۲۶ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۱۹
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 84716567
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هفته شیرین گیلان: شناسایی میراث چهارهزار ساله تا دریافت اعتبار سفر رییس جمهور

رشت - ایرنا - گیلان هفته گذشته را آرام اما شیرین سپری کرد که شناسایی غار چهارهزار ساله در رودبار و شناسایی ۲۵۱ عرصه سرمایه گذاری تا تخصیص یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سفر رئیس جمهور از مهم ترین رویدادهای این استان بودند.

به گزارش ایرنا، غاری با آثار عصر مفرغ در منطقه پلنگدره شهرستان رودبار شناسایی شد که بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، برابر بررسی و بازدیدهای کارشناسان این اداره‌کل از منطقه یادشده، طول این غار دستکم چهار هزار ساله حدود هفت متر و عرض دهانه آن حدود یک متر است.

ولی جهانی تاکید کرد: با توجه به موقعیت غار ورود به آن بدون تجهیزات تخصصی غیرممکن است. مسیر غار نیز صعب‌العبور است و با توجه به بازدید و بررسی های باستان‌شناسی آثاری از عصر مفرغ در آن شناسایی شده است.

وی گفت: امیدواریم به زودی با تشکیل پرونده شاهد اضافه شدن این اثر ارزشمند حداقل چهار هزار ساله به جمع فهرست دیگر غارهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور باشیم.

 نزدیک به ۱۱۵ غار در گیلان شناسایی شده است که ۱۵ غار مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است و رشی، آویشو، دربند، دیار جان دیلمان از معروفترین این غارها هستند.

 غار دربند رشی در اطراف سایت سیاهرود رودبار قدیمی ترین سکونتگاه انسان در ایران با بیش از ۲۳۰ هزار سال شناسایی شده که خود نشانگر حضور طولانی مدت انسان در این منطقه از جنگل ها است.

 نتیجه مطالعات پارینه سنگی در غار دربند رشی رودبار در مجلات بین المللی دانشگاه هاروارد آمریکا ،دانشگاههای فرانسه ،مجلات تخصصی باستانشناسی و زمین شناسی ایران چاپ شده و همچنین این دستاوردها به لحاظ اهمیت آن در همایش های تخصصی ایران منتشر شده است.

بیش از یکهزار و ۲۰۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

۲۵۱ عرصه مستعد سرمایه‌گذاری در گیلان شناسایی شد

بنا به اطلاعیه صادره از اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی گیلان، ۲۵۱ عرصه مستعد سرمایه گذاری شناسایی شد و برای ۱۱۴ مجوز بی نام در بخش ها صادر گردید.

در این اطلاعیه آمده است: با تاکیدات مقامات استانی درخصوص تسهیل امور مربوط به حوزه کسب و کار و صدور مجوزهای بی نام به عنوان گامی تاثیر گذار بر کاهش بوروکراسی اداری و تسریع در روند سرمایه گذاری،  مجموعه اقدامات و پیگیری های صورت گرفته با همکاری دستگاه‌های مربوطه در استان تا کنون منجر به شناسایی ۲۵۱ عرصه مستعد سرمایه گذاری و صدور ۱۱۴ مجوز بی نام در بخش های مختلف شده است.

هفته شیرین گیلان: شناسایی میراث چهارهزار ساله تا دریافت اعتبار سفر رییس جمهور

همچنین با این حال جذب سرمایه های داخلی و خارجی و انتفاع از اثرات اقتصادی آن به عنوان هدف غائی صدور مجوزهای بی نام ممکن نخواهد بود مگر اینکه به موازرات پیگیری صدور مجوزهای بی نام جدید ، اطلاع رسانی و بازاریابی محجوزهای صادره در سطح استانی ، منطقه ای ، ملی و بین المللی به نحو مطلوب صورت گرفته و آگاهی کافی از ظرفیت های سرمایه گذاری استان برای گروه‌های هدف ایجاد شود .

در این اطلاعیه اعلام شد: به منظور دستیابی به الگوهای مناسب اطلاع رسانی و بازاریابی مجوزهای بی نام صادره،  ظرفیت ها و توانمندی ها ی آن مجموعه در اطلاع رسانی مجوزهای مذکور حداکثر تا ۲۵ فروردین ماه به این اداره کل ارائه شود.

گیلان با موقعیت راهبردی و هم مرز بودن با کشورهای حاشیه خزر و برخورداری از زیرساخت های زمینی  ،دریایی و هوایی و بنادر ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی دارد.

کشف بیش از ۵۳۰ قلم اشیاء عتیقه دوره هخامنشی و اسلامی در رودسر

کشف بیش از ۵۳۰ قلم اشیای عتیقه از ودران هخامنشی تا دوران اسلامی دیگر خبر مهم هفته گذشته بود که جانشین فرمانده انتظامی گیلان در این خصوص از دستگیری قاچاقچی عتیقه در عملیات پلیس شهرستان رودسر و کشف بیش از ۵۳۰ قلم عتیقه‌جات مربوط به دوران هخامنشی و اسلامی در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ حسین حسن پور در تشریح این خبر اظهارداشت: ماموران انتظامی شهرستان رودسر در پی اطلاع از نگهداری و وجود مقادیر قابل توجهی اشیاء عتیقه در یک منزل مسکونی در بخش رحیم آباد شهرستان رودسر، رسیدگی به این موضوع را در دستورکار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران پلیس با تحقیقات نامحسوس از صحت موضوع اطمینان حاصل کرده و ضمن هماهنگی با مرجع قضائی در بازرسی از این منزل مسکونی، بیش از ۵۳۰ قلم اشیای عتیقه شامل انواع سکه و زیورآلات، ریتون، پیکرهای مفرغی، ظروف مسی، طلایی، نقره‌ای و برنجی را کشف کردند.

هفته شیرین گیلان: شناسایی میراث چهارهزار ساله تا دریافت اعتبار سفر رییس جمهور

جانشین فرمانده انتظامی گیلان با اشاره به دستگیری متهم ۶۶ ساله این پرونده گفت: برابر اعلام نظر اولیه کارشناسان مربوطه این اشیا متعلق به دوران هخامنشی و اسلامی بوده و تعیین ارزش ریالی عتیقه‌جات کشف شده نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر است.

سرهنگ حسین حسن پور با اشاره به عزم جدی پلیس در حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان پشتوانه تمدن و فرهنگ کشور خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت قاچاقچیان اشیاء عتیقه، مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

تاکید استاندار بر رفع موانع آبی برای کشاورزان

طی چند سال اخیر و در آغاز فصل کشاورزی در گیلان،به طور معمول کشاورزان با کمبود آب مواجه هستند که در این راستا نیز استاندار گیلان با تأکید بر لزوم تدوین نقشه راه مدیریت بهینه آب با مشارکت مردم گفت: نباید هیچ مانعی برای رسیدن این مایه حیات، به کشاورزان وجود داشته باشد.

اسدالله عباسی روز یکشنبه هفته گذشته در جریان بازدید از سد سفیدرود اظهار داشت: در حال حاضر ارتفاع آب پشت سد، پایین آمده و دبی آب نیز کاهش یافته که نشان دهنده آنست در سال زراعی آینده، با تنش آبی مواجه هستیم که برای مدیریت این موضوع، باید همه دستگاه ها و مدیران پای کار باشند تا آب به‌درستی به مزارع و کشت‌زارها هدایت شود.

استاندار گیلان استفاده از آب رودخانه های فصلی، چاه های عمیق و نیمه عمیق و نیز آب بندان ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: فرمانداران، نهادهای انقلابی، بسیج، سپاه و دیگر دستگاه‌ها از تجهیزات و امکانات و نیز از ظرفیت بخش خصوصی برای لایروبی و ساماندهی سردهنه‌ها بهره بگیرند.

هفته شیرین گیلان: شناسایی میراث چهارهزار ساله تا دریافت اعتبار سفر رییس جمهور

عباسی اضافه کرد: اگرچه نگرانی هایی در مورد موضوع آب وجود دارد ولی امیدوار هستیم که در سایه همکاری مردم، سال زراعی پیش رو ، به‌ خوبی سپری شود و در خصوص لایروبی نیز مردم همگام با مسئولان، یاری کنند و به فرمانداران هم تکلیف کرده ام دستگاه ها را پای کار بیاورند و سد راهی برای رسیدن آب به کشاورزان وجود نداشته باشد.

استاندار گیلان یادآور شد: علاوه بر قرارگاهی در مرکز استان، قرارگاه هایی در شهرستان ها به ریاست فرمانداران تشکیل می‌شود و باید از ذخیره آب، مراقبت کنند تا این مایه حیات، به‌درستی استفاده شده و عادلانه بین مردم و در همه نقاط تحت پوشش در استان بدرستی توزیع شود.

افزایش نرخ کرایه تاکسی در رشت

 دیگر خبر مهم هفته گذشته ، افزایش کرایه تاکسی در رشت بود که این افزایش به صورت قانونی اعلام شد چون از ابتدای سال جاری رانندگان نرخ کرایه را افزایش داده بودند اما با توجه به اعلام افزایش نرخ کرایه تاکسی ، از نیمه دوم ماه جاری در مسیرهای مختلف رشت میانگین ۲۰ درصد افزایش یافت و رانندگان تاکسی باید این نرخ را رعایت کنند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری رشت درباره این افزایش نرخ به خبرنگار ایرنا گفت: تقریباً از بهمن ماه پارسال در نامه‌ای پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی نرخ تاکسی با اقدامات کارشناسی از جمله کسب اطلاعات توسط کارشناسان در سطح شهر رشت و استعلام از هزینه های تمام شده برای رانندگان تاکسی از جمله تعویض روغن، قطعات خودرو و رشد تورم از سوی این سازمان به شهرداری ارایه شد.

محمد محبتی با بیان اینکه این افزایش نرخ تاکسی از سوی شهرداری رشت در قالب لایحه‌ای به شورای اسلامی این شهر ارایه شد، افزود: این میزان افزایش نرخ تاکسی در ۲ کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و برنامه و بودجه کارشناسی و مورد بررسی قرار گرفت و مصوبه پس از بررسی و تصویب در صحن شورای اسلامی شهر به فرمانداری شهرستان رشت ارایه شد.

وی با اشاره به ارایه مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی در رشت از سوی فرمانداری به ستاد تنظیم بازار استان گیلان در استانداری اظهار داشت: پس از بررسی در ستاد تنظیم بازار در نهایت افزایش میانگین ۲۰ درصد کرایه تاکسی از سوی فرمانداری به شورای اسلامی و شهرداری رشت برای اجرا ابلاغ شد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری رشت بیان داشت: تا پایان هفته جاری نرخ جدید در مسیرهای مختلف در اختیار رانندگان تاکسی قرار می گیرد تا در خودرو برای مشاهده مسافر نصب کنند.

هفته شیرین گیلان: شناسایی میراث چهارهزار ساله تا دریافت اعتبار سفر رییس جمهور

وی با تاکید بر اینکه رانندگان تاکسی در رشت نباید بالاتر از نرخ مصوب از مسافران دریافت کنند، افزود: شهروندان در صورت تخلف رانندگان تاکسی می توانند موضوع را به بازرسان در خطوط تاکسی اعلام کنند یا به سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری رشت برای بیان تخلف راننده خاطی مراجعه نمایند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه برای بررسی پرونده ها هفته ای ۲ جلسه در این سازمان تشکیل می شود، اظهار داشت: در اولین جلسه نیز گزارش شهروندان بررسی و با راننده مربوطه برخورد می شود.

رشت دارای حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد و براساس آمارهای موجود، نزدیک به ۶ هزار تاکسی در رشت موجود است که از این تعداد حدود چهار هزار خودروی تاکسی فعالیت دارند.

پیروزی ملوان و تساوی شهرداری آستارا

هفته بیست و پنجم رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول کشور سه شنبه شب هفته گذشته اناجم شد که طی آن ملوان به یک پیروزی ارزشمند دست یافت و تیم شهرداری بندراستارا نیز در یک بازی خارج از خانه به نتیجه مساوی رسید.

در جریان این رقابتها، تیم‌های فوتبال ملوان و استقلال خوزستان در ورزشگاه زنده یاد سیروس قایقران بندرانزلی مقابل هم قرار گرفتند که در نهایت ملوانان با نتیجه یک بر صفر حریف خود را شکست دادند تا به روند صدرنشینی خود ادامه دهند.

در نیمه اول این دیدار تیم ملوان برتر از حریف خود ظاهر شد و بیشتر کنترل بازی را دراختیار داشت تا اینکه در دقیقه ۴۰ میلاد شعبانلو بازیکن این تیم از فاصله حدود ۲۵ متری با یک ضربه زیبا و محکم گل تیم ملوان را به ثمر رساند تا نیمه اول با همین تک گل به سود تیم میزبان خاتمه یابد.

هفته شیرین گیلان: شناسایی میراث چهارهزار ساله تا دریافت اعتبار سفر رییس جمهور

در ابتدای نیمه دوم نیز تیم ملوان فرصت گلزنی داشت اما بازیکنان این تیم نتوانستند از فرصت های به دست آمده استفاده ببرندو در ادامه این مسابقه، تیم استقلال خوزستان بر بازی تسلط بیشتری یافت و برای جبران گل خورده ، دست به هجوم زد و چند فرصت مناسب نیز به دست آورد اما این موقعیت ها تبدیل به گل نشد تا در نهایت این بازی با نتیجه یک بر صفر به سود ملوان خاتمه یابد.

همچنین تیم فوتبال شهرداری بندرآستارا دیگر نمانده گیلان در این رقابتها، د هفته بیست و پنم این مسباقات در تهران به مصاف سایپا رفت که در نهایت ای نبازی با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت تا تیم شهرداری استارا از ای نبازی خارج از خانه ی کامتیاز کسب کند.

تا پایان هفته بیست و پنجم رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول کشور، تیم ملوان با کسب ۵۶ امتیاز همچنان در صدر جدول قرار دارد و تیم شهرداری بندرآستارا نیز با کسب ۳۵ امتیاز در رتبه هفتم جدول رده بندی قرار گرفته است.

در رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور جام آزادگان، ۱۸ تیم در یک گروه به صورت دوره ای و رفت و برگشت با هم به رقابت می پردازند که تیمهای ملوان و شهرداری بندرآستارا نمایندگان گیلان در این لیگ هستند که در نهایت تیمهای اول و دوم این مسابقات به رقابتهای لیگ برتر صعود می‌کنند.

اختصاص یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان از سفر رییس جمهوری به گیلان

در سفر آیت الله رییسی رییس جمهور به گیلان که طی بهمن ماه سال گذشته انجام شد ،۱۸ هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان اعتبار در قالب ۱۷۹ مصوبه به استان اختصاص یافت که از لین میزان تاکنون یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

استاندار گیلان در خصصو میزان جذب اعتبارات سفر رییس جمهوری به گیلان اظهار داشت: با دریافت نقدی یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان از منابع اعتباری سفر رئیس‌جمهور به گیلان، بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به حرکت درآمده است.

اسدالله عباسی روز پنجشنبه در شورای برنامه ریزی استان با بیان اینکه بودجه باید به‌ صورت هدفمند و مطابق با برنامه، هزینه شود، افزود: با تفویض اختیارات استانی و بهره‌گیری از منابع سفر رئیس‌جمهوری و استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، می کوشیم شاهد ارتقاء جایگاه استان و رشد شاخص‌های توسعه‌ای باشیم.

وی بر لزوم تغییر رویکرد در موضوعات مرتبط با بودجه برای اثربخشی بیشتر از ابتدای سال ۱۴۰۱ تأکید و بیان کرد: نباید با اظهارات غیرکارشناسی، بدون پشتوانه و استفاده اشتباه از الفاظ بودجه‌ای همچون تأمین، جذب، تخصیصی انتظاراتی در جامعه ایجاد کرد.

هفته شیرین گیلان: شناسایی میراث چهارهزار ساله تا دریافت اعتبار سفر رییس جمهور

استاندار گیلان به ارائه گزارش رئیس جمهوری در دیدار کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: بخشی از امور همچون کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۰، استقراض ۵۳ هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی و وعده‌ی  ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت مربوط به گذشته است.

نماینده عالی دولت در گیلان به تسویه بدهی ۵۳ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی هم اشاره کرد و گفت: دولت مردمی سیزدهم علاوه بر اینکه به دنبال خلق پول و استقراض از بانک مرکزی نرفت، ماهانه ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان از سررسید اوراق را نیز پرداخت می‌کند.

استاندار گیلان به باقی ماندن برخی مطالبات نیروهای شرکتی طرف قرارداد با پیمانکاران اشاره کرد و گفت: به مدیران دستگاه‌ها تأکید کرده‌ام تا با بررسی جدی برخی تخلفات شرکت های پیمانکاری، نسبت به حذف آنها اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه چابک سازی باید به صورت واقعی عملی شود، تصریح کرد: نیروها باید برای تداوم فعالیت، انگیزه داشته باشند و اینکه مبالغ به شرکت‌ها پرداخت  اما مطالبات با تأخیر واریز شود، پذیرفتنی نیست.

عباسی تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت در زمان قانونی و تصویب آن در موعد مقرر توسط مجلس را نشاندهنده از هماهنگی و همراهی قوا دانست و یادآور شد: در بودجه ۱۴۰۱ براساس آمایش سرزمینی، رشد اقتصادی هشت درصدی پیش‌بینی شده است.

وی به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق رشد اقتصادی بدون اتکا به نفت اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم رویکرد کاهش اتکا به نفت و تحقق درآمدهای مالیاتی بدون فشار به مؤدیان بلکه با شناسایی افراد و بنگاه‌های اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی را دنبال می‌کند.

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم اهتمام جدی مدیران دستگاه‌های اجرایی در جهت جذب بودجه‌های متمرکز ملی با هماهنگی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأکید و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نمایندگان برای جذب اعتبارات، گره‌گشای بسیاری از مشکلات است.

وی با بیان اینکه باید براساس توازن منطقه‌ای، آمایش سرزمینی و شاخص‌های مناطق توسعه‌نیافته اقدامات اثربخشی داشته باشیم، گفت: طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب باید منابع ارزی صرف امور زیربنایی، حمل و نقل ریلی، نوسازی صنایع و شرکت‌های دانش بنیان شود تا اثر وضعی آن مشاهده شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه تلاش شد تا بخشی از مطالبات باقیمانده پیمانکاران در پایان سال ۱۴۰۰ با منابع اعتباری پرداخت شود، افزود: با دریافت نقدی یک‌هزار و ۵۰ میلیارد تومان از منابع اعتباری سفر رئیس‌جمهوری به گیلان، بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به حرکت درآمده است.

وی با اشاره به اینکه گاهی اعداد و ارقامی اعلام می شود اما نتایج و دستیابی به اهداف اطلاع‌رسانی نمی‌شود، گفت: باید اطلاعات و مستندات بودجه‌ای در اختیار نمایندگان مردم در مجلس و مدیران قرار گیرد تا مطالبه‌گری و نظارت مشخص گردد.

عباسی بر ضرورت پاسخگویی مدیران نسبت به نتایج تخصیص اعتبارات تأکید و تصریح کرد: بودجه باید به صورت هدفمند و مطابق با برنامه، هزینه شود.

وی با بیان اینکه با وجود بدهی‌های دولت، با افزایش فروش نفت و تحقق ۱۱۰ درصدی درآمدهای مالیاتی شاهد رشد تخصیص و تأمین اعتبارات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بوده‌ایم، گفت: با تفویض اختیارات استانی و بهره‌گیری از منابع سفر رئیس‌جمهوری و استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، می کوشیم با افزایش منابع درآمدی، شاهد ارتقاء جایگاه استان و رشد شاخص‌های توسعه‌ای باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha