۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84716086
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان صنایع‌ دستی کردستان پرداخت شد

سنندج- ایرنا- مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: در سال گذشته ۱۴ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی در قالب ۷۴ طرح به فعالان حوزه صنایع‌ دستی استان پرداخت شد.

به‌گزارش ایرنا، یعقوب گویلیان روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: از طریق پرداخت این تسهیلات برای ۳۳۰ نفر در بخش مشاغل خانگی و روستایی در کردستان اشتغال ایجاد شده است.

وی افزود: این تسهیلات در راستای رونق و توسعه کسب و کارهای صنایع‌ دستی از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به متقاضیان این‌ حوزه پرداخت شده است.

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان ادامه داد: هنرمندانی که از تسهیلات ارائه شده بهره‌مند شده‌اند در رشته‌های نازک‌کاری، دوخت البسه‌ محلی، گلیم‌ بافی، سازسازی سنتی، کلاش‌ بافی، شال‌ بافی، نساجی‌ سنتی، زیورآلات سنتی، خراطی، معرق‌ چوب، منبت، رو دوزی‌های سنتی، سفال‌گری، بافتنی‌های سنتی و ارغوان‌بافی مشغول فعالیت هستند.

وی یادآور شد: برای حمایت بیشتر از هنرمندان صنایع‌ دستی، پرداخت تسهیلات به فعالان این حوزه در سال‌جاری نیز ادامه دارد و امیدواریم با تخصیص اعتبارات و همکاری بانک‌های عامل، فرصت‌های اشتغالزایی مناسبی برای کارآفرینان و صنعت‌گران در استان فراهم شود.

رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال بوده و دارای برند ملی و یا بین المللی هستند شامل نازک کاری و هنرهای چوبی(خراطی)، گلیم سنه و بیجار، سازسازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال بافی (مرخز بافی)، ارغوان بافی و گلیم بافی است.

مهمترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان است که متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

بیش از ۴۵ هزار هنرمند کردستانی در ۴۲ رشته مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنند که از مجموع رشته‌های فعال در استان، ۲۱ رشته بومی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha