و «سازندگی» نشسته­‌اند و سمت دیگر «کیهان» و «جهان­‌نیوز» و «فارس»، مصداق عملی این سخنان رئیس‌جمهوری است: «این­گونه نشست‌ها را برای دولت بسیار مفید و مغتنم می‌دانم؛ مؤکداً به همه همکاران خود توصیه کردم که نشست‌های مستمر و منظم با نخبگان و حتی مخالفان دولت داشته باشند و از ایده‌ها و نظرات ‌آنان استفاده کنند».

پس می­‌توان انتظار داشت در ماه­‌های پیش رو، دولت­مردان جدید همین سبک و سیاق را دنبال کنند و گاهی جلسه‌های مفید و راهگشا با سلیقه‌های متنوع سیاسی-اجتماعی اعم از موافقان و مخالفان قانونی دولت برگزار کنند و مطمئن باشند خروجی این نشست­‌ها، برای راهگشایی مشکلات کشور، خالی از فایده نخواهد بود.

ج- رسانه­‌های منتقد، صادق و منصف
آیت‌الله رئیسی بعد از تشریح سویه نخست تعامل «دولت-رسانه»، به مسئولیت رسانه­‌ها پرداخت و از آنان خواست با اطلاع‌رسانی صادقانه و منصفانه، پل ارتباطی میان دولت و مردم باشند، زیرا مردم «مهم­ترین و اصلی‌ترین مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی هستند و بسیار مهم است که امید و اعتماد آنان حفظ شده و ارتقا یابد».

فراز دیگر سخنان رئیس دولت، نفی هرگونه تناقض میان اعتمادآفرینی و انتقاد بود؛ او ضمن اشاره به «نقش قابل توجه» رسانه‌ها در افزایش و اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی»، این راهم گفت که: «البته به معنی آن نیست که رسانه‌ها نباید دولت را نقد کنند، چرا که انتقاد آنان و انتقال دیدگاه‌ها، نظرات و انتقادات مردم به دولت، می‌تواند کمک بزرگی برای حل مشکلات کشور باشد».

جنگ روایت­‌ها و رسانه­‌های حرفه­‌ای
بخش سوم گفته­‌های آیت‌الله رئیسی، ناظر به موضوعی فراتر از دولت و روزمرگی­‌ها، و در تراز یکی از مهم­ترین چالش­‌های کشور بود؛ جنگ نرم و خاکریز رسانه­‌ای ما.

برای امکان­‌مندی هماوردی در جنگ روایت­‌ها، سخت محتاج رسانه­‌های حرفه­‌ای و کارآمدی هستیم که بتوانند در بزنگاه­‌ها، نبض افکار عمومی را به­ دست گیرند.در تعبیر رئیس شورای عالی امنیت ملی، زمانه تقابل داخلی و خارجی در صحنه جنگ نرم، با عنوان دوران «جنگ روایت‌ها» توصیف شد، که برای پیروزی نیازمند ابزارهایی کارآمد است. سپس برای تشریح نقش موثری که رسانه­‌ها «در روایت دقیق، صریح، سریع و امیدآفرین» از رویدادهای مختلف دارند، سه شاخص «رسانه حرفه‌ای»، «رسانه منصف» و «رسانه متعهد» را معرفی کرد. شاخص­‌هایی که بدون آن­ها «امکان هماوردی با دشمنان در عرصه جنگ روایت‌ها وجود ندارد».

حتی اگر درباره میزان انصاف و تعهد رسانه­‌های کشور و بهره­‌مندی از نیروی انسانی متصف به این اوصاف، کمی تساهل به خرج دهیم و خوش­بین باشیم، به­ طور قطع درباره شاخص حرفه­‌ای عمل­کردن آنها، دچار مشکل هستیم. شاهد این وضعیت، عقب­‌ماندگی و انفعالی است که در عرصه جنگ رسانه­‌ای مشاهده می­‌کنیم و سال­هاست از سوی دغدغه­‌مندان و دلسوزان گوشزد می­‌شود.

جمع‌بندی مهم دیدار رمضانی آیت‌الله رئیسی با اهالی رسانه، اشاره او به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به این حقیقت است که برای امکان­‌مندی هماوردی در جنگ روایت­‌ها، سخت محتاج رسانه­‌های حرفه­‌ای و کارآمدی هستیم که بتوانند در بزنگاه­‌ها، نبض افکار عمومی را به­ دست گیرند زیرا به تعبیر او «دشمن به دنبال یأس‌آفرینی و ناامید کردن مردم است و شما اصحاب رسانه با راهبرد اطلاع‌رسانی امیدآفرین نقش موثری در خنثی کردن توطئه‌های دشمن و کسب پیروزی در نبرد روایت‌ها دارید».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha