"نه مکرون، نه لو پن"؛ دانشگاه سوربُن در اشغال معترضان به انتخابات

تهران- ایرنا- دانشجویان دانشگاه سوربُن در اعتراض به نتایج انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه، با تجمع در داخل این دانشگاه و ایجاد تنش، شعار "نه مکرون، نه لو پن" سردادند.

به گزارش ایرنا، تلویزیون اینترنتی اورانژ روز پنج‌شنبه اعلام کرد: پلیس مستقر در مقابل دانشگاه سوربن امروز هدف اشیاء پرتاب شده قرار گرفت و مجبور شد برای جلوگیری از ورود تظاهرکنندگان جدید به این دانشگاه، از گاز اشک‌آور استفاده کند.

دانشجویان در اعتراض به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، دانشکده ساینس‌پو پاریس (موسسه مطالعات سیاسی پاریس که به اختصار سیانس‌پو شناخته می‌شود) را تا حدی مسدود کردند.

در همین حال، دانشگاه سوربن نیز از روز گذشته همچنان تا حدی اشغال شده است.

دانشگاه پاریس ۱ یا پانتئون-سوربن (به فرانسوی: Université Panthéon-Sorbonne) یکی از شعب سیزده‌گانه دانشگاه پاریس محسوب می‌شود که در سال ۱۹۷۱ از دانشگاه پاریس جدا شد و هم اینک یکی از بزرگترین دانشگاه‌های فرانسه و مهمترین مراکز تحقیقاتی و آموزشی در این کشور است و با هشت قرن برتری یکی از بزرگترین دانشگاه های فرانسه است.

"نه مکرون، نه لو پن"؛ دانشگاه سوربُن در اشغال دانشجویان معترض به انتخابات

روزنامه لَ لیبر بلژیک نیز در همین ارتباط نوشت: دانشگاه پانتئون سوربن پاریس از روز گذشته توسط فعالان ضد فاشیست اشغال شده است.

بر اساس این گزارش، در پایتخت فرانسه و درست سه روز پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور، فعالان دانشگاه پاریس ۱ پانتئون سوربن را اشغال کردند.

لَ لیبر می‌افزاید: دانشجویان ناراضی به وضوح درب یک ساختمان را بازکردند تا در آن محل تجمع کنند و آمفی تئاتر این دانشگاه پر از معترضانی است که سرودهای ستیزه جویانه و ضد فاشیستی می‌خوانند.

روزنامه پرشمارگان "لو فیگارو" همزمان با انتشار نتایج دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه، سوالی مبنی بر اینکه "آیا از نتایج دور نخست راضی هستید؟" مطرح کرد که ۶۵.۷۷ درصد پاسخ‌دهندگان به این سوال اعلام نارضایتی کردند.

در همین پیوند، یکشنبه شب و در پی اعلام نتیجه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، شهرهای بزرگی چون رن، پاریس و لیون به صحنه اعتراض، ناآرامی و خشونت تبدیل شد.

 اعلام نام امانوئل مکرون رئیس جمهوری فعلی فرانسه و مارین لو پن به عنوان نامزدهایی که به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند، چند شهر فرانسه را ناآرام کرد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) پیش‌بینی شده است و در آن برندگان دور نخست مکرون و لو پن به رقابت می‌پردازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha