۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۴۴
کد خبرنگار: 2092
کد خبر: 84715949
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سلامت جسم هنگام مطالعه مورد توجه کتابخوانان باشد

شاهرود - ایرنا - مسئول کمیته یوگای شهرستان شاهرود گفت: تمام افرادی که به نوعی با میز به ویژه مطالعه ارتباط بیش از یک ساعت دارند باید چگونگی ایستادن و نشستن پشت میز کار خود را بدانند که این امر سلامت جسم آنها را تضمین می‌کند.

به گزارش ایرنا، سپیده خوبانی روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی نحوه استفاده از میز مطالعه که در کتابخانه عمومی البرز شاهرود برای مراجعین، دانش آموزان و دانشجویان برگزار شد، افزود: انواع آسیب‌های پشت میز نشینی نادرست مانند قوز کردن، چاقی و اضافه وزن، آرتروز گردن، آسیب ستون فقرات و ضعف عضلانی، از مهمترین عوارض جسمی برای این قشر جامعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه قوز کردن باعث خشکی پاها، ضعف ستون فقرات و به هم خوردن توازن گردن می‌شود که آینده جسمی و حرکتی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: چاقی و اضافه وزن بر اثر استفاده نادرست و مداوم از میز مطالعه به دلیل کاهش سوخت و ساز بدن در افراد رخ می‌دهد.

خوبانی با اشاره به اینکه آرتروز گردن یکی از شایع‌ترین اختلالات جسمی به دلیل استفاده نادرست از میز مطالعه است، ابراز داشت: خم‌شدن گردن بر روی میز مطالعه به صورت مستمر موجب ابتلا به این بیماری می‌شود.

کارشناس ارشد رفتار حرکتی، نشستن خارج از اصول، طولانی و مداوم پشت میز را موجب آسیب به ستون فقرات دانست و تاکید کرد: ضعف عضلانی ناشی از نادرست نشستن طولانی پشت میز هم باعث از بین رفتن توده استخوانی و همچنین پوکی استخوان خواهد شد.

به گفته وی، تغذیه درست و اصولی، میزان ساعت خواب مناسب، نحوه صحیح تنفس، تنفس عمیق و کنترل دم و بازدم و همچنین کاهش استرس برای دانش آموزان پشت کنکوری در پیشرفت مطالعاتی موثر است.

مسئول کمیته یوگای شاهرود در بخشی از این کارگاه به آموزش نحوه صحیح پشت میز نشستن و حرکات اصلاحی برخی عیوب ستون فقرات و گردن پرداخت.

شهرستان شاهرود دارای ۱۷ کتابخانه عمومی نهادی و ۶ کتابخانه مشارکتی و مستقل با مجموع مساحت ۱۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع و زیربنای ۶ هزار و ۹۴۰ متر مربع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha