هنر انقلاب را به‌عنوان هنر مادر ترویج دهیم

بندرعباس- ایرنا- محقق و پژوهشگر استان هرمزگان ضمن تاکید بر ترویج هنر انقلاب به‌عنوان هنر مادر گفت: تمامی هنرهای خوب و سازنده باید زیر چتر آن قرار بگیرند.

به گزارش ایرنا، علی رضایی روز چهارشنبه به مناسبت گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در نشست مجازی «نقش استان‌ها در تئاتر انقلاب اسلامی» اظهارداشت: وقتی صحبت از هنر انقلاب می‌شود چارچوبی را برایش در نظر می‌گیریم و به عبارتی هرچه خوبان همه دارند هنر انقلاب یکجا دارد لذا این‌که بخواهیم خط‌ کشی کنیم و آن را جدای از هنرهای دیگر بدانیم، جفا به آن است.

وی ادامه داد: تئاتر انقلاب باید به میان مردم برود و مردم باید احساس کنند آیینه‌ای را می‌بینند که خود آن را جلا داده‌اند، نباید فاصله‌ای بین هنر و مردم باشد، انگشت نشانه به سمت آدم‌های خاص بردن، سیلی زدن به هنر انقلاب و هنر والای تئاتر است.

این پژوهشگر هرمزگانی در این نشست مجازی ضمن اشاره به تعزیه، خرده نمایش‌ها و آیین‌های نمایشی، آن‌ها را به‌عنوان شاخصه‌های نمایشی نام برد که تئاتر استان هرمزگان از دیرباز با آن آشنا بوده است.

رضایی افزود: بسیاری از هنرمندان تئاتر ما با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها توانستند آثار خوبی را در این چند دهه به روی صحنه ببرند. لذا پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت و موقعیتی که در تئاتر استان‌ها وجود دارد استفاده کنیم و زمینه پژوهشی ژرف و عمیقی ایجاد شود تا دستمایه تولید آثار فاخر باشد

این محقق و پژوهشگر هرمزگانی از هنر انقلاب به‌عنوان هنر مادر نم برد که سایر هنرها باید زیر چتر آن قرار بگیرد و بیان کرد: یکی از ضعف‌های بزرگی که در این سال‌ها با آن روبه‌رو بوده‌ایم، فاصله گرفتن هنرهای نمایشی از ادبیات زبان فارسی است و بحث من تنها ادبیات رسمی نیست که در کتاب‌ها جستجو می‌کنیم.

وی بیان داشت: ادبیات و هنر یک سرزمین را اگر مدنظر قرار بدهیم و به‌عنوان‌ مثال هنر تعزیه، می‌بینیم که این هنر رو به فراموشی است درحالی که هنر انقلاب باید به دنبال چنین موضوعاتی برود از جمله تعزیه هنری است که همگان را در همه عرصه‌ها از طراحی صحنه تا نور و استفاده از نمادها و رنگ وغیره شگفت‌زده کرده است، چرا نباید دست هنرمند ما را بگیرد.

رضایی گفت: هنر دیگر، خرده نمایش‌ها هستند که همه مردم در مراسم‌ها از جشن و شادی تا سوگ و عزا به این هنر توجه بسیاری داشته‌اند و مخاطبان زیادی را جذب می‌کنند و این‌ها یک ظرفیت بالقوه‌ای را در درون خودشان دارند که وظیفه هنرمند است آن‌ها را کشف کرده به صحنه بیاورد و استفاده کند.

این محقق حوزه تئاتر ابرازداشت: اگر امروز از این‌ هنرها دور شویم چاره‌ای نداریم که به گذشته بازگردیم و از آثار گذشتگان اقتباس کرده و نمایش جدیدی را روی صحنه بیاوریم و نکته اساسی‌تر این است که ما باید هنر تئاتر را از صحنه‌های رسمی به میان مردم بکشانیم. زیرا اگر تئاتر به‌عنوان یک هنر لوکس باشد که تنها عده‌ای مخاطب خاص داشته باشد. سهم مردم کجاست؟ انقلاب سفره مردم است نه سفره تعدادی خاص و جایی است که همه مردم باید در آن سهیم شوند.

وی خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان آمادگی داریم تا با دانشگاه سوره و دیگر مراکز آموزشی و پژوهشی درزمینه هنر تئاتر و شناساندن ظرفیت‌های ناشناخته در استان‌ همکاری کنیم و این مسئله در آینده می‌تواند در ثبت تئاتر ملی و هویت‌بخشی به تئاتری که ما همگی به دنبال آن هستیم کارساز باشد.

در وبینار «نقش استان‌ها در تئاتر انقلاب اسلامی» نقش استان‌ها در تئاتر انقلاب از زوایای مختلف مورد تحلیل و مؤلفه‌های تئاتر انقلاب و نسبت آن با شاخصه‌های تئاتر بومی و آیینی، چشم‌انداز هنر و تئاتر انقلاب، جایگاه آثار انقلابی فاخر در متون نمایشی ایران در این نشست مجازی موردبحث و بررسی قرار گرفت.

۲۰ لغایت ۲۶ فروردین ماه ، به مناسبت شهادت سید شهیدان اهل قلم ، شهید سید مرتضی آوینی در تقویم رسمی کشور ، به عنوان هفته هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha