امید های تازه برای تامین اعتبار پروژه های شاخص و راکد لارستان

لارستان- ایرنا- برخی پروژه های شاخص اما راکد و معطل مانده که با وجود بیش از یک دهه از شروع عملیات اجرایی آنها هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته اند با حضور مسئولان اجرایی استانی و محلی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، این پروژه ها در حوزه های مختلف آب، برق، راه و شهرسازی، آموزش و بهداشت و درمان بود و تصمیم های لازم از سوی مسئولان  برای تخصیص بودجه لازم آنها گرفته شد.

طرح آبرسانی از سد سلمان به لارستان و شهرهای جنوبی فارس، احداث و نصب آب شیرین کن برای شهر سیل زده بیرم، پست ۴۰۰ کیلو ولت لارستان که با بیش از یک دهه از شروع عملیات اجرایی پیشرفت فیزیکی کمتر از ۶۵ درصد دارد، بزرگراه لار-جهرم و لار- بستک- بندرعباس ، پردیس دانشکده پزشکی لارستان و همچنین موضوع تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی لارستان و کمک به تامین زیرساخت های آن از جمله پروژه های مورد ارزیابی در این نشست بود.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس در جلسه بررسی این طرح ها خواستار توجه جدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و تامین اعتبارات لازم و پشتبانی مالی بیشتر برای اتمام و تکمیل این طرح ها شد.

امید های تازه برای تامین اعتبار پروژه های شاخص و راکد لارستان

اسماعیل محبی پور افزود: برخی از این طرح ها از مصوبات سفر پرخیر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۷به استان فارس و لارستان است و با گذشت بیش از یک دهه از شروع عملیات اجرایی آنها مورد بهره برداری قرار نگرفته اند.

وی گفت: کم کاری ها و سهل انگاری هایی که از گذشته در عدم اجرای به موقع این پروژه ها شد سبب نارضایتی عمومی و توسعه نیافتگی این منطقه شده است که باید در این دولت و با حرکت جهادی و حمایت جدی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و مدیران مربوطه استانی ومحلی جبران شود.

فرسایشی شدن پروژه ها

فرماندار ویژه لارستان هم گفت: راکد ماندن و معطلی گاه تا بالای ۱۲ سال این پروژه ها علاوه بر ایجاد نارضایتی عمومی و حتی چالش امنیتی و اجتماعی سبب هدر رفت بیت المال و فرسایشی شدن پروژ ها شده است.

داریوش دهقان افزود: پروژه پست برق۴۰۰ کیلووات لارستان که ۱۲ سال از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد و به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است، هنوز در چرخه راه‌اندازی قرار خواهد گرفت.

فرماندار ویژه لارستان گفت: این پروژه که هم اینک حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به دلیل کمبود اعتبار سالهاست که متوقف و راکد مانده است و همه زیرساخت های لازم و موارد درخواستی از سوی متولیان امر و برق منطقه ای فارس هم فراهم شده است.

وی با بیان اینکه ما امیدوار به تامین اعتبار لازم و شتاب بخشی در روند اجرای این پروژه هستیم، گفت: در جلسه ای که اسفندماه ۱۴۰۰ با معاون وزیر نیرو و با حضور مسئولان شهرستانی انجام شد مقرر شد که در اسرع وقت این طرح تعیین تکلیف شود و روند اجرای آن شتاب گیرد.

دهقان اظهار داشت:پیش بینی اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل این طرح کلان بر اساس برآورد اولیه بالای ۲۰۰ میلیون دلار است که البته باید از طریق صندوق توسعه ملی تامین می شد.

وی ابراز داشت:با برخی اعتبارات قطره چکانی این پروژه بزرگ همچنان اجرایی نخواهد شد و برای بهره برداری و اتمام آن باید به دنبال اعتبارت کلان در سطح ملی باشیم.

این پروژه از مصوبات سفر هیات دولت دهم در سال ۸۸ به استان فارس است که به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار و ضروری در منطقه جنوب فارس آن زمان به تصویب رسید.

فرماندار ویژه لارستان افزود: این شهرستان باوجود وسعت بسیار و پهناورترین شهرستان استان فارس و نیز پراکندگی، اقلیم آب‌وهوایی خاص و گرمای شدید هوا از داشتن نیروگاه برق قوی محروم است.

امتداد خط انتقال پست برق ۴۰۰ کیلوولت لارستان به گونه ای طراحی شده که با اجرای کامل آن و اتصال به خط انتقال پست برق شهر لار و پست ۴۰۰ کیلووات شهر جناح در شهرستان بستک استان هرمزگان سبب ایجاد تحولات چشمگیر و پایداری در شبکه های توزیع برق بسیاری از مناطق جنوب استان فارس و شهرهای همجوار خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرایی نشدن این طرح حتی موضوع طرح های منطقه ویژه لارستان را نیز تحت شعاع قرار خواهد داد، گفت: با بهره برداری از این طرح نه تنها مشکل نوسانات برقی در گرمای سوزان لارستان بلکه در بسیاری از مناطق جنوب استان فارس از جمله خنج، گراش، اوز و بخشی از شهرستان لامرد نیز رفع خواهد شد.

اتمام و تکمیل طرح بزرگراهی لار-جهرم- بندرعباس و همچنین لار- بستک نیز از دیگر طرح های مورد تاکید برای اتمام و تامین اعتبار لازم در این جلسه بود.

فرماندار لارستان نیز با اشاره به روند اجرای طرح چهار خطه لار- جهرم- بندرعباس افزود: ٢٠٤ کیلومتر از طرح احداث باند دوم این محور در حوزه اداره کل راه وشهرسازی لارستان قرار دارد که تاکنون احداث باند دوم در طول ٣٢ کیلومتر از این طرح به اتمام رسیده است .

دهقان یادآور شد: بر اساس گزارش راه وشهرسازی لارستان ، هم اینک با رویکرد حذف نقاط پرحادثه، اجرای باند دوم و ارتقای این محور از حالت دو خطه به چهار خطه در مقاطع پرتصادف و یا دارای تصادف این حوزه، در مجموع  به طول ١٢٢ کیلومتر عملیات اجرایی آن به پیمان رفته و در دست اجرا می باشد.

این محور ترانزیتی و پرتردد اما ناایمن اگرچه در حوزه جغرافیایی دو استانفارس و هرمزگان است اما به گفته مسئولان و متولیان امر و وزارت راه و شهرسازی مرکز ثقل و نقطه اتصال شمال به جنوب کشور نیز محسوب می شود که تردد روزانه و ترافیک سنگین تریلرهای حامل مواد سوختی و غذایی در این مسیر از مناطق مختلف کشور خود گواهی بر این مدعاست.

محور لار – جهرم- بندرعباس کوتاه‌ ترین ، بهترین و در صورت بهره برداری و تکمیل چهارخطه شدن آن مناسب ترین مسیر برای دسترسی به بندرهای جنوبی و جزایر قشم و کیش و مسیری امن برای تردد حجم انبوه خودروهای سنگین حامل مواد سوختی به سمت مناطق جنوب خواهد بود.

در کنار اهمیت و استراتژیک بودن این جاده ترانزیتی، وجود پیچ ها و پرتگاه‌های خطرناک ، گردنه های هراس انگیز و همچنین کم عرض بودن بخش وسیعی از مسیر پرترافیک حدود ۴۰۰ کیلومتری لار- جهرم – بندرعباس، این محور را تبدیل به قتلگاهی برای مسافران و رانندگان کرده و خانواده های زیادی را طی سالیان متمادی قربانی و داغدار کرده است و حتی به عنوان یکی از خطرناک ترین محورهای جنوبی کشور نیز از آن یاد می شود.

لارستان از بی آبی رنج می برد

فرماندار لارستان همچنین یکی از طرح های مهم و نیازهای مبرم و اسای مردم این شهرستان به ویژه شهر بیرم را تامین آب شرب و سالم دانست و گفت: طرح هایی برای رفع این چالش نیز در دستور کار وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای استان فارس قرار گرفته اما همچنان به کندی پیش می رود.

وی تصریح کرد: شهروندان و مردم سیل زده بیرم در کنار همه مصیبت ها و سختی های ناشی از سیل دیماه امسال از نبود و کمبود محسوس آب شامیدنی سالم نیز رنج می برند.

دهقان افزود: نصب آب شرین کن به عنوان طرح کوتاه مدت و همچنین آبرسانی از سد سلمان دو به عنوان طرح میان مدت و ابرسانی از خلیج فارس برای این شهرستان و سایر مناطق جنوبی استان از دیگر طرح های مهم و درازمدت برای رفع بحران کم آبی در سطح این شهرستان پیش بینی و طراحی شده است.

وی تصریح کرد: طرح کوتاه مدت آن که در تاریخ ۱۸ دیماه سال ۱۴۰۰ و در جریان سفر حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به بیرم لارستان به تصوب رسید و اعتبار لازم آن هم در همان جلسه نیز مصوب و تامین شده است.

او گفت: قرار است که با نصب دستگاه های آب شیرین کن مشکل آب شرب مردم بیرم لارستان در کمترین زمان ممکن اجرایی و عملیاتی شود.

دهقان این طرح کوتاه مدت را شامل نصب پنج دستگاه آب شیرین کن با تولید بیش ازسه هزار متر مکعب آب  در شبانه روز ،حفر چهار حلقه چاه جدید و همچنین بازسازی بخشی از شبکه های توزیع و خطوط انتقال عنوان کرد.

وی افزود: مطالعات این طرح به اتمام رسیده و مصوبه و دستور لازم هم از سوی وزیر نیرو در این راستا اخذ شده است و قرار بود تا پیش از سال ۱۴۰۰ شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم اما گویا به دلیل کمبود تامین نشدن اعتبر به تویق انداخته شده است که ضروری است با توجه به اغاز فصل گرما این طرح عملیاتی شود.

طرح انتقال آب از دریا هم که به عنوان طرح بلند مدت برای کل استان فر و تمامی مناطق نوبی استان است هم در دستور کار وزاتر نیرو قرار دارد.

فرماندار لارستان گفت: کمک برای تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و اتمام پردیس دانشکده علوم پزشکی لارستان از دیگر پروژه های مورد بحث در این نشست بود.

وی گفت: با وجود پای کار بودن و مشارکت قابل ملاحظه خیرین و نیک اندیشان منطقه در ساخت فضاهای فیزیکی طرح های حوزه بهداشت و درمان اما نیازمند حمایت و ورود جدی بخش دولتی وسازمان برنامه و بودجه برای کمک و تامین بخشی از اعتبارات لازم برای تسریع و شتاب بخشی این طرح ها هستیم.

پردیس دانشکده علوم پزشکی لارستان فارس که مجموعه ای کامل و تجمیع شده از بخش های مختلف آموزشی، بهداشتی،درمانی، اداری، پژوهشی، خدماتی و ورزشی را شامل می شود و هم اینک با همت و مشارکت دولت و خیرین درحال اجراست برای تکمیل و بهره برداری کامل ، رقمی افزون بر ۳هزار میلیارد ریال نیاز دارد.

در این جلسه همچنین بر ضرورت تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی لارستان و تسریع در تامین زیرساخت های لازم آن از جمله راه دسترسی، آب، برق و سایر زیربناهی لازم برای جذب سرمایه گذاران تاکید شد.

منطقه ویژه اقتصادی لارستان با گرایش صنعتی، تجاری و خدماتی و با محوریت صنایع پایین دستی پتروشیمی بوده و میزان اراضی مدنظر برای ایجاد این منطقه حدود ۹۴۸ هکتار پیش بینی شده است.

همچنین بر اساس جانمایی و موقعیت جغرافیایی این منطقه ویژه اقتصادی در محور لار - بندرعباس و حدود ۱۰ کیلومتری شرق شهر لار قرار دارد.

این منطقه ویژه در افق چشم انداز ۱۴۱۵ منطقه‌ای پیشرو در حوزه صنعت و خدمات به ویژه صنایع گاز، پتروشیمی، شیمیایی، صنایع پایین دستی و پشتیبان بنادر ساحلی به عنوان بندر خشک هدفگذاری شده است.

همچنین منطقه ویژه اقتصادی فسا با توجه به میزان قابل ملاحظه تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان و شهرستان‌های همجوار آن با گرایش اصلی صنایع تبدیلی کشاورزی و گرایش فرعی صنایع پتروشیمی به تصویب رسیده است.

شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر، چهار بخش ،هفت شهر و ۱۷۰ روستای دارای سکنه در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha