آمریکا:  استفاده روسیه از سلاح شیمیایی در ماریوپل اوکراین را نمی توان تایید کرد

تهران-ایرنا- یک مقام ارشد دفاعی آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن نمی‌تواند استفاده نیروهای روسیه از سلاح شیمیایی در شهرماریوپل را تایید کند.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا از "الجزیره"، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت که واشنگتن در حال حاضر نمی‌تواند استفاده نیروهای روسیه از سلاح شیمیایی در ماریوپل را تایید کند. 
این مقام آمریکایی که نامی از او برده نشده است، افزود که واشنگتن اطلاعاتی برای تایید هرگونه جابجایی مواد شیمیایی توسط روسیه در داخل یا نزدیک اوکراین ندارد. 
هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین روز سه‌شنبه ادعا کرد که کی یف در حال بررسی اطلاعات تایید نشده مبنی بر استفاده روسیه از چنین سلاح‌هایی در حین محاصره ماریوپل است. 

به گزارش ایرنا، مقامات و نیروهای اوکراینی روز سه شنبه روسیه را به استفاده از سلاح های شیمیایی در حمله به شهر بندری ماریوپل متهم کردند و مدعی شدند که این حمله  به بیماری های تنفسی  سربازان و غیرنظامیان منجر شده است.

یگان گارد ملی اوکراین موسوم به «هنگ آزوز» در پیامی که روز دوشنبه در تلگرام منتشر کرد مدعی شد: «نیروهای روسیه از یک ماده سمی که منشا آن ناشناخته است علیه ارتش اوکراین و غیرنظامیان در شهر ماریوپل استفاده کرده اند که این مواد از یک پهپاد دشمن انداخته شده است. قربانیان دچار مشکلات تنفسی و اختلالات عصبی شده اند.»

پس از این ادعاها جیمز هیپی معاون وزیر دفاع انگلیس هشدار داد که اگر گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی روسیه علیه ماریوپول اوکراین صحت داشته باشد تمام گزینه‌ها برای پاسخ به مسکو روی میز است.

آمریکا پیش از این اعلام کرده بود تجهیزات حفاظتی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد که می‌تواند در صورت استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی از اوکراینی‌ها محافظت کند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن،   پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha