درخواست رسمی استرالیا از جزایر سلیمان برای عدم امضای قرارداد امنیتی با چین

تهران- ایرنا- استرالیا همزمان با سفر وزیر امور پاسیفیک خود به جزایر سلیمان، از این کشور خواست تا قرارداد امنیتی با پکن را امضا نکند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه خبری اس. بی. اس استرالیا، «زد سسیلجا» وزیر امور توسعه بین المللی و پاسیفیک استرالیا در دیدار با نخست وزیر جزایر سلیمان این درخواست را اعلام کرد.

وی در بیانیه‌ای نوشت: ما با احترام از جزایر سلیمان درخواست کردیم تا درباره این توافق بازنگری و آن را امضا نکند و همچنان در تعامل با خانواده پاسیفیک بر مبنای روح شفافیت و آزادی منطقه‌ای باشد.

ماه گذشته پیش نویس یک توافقنامه امنیتی بین چین و جزایر سلیمان به بیرون درز کرد که براساس آن نیروی دریایی پکن این امکان را خواهد یافت تا در این کشور پاسیفیکی، حضور یافته و نیروهای خود را مستقر کند.

با این حال «ماناسه سوگاواره» نخست وزیر جزایر سلیمان به تازگی شبیه بودن این توافق به ایجاد یک پایگاه نظامی را رد کرده و آن را ناشی از «اطلاعات نادرست» عنوان کرده است.

وزیر امور پاسیفیکی استرالیا با استقبال از این اظهارات در بیانیه خود نوشت: ما از اظهارات اخیر نخست وزیر سوگاواره که براساس آن استرالیا همچنان شریک امنیتی جزایر سلیمان باقی خواهد ماند و اینکه جزایر سلیمان به تعهدات خود مبنی بر اینکه اجازه ایجاد پایگاه نظامی را به قدرت‌های خارجی نخواهد داد، استقبال می‌کنیم.

براساس این گزارش، سفر رسمی وزیر امور پاسیفیکی استرالیا در حالی صورت گرفته که وی در دوره سرپرستی به سر می‌برد و حاکی از نگرانی های فزاینده در کانبرا است.

همزمان پیتر داتون وزیر دفاع استرالیا از پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره اینکه چزا وزیر امور پاسیفیکی در دوره سرپرستی خود به جزایر سلیمان سفر کرده، خودداری کرد.

براساس این گزارش، با وجودی که دولت استرالیا از جزایر سلیمان خواسته تا توافق امنیتی با چین را امضا نکند اما قصد ندارد در این خصوص از «موضع بالا» صحبت کند.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در این خصوص گفت: این گمانه زنی ها بیشتر شبیه آن است که گویا جزایر سلیمان تحت کنترل استرالیا و فکر می کنم که این موضوع برای این کشور ناخوشایند باشد.

نمایندگان بسیاری از دولت ها از ملت های همسایه برای شرکت در این گفت‌وگوهای دیپلماتیک حضور داشته اند.

کورت کمپبل هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا به زودی به این منطقه سفر خواهد کرد.

در ماه فوریه دولت آمریکا اعلام کرد که بعد از گذشت ۲۹ سال سفارت خود را بار دیگر در هونیارا پایتخت جزایر سلیمان بازگشایی خواهد کرد.

این برای اولین بار نیست که پایگاه های نظامی خارجی قرار است در جزایر سلیمان مستقر شود. در جریان جنگ جهانی دوم نیز نیروی دریایی ژآپن چندین پایگاه نظامی را در این کشور ایجاد کرد که بعدها به تصرف نیروهای متفقین درآمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha