نشست سرمایه‌گذاری چین و اتحادیه اروپا در سایه جنگ اوکراین

تهران- ایرنا- چین بدنبال کاهش اثرات جنگ روسیه و اوکراین بر روابط خود با اتحادیه اروپا با تداوم تجارت است، اما امیدها برای احیای یک معامله سرمایه گذاری مهم در حال محو شدن است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه ساوث چانیا مورنینگ، چین و اتحادیه اروپا در پایان نشست مشترک خود که در روز جمعه و برای اولین بار بین دو طرف از سال ۲۰۲۰ برگزار شد، بیانیه‌ای صادر نکردند.

در اولین نشست دو طرف تقریبا بعد از ۲ سال، رهبران چین و اتحادیه اروپا توافق کردند تا برای حل موضوع حمله روسیه به اوکراین با یکدیگر همکاری کنند. اورسلا فن در لاین رییس کمیسیون اروپا به صراحت در این زمینه اعلام کرد که چین و اتحادیه اروپا در مورد جنگ در اوکراین دیدگاه‌های کاملا مخالفی دارند.

اتحادیه اروپا در جریان این نشست موفق نشد تا تعهد مشخص و محکمی را از پکن برای استفاده از نفوذ خود بر روسیه در زمینه توقف درگیری‌ها دریافت کند.

فون در لاین در جریان یک نشست خبری در بروکسل گفت: ما (اتحادیه اروپا و چین) نظرات کاملا مخالف خود را درباره جنگ در اوکراین تبادل کردیم. این یک درگیری نیست بلکه یک جنگ است. این یک موضوع اروپایی نیست بلکه موضوعی جهانی است.

وی افزود: ما با صراحت اعلام کردیم که اگر چین از ما حمایتی نمی‌کند، دست کم نباید در تحریم‌ها ما علیه روسیه مداخله کند. مشارکت فعال در زمینه دستیابی به صلح بسیار حیاتی است و هر بازیگر باید نقش خود را ایفا کند.

براساس اعلام یکی از پایگاه های اینترنتی دولتی چین، شی جی پینگ رییس جمهور چین نیز در این نشست تاکید کرده که «چین از تلاش های اتحادیه اروپا برای حل مساله اوکراین از طریق سیاسی حمایت کرده است. پکن آماده همکاری با اروپا برای جلوگیری مشترک از گسترده تر شدن ابعاد بحران انسانی در اوکراین است.

براین اساس، چین از رهبری اروپا در مذاکرات صلح حمایت کرده و افزوده است که پکن از گفت‌وگو بین اتحادیه اروپا، روسیه، آمریکا و ناتو حمایت می کند هرچند که مشخص نکرده که آیا چین قصد حضور در این گفت‌وگوها را دارد یا نه.

وی تصریح کرد: علت اصلی بحران در اوکراین، درگیری های امنیتی منطقه ای است که برای مدت زمان طولانی در اروپا انباشته شده است. راه حل اساسی در این زمینه نیز توجه به نگرانی های امنیتی مشروع همه طرف های ذینفع است.

بعد از آنکه دو طرف از رسیدن به توافقی در این زمینه ناکام ماندند، اتحادیه اروپا خطرات اقتصادی جنگ طولانی مدت در اوکراین را به چین یادآوری کرد و به گفته یکی از مقامات حاضر در جلسه،« این پیام به وضوح از سوی چین درک شد.»

از سوی دیگر، دو طرف توافق کردند تا بار دیگر گفت‌وگوهای حقوق بشری خود را که سال گذشته و بعد از تحریم متقابل لغو کرده بودند، بار دیگر از سر بگیرند.

فون در لاین همچنین در این نشست بر همکاری دو جانبه با چین بر سر مسائلی از جمله تغییرات آب و هوایی، مواد غذایی، امنیت انرژی و بهداشت جهانی تاکید کرد.

وی افزود: بروکسل آماده است تا از برنامه واکسیناسیون چین برای مقابله با شیوع ویروس کووید-۱۹ حمایت کند زیرا که شیوع مجدد این ویروس باعث ایجاد قرنطینه برای شمار زیادی از افراد شده است.

بیست و سومین نشست مشترک چین و اتحادیه اروپا به دو بخش مجازی تقسیم شده بود. در ابتدای بخش اول لی که چیانگ نخست وزیر چین به مدت ۲ ساعت با فون در لاین، چارلز مایکل رییس پارلمان اروپا و جوزف بورل دیپلمات ارشد این اتحادیه صحبت کرد.

مقامات اروپایی حاضر در نشست تاکید کردند که مسائل اصلی این نشست، تجارت دو جانبه از جمله ادعای فشار چین به لیتوانی، تغییرات آب و هوایی و نگرانی های حقوق بشری بوده است.

در نشست دوم نیز سه مقام اروپایی یاد شده به مدت یک ساعت درباره اوکراین با شی جی پینگ گفت‌وگو داشته اند.

در این نشست رهبران اروپایی از شی جی پینگ خواسته اند تا با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین گفت و گو کند زیرا رهبران دو کشور از زمان حمله روسیه به اوکراین گفت و گویی با هم نداشته اند.

رییس جمهور چین از اوکراین به عنوان سومین بحران پیاپی بعد از پاندمی کرونا و احیای اقتصاد جهانی یاد کرده و آن را «طولانی و عذاب آور» توصیف کرده است.

براساس اعلام دولت چین، شی جی پینگ گفته است: دو طرف باید نقش سازنده در بحران اوکراین ایفا کنند.

با وجودی که اتحادیه اروپا یکی از پیش شرط های خود را برای برگزاری نشست با چین، اجتناب این کشور از تعهد به حمایت نظامی، اقتصادی یا دور زدن تحریم ها برای مسکو اعلام کرده و آن را «خط قرمز» خوانده بود، اما رییس پارلمان اروپا بعد از برگزاری این نشست از پاسخ به سوالی در این زمینه طفره رفت.

وی در این خصوص گفت: اتحادیه اروپا و چین اهداف مشترکی دارند، ما بدنبال صلح هستیم، ما بدنبال رفاه و امنیت هستیم. نشست امروز، یک نشست اقتصادی صرف نبود زیرا این اجلاس در زمان جنگ برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha