۱۲ درصد بیمه شدگان روستایی خراسان شمالی توان تمدید بیمه خود را ندارند

بجنورد- ایرنا- مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی گفت: خشکسالی و نبود بارش موثر تولید و درآمد خانوارهای روستایی و عشایری را کاهش داده است که هم اینک حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از آنان نتوانستند پوشش بیمه ای خود را تمدید کنند.

محمدرضا غلامزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرداخت حق بیمه هشت ماه در یکسال گروه هدف توسط دولت انجام می شود و بیمه شدگان به نوعی حق بیمه چهار ماه را پرداخت می کنند اما اگر این قشر نتوانند سهم حق بیمه خود را سالیانه پرداخت کنند از یارانه های دولتی بهره مند نخواهند شد.

وی افزود: خانوارهایی که به علت مشکلات اقتصادی نتوانسته اند حق بیمه سالیانه را پرداخت کنند در صورت برقراری سهم دولت را نیز باید پرداخت کنند که این امر برای این قشر ضرر است.

غلامزاده گفت: برای آسان سازی پرواخت حق بیمه حتی شرایط به صورت اقساطی نیز شده است که می توانند سه و ۶ ماهه نیز پرداخت کنند اما از بیمه شدگان می خواهیم که به موقع اقدام کنند تا بین پرداخت آنان وقفه ای اتفاق نیافتاد چرا که بعد از وقفه سهم دولت حذف خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۷ درصد از بیمه شدگان به نوعی سهم بیمه خود را به موقع پرداخت می کنند گفت: بعضا برخی از بیمه شدگان نیز نوع بیمه خود  را عوض کرده اند و زیر پوشش یک سازمان بیمه گر رفته اند اما به دلیل اینکه سامانه جامع از تمامی بیمه ها وجود ندارد این آمار وجود ندارد.

غلامزاده اظهار داشت: در سال جاری سطح درآمدی این صندوق ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است که سهم بیمه شده برای یکسال در هشت سطوح است که کمترین آن ۶۰۰ هزار تومان و بیشترین آن یک میلیون و ۵۹۶ هزار تومان است، دو برابر این مبلغ نیز توسط دولت به بیمه شدگان کمک می شود.

 مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی گفت: پرداخت مستمری ها از سوی این صندوق نیز بین ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: پارسال پنج هزار و ۲۵۰ خانوار روستایی، عشایری و جمعیت شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر این استان زیر پوشش بیمه اجتماعی رفتند.

غلامزاده جمعیت مشمول این صندوق که شامل جمعیت بالای ۱۸ تا ۵۰ سال است حدود ۱۷۹  هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون از این تعداد ۶۷ هزار و ۸۰۰ نفر بیمه شده اند، به طور میانگین در هر خانوار مشمول روستایی و عشایری هم اینک کمتر از یک نفر  زیر پوشش صندوق است.

وی ضریب پوشش بیمه ای در این استان را ۳۷ تا ۳۸ درصد عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا این ضریب را به حدود ۵۰ درصد برسانیم که بیش از یک نفر خود را بیمه کرده باشند.

وی اضافه کرد: بیمه شدگان با پرداخت حداقل ۱۵ سال حق بیمه سالانه و به شرط داشتن حداقل ۶۵ سال سن از مستمری پیری برخوردار می شود، در صورت فوت به دلیل حادثه ناشی از کار، بدون احتساب سابقه بیمه و در غیر اینصورت با داشتن یکسال سابقه و ۹۰ رور ارتباط بیمه ای در سال آخر، افراد تحت تکفل مشمول مستمری می شوند.

غلامزاده خاطرنشان کرد: در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، بدون احتساب سابقه بیمه و در صورت وقوع حادثه غیر ناشی از کار و با شروع بیماری پس از یک سال سابقه به شرط داشتن ۹۰ روز ارتباط بیمه ای، بیمه شده می تواند مشمول مستمری از کار افتادگی کلی ۶۶ درصد شود.

وی اجرایی شدن نقل و انتقال سوابق  بیمه ای را مهمترین کارکرد این بیمه دانست و اظهارداشت: براساس دستورالعمل جدید امکان  انتقال سوابق  صندوق های بیمه اجتماعی ( صندوق بیمه اجتماعی، تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری )مطابق قوانین و مقرات صورت می پذیرد.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است، ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان نیز عشایر هستند، همچنین ۳۰ هزار نفر از جمعیت استان عشایر هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha