۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۲۳:۰۲
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84715719
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رییس پارلمان لیتوانی: تنش ژئوپلتیکی جدی است اما از آن نمی‌ترسیم

تهران – ایرنا- رییس پارلمان لیتوانی چهارشنبه شب با اشاره به جنگ در اوکراین گفت که تنش ژئوپلیتیکی موجود را جدی می گیریم اما ترسی نسبت به آن نداریم.

به گزارش ایرنا، ویکتوریو امیلیتو نیلسن در گفت وگو با شبکه "الجزیره" قطر گفت: پیوستن این کشور به پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو) در سال ۲۰۰۴ یک اقدام سرنوشت ساز برای تضمین امنیت کشور ما بود.

لیتوانی در شمال شرقی اروپا واقع شده است که از شمال به لتونی، از مشرق و جنوب شرقی به بلاروس، از جنوب به لهستان، از جنوب غربی به روسیه (منطقه برون‌بومی کالینینگراد) و از مغرب به دریای بالتیک محدود می‌شود. جمهوری لیتوانی بزرگترین و جنوبی‌ترین کشور در میان سه جمهوری حوزه بالتیک در اروپا است.

وی درباره تحریم ها علیه روسیه اظهار کرد، ادامه وضع تحریم‌ها علیه روسیه مهم و ضروری است، چرا که حمله به اوکراین همچنان وجود دارد.

امیلیتو نیلسن با بیان این که برای بازسازی اوکراین پس از جنگ تلاش خواهیم کرد، افزود: میزان تحریم‌ها علیه روسیه بی سابقه است و امیدواریم که کشورهای بیشتری خرید انرژی از روسیه را متوقف کنند.

لیتوانی ۱۴ فروردین ماه واردات گاز طبیعی از روسیه را متوقف کرد.

داینیوس کریویس وزیر انرژی لیتوانی در این بیانیه‌ اعلام کرد: ما اولین کشور اتحادیه اروپا در میان کشورهای وابسته به شرکت گازپروم روسیه هستیم که به گاز این کشور احتیاجی نداریم و این نتیجه سیاست انرژی منسجم چند ساله و اقدامات زیرساختی به موقع است.

پوتین  ۲۳ مارس (۳ فروردین) اعلام کرد که کشورهای تحریم کننده روسیه باید بهای گاز را به روبل بپردازند و به دولت، بانک مرکزی و شرکت گازپروم این کشور یک هفته مهلت داد تا قراردادهای فروش گاز را به روبل تبدیل کنند.

این اقدام روسیه، واکنش گروه هفت را به دنبال داشت و آن‌ها اعلام کردند که بهای گاز خریداری شده از روسیه را به روبل پرداخت نمی‌کنند. اگرچه آلمان یکی از بزرگترین مشتریان گاز روسیه خواستار شفاف‌سازی نحوه انجام نقل و انتقالات مالی به روبل شده است.

پوتین دستوری را امضا کرده است که براساس آن، کشورهای غیردوست باید حسابی را در بانک‌های روسیه افتتاح کنند و از روز جمعه اول آوریل، پرداخت‌ها باید از طریق این حساب‌ها و به روبل انجام شود.

با این حال کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد، شرکت‌ها اروپایی باید از عملی شدن تقاضای روسیه در زمینه پرداخت هزینه‌های گاز صادراتی به روبل خودداری کنند.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha