سالاری: بخش نامرئی درد دل هنرمندان با رئیس‌جمهور جذاب است

تهران- ایرنا- معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنکه گاه جذابیت بخش نامرئی درد دل هنرمندان با رئیس‌جمهور بسیار بیشتر از بخش مرئی رسانه‌ای شده نشست‌های صمیمانه از این دست است؛ گفت: انتهای نقد تمامی ناقدان این نشست صمیمی آن است که چرا ما دعوت نشدیم.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه ۲۵ فروردین میزبان ضیافت افطار و نشست صمیمانه با هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی با سلایق و طیف‌های مختلف بود.

سالاری: جذابیت بخش نامرئی درد دل هنرمندان با رئیس‌جمهور

شنیدن معضلات از زبان هنرمندان به ارائه تصویر درست از اوضاع فرهنگ می‌انجامد

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا اظهار داشت: شنیدن معضلات از زبان هنرمندان و بیان پیشنهادات از زبان فرهیختگان و هنرمندان بسیار کمک‌کننده و راه‌گشاست تا رئیس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان اجرایی کشور تصویر درستی از فرهنگ و فضای هنر کشور داشته باشند.

وی با تاکید بر آنکه بر همین اساس است که می‌توان با قدرت گفت برگزاری این دست از نشست‌ها برکات فراوانی دارند ادامه داد: از جمله آن برکات انس قلوبی است که میان خود هنرمندان در این نشست‌ها حاصل می‌شود. به دلیل آنکه این نشست‌ها میزبان هنرمندان از همه صنوف است. سینماگران، تئاتری‌ها، موسیقی‌دان‌ها و هنرمندان تجسمی دور هم جمع می‌شوند. خیلی از آن‌ها ممکن است سال‌به‌سال هم یکدیگر را نبینند اما به واسطه در چنین نشست‌هایی دیدارها تازه می‌شوند. این انس قلوب از آن برکاتی است که از آن گاه غفلت می‌کنیم.

سالاری: جذابیت بخش نامرئی درد دل هنرمندان با رئیس‌جمهور

مشکلاتی که هنرمند به من مدیر نمی‌گوید به رییس‌جمهور منتخبش می‌گوید

باید پذیرفت که هنرمندان قشری هستند که در جلوه عمومی مرفه به‌نظر می‌رسند؛ اما در واقعیت جزو طبقه اقتصادی متوسط و بعضاً متوسط به پایین هستند

سالاری با اشاره به آنکه دیگر از دیگر برکات برگزاری چنین نشست‌هایی آنست که هنرمندان به واسطه همین دیدارهای صمیمانه مشکلاتی که ممکن است نتوانند به من نوعی به‌عنوان معاون وزیر یا شخص وزیر، به دلایل متعددی چون معذوریت‌های اخلاقی، رودربایستی یا هر دلیل دیگری بگویند، آنجا می‌توانند به شکل مستقیم، صادقانه و در کمال آرامش با رئیس‌جمهور منتخب خود در میان گذارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نکات، دغدغه‌ها و گاه گله‌هایی وجود دارند که به دست مدیرانی مانند ما نمی‌تواند باز شود و باز شدن این گره‌ها به دست رئیس‌جمهور با توجه به توانمندی و قدرت اجرایی که دارد شدنی است. پس فضیلت‌ها و برکات بعدی گره‌گشایی از امور است.

این مدیر هنری خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که هنرمندان قشری هستند که در جلوه عمومی مرفه به‌نظر می‌رسند؛ اما در واقعیت جزو طبقه اقتصادی متوسط و بعضاً متوسط به پایین هستند. تاکید بر چنین نگرش‌ها و دغدغه‌ها بسیار مهم است تا بتوانیم ابعاد مختلف کارها و رفع موانع را در چنین نشست‌هایی جستجو کرده و ببینیم.

سالاری: جذابیت بخش نامرئی درد دل هنرمندان با رئیس‌جمهور

نقد اغلب ناقدان واجد یک جمله است و آن این‌که چرا ما را دعوت نکرده‌اید؟

این‌که شاهدیم برخی از منتقدان تنگ‌نظر نسبت‌به کسانی که در این جلسات شرکت می‌کنند هجمه و حمله کرده‌اند. یا گفته‌اند چرا فلان شخص بوده و دیگری نبوده؛ بیشتر واجد یک جمله است و آن این‌که چرا ما را دعوت نکرده‌اید؟

سالاری در پاسخ به این پرسش که دیدگاه او نسبت‌به برخی از نقدهایی که از سوی تعدادی از هنرمندان در فاصله کوتاهی بعد از برگزاری نشست صمیمانه ریاست جمهور در قالب ضیافت افطاری اغلب در فضای مجازی شاهدش هستیم چیست؟ گفت: این‌که شاهدیم برخی از منتقدان تنگ‌نظر نسبت‌به کسانی که در این جلسات شرکت می‌کنند هجمه و حمله کرده‌اند. یا گفته‌اند چرا فلان شخص بوده و دیگری نبوده؛ بیشتر واجد یک جمله است و آن این‌که چرا ما را دعوت نکرده‌اید؟ اگر ما دوستان را دعوت می‌کردیم قطعا بسیاری از این حرف و حدیث‌ها وجود نداشت.

وی با اشاره به این مهم که پُرواضح است محدودیت زمان و مکان داریم ادامه داد: همچنین در تعریف این‌که چه کسانی باید در این نشست حضور پیدا کنند نیز مراتبی منطقی مترتب است. اگر تمام طیف مدعو از نخبگان باشند حرف و حدیث‌هایی پیش میاد. اگر تمام از طیف هنرمندان میانی باشد باز هم حرف دیگری را شنوا هستیم. باید تدبیری کرد تا همه طیف‌ها نماینده‌ای در این نشست‌ها داشته باشند. به‌همین خاطر است که بعضاً برخی از آقایان در واکنش‌های خود گفته‌اند در این نشست فقط فلانی و فلانی نخبه بودند. یا در آن رشته هنری به عنوان مثال آن دو شخص مدعو نخبه نبودند.

مسلم است که نفس برگزاری چنین نشست‌هایی باید این‌گونه باشد. این‌که این نشست‌ها میزبان تمامی طیف‌های فکری و درجات مختلف هنری باشد تا رییس‌جمهور در بدست آوردن تصویر صحیح، دقیق و درست از فضای فرهنگ و هنر کشور تنها با آرای نخبگان مواجه نشود و بتواند شنوای گفت‌وگوی تمامی دست‌اندرکاران حوزه‌های هنری در لایه‌ها و طبقات مختلف حرفه‌ای و اجرایی باشد

سالاری نفس برگزاری چنین نشست‌های را لزوم شنیدن صحبت‌های همه سطوح هنرمندان دانست و یادآور شد: قرار نیست فقط نخبگان بنشینند، دردها و مسائل آن‌ها شنید شود. باید هم از هر طیفی باشند و بتوانند گفت‌وگو کنند. باز هم تاکید می‌کنم انقدر برکات بر این نشست مترتب است که می‌توان از ابعاد گوناگون به آن پرداخت.

دو بخش مرئی و نامرئی برگزاری نشست صمیمی اهالی هنر با رییس‌جمهور

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزاری این دست از نشست‌های صمیمی هنرمندان و اهالی اندیشه با شخص نخست اجرایی کشور دارای دو بخش مرئی و نامرئی است.

وی خاطرنشان کرد: بخش مرئی آن است که ما در جریان گفته‌های افراد پشت تریبون، در اخبار و رسانه‌ها قرار می‌گیریم. اما وقتی هر یک از هنرمندان با رویکرد، نگاه شخصی و دغدغه‌های‌شان به شکل خصوصی بدون توجه به شکل رسانه‌ای پای همان سفره میهمانی خدا با رئیس‌جمهور منتخب خود صحبت می‌کنند؛ این‌ها جنبه‌های نامرئی این نشست. جنبه‌ای که حتی در مواردی پررنگ‌تر از متن جذابیت دارد.

برنامه تدوین شده و عمل‌گرایانه معاونت امور هنری در مسیر پاسخ به مطالبه هنرمندان

برنامه تدوین شده معاونت هنری مبتنی بر عمل است

سالاری در پاسخ به این پرسش که یکی از کلیدواژه‌های مهم این نشست صمیمی تاکید آیت‌الله رئیسی مبنی براینکه سال دیگر با کنار هم جمع شدن همین افراد ایشان خواستار عملیاتی شدن تمامی وعده‌ها و تحقق مطالبات هنرمندان شدند؛ برای تحقق این مهم پیشانی فعالیت یک‌ساله مسئولان به ویژه ذیل مجموعه معاونت امور هنری و ادارات‌کل آن چیست؟ اظهار داشت: توفیق داشتیم و در این مدت به تدوین برنامه راهبردی معاونت هنری برای سال جاری پرداختیم.

وی با تاکید بر آنکه برنامه تدوین شده معاونت هنری مبتنی بر عمل است تصریح کرد: مواردی که آیت‌الله رئیسی در این نشست برای پاسخگویی به مطالبات هنرمندان مورد اشاره و تاکید قرار دادند؛ بخش‌هایی از آن را از پیش انجام داده و به آنها اشراف داشتیم در تدوین برنامه یک ساله معاونت ترسیم کردیم. مواردی مانند اتفاقات رخ داده در حوزه بودجه، مباحث مجاز بودن مصرف دو درصد بودجه سایر وزارتخانه‌ها در امور هنری و فرهنگی یا تبصره ۱۷، مواردی است که از پیش مدون شده و در گام نخست آن‌ها را عملیاتی خواهیم کرد.

سالاری: جذابیت بخش نامرئی درد دل هنرمندان با رئیس‌جمهور

مکلف و موظفیم دغدغه‌های هنرمندان و رئیس‌جمهور را از روی کاغذ خارج و عملیاتی کنیم

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بخش‌هایی هم مانند بحث اقتصاد هنر وجود دارد که ما مکلف و موظفیم آن‌ها را پیگیری کنیم تا از روی کاغذ خارج شوند و جنبه عملیاتی پیدا کنند. یا مواردی مانند مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر، به عنوان مثال مشکلات اصحاب تئاتر است که باید پیگیر شویم. خدا را شاکریم آقای رئیسی در همان نشست صمیمانه قول خوبی در حوزه بودجه تئاتر دادند که باید پیگیر شویم تا فرمایش ایشان روی زمین نماند.

وی افزود: با همراهی سازمان برنامه و بودجه و کمک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کنیم آن بودجه وارد فضای تئاتر شود و به هنرمندان این عرصه تخصیص یابد. یا در حوزه موسیقی، معضلات و انقباضاتی که وجود داشت در تلاش برای برطرف ساختن آنها هستیم. همه این‌ها را ما در طول مدت پیش رو با توجه به بودجه مصوب دنبال می‌کنیم. هنر ما این است که این مسائل را پیگیری کرده، عملیاتی کنیم و تا جایی‌که می‌توانیم کارها را چند گام جلوتر ببریم.

سالاری: جذابیت بخش نامرئی درد دل هنرمندان با رئیس‌جمهور

آیت‌الله رئیسی فارغ از مداهنه و به معنای واقعی کلمه، از اهالی فرهنگ است

رئیس دولت سیزدهم در کنار تمامی دغدغه‌های امور اجرایی، سیاسی و اقتصادی کشور با جدیت آثار سینمایی را دنبال می‌کنند؛ فیلم می‌بینند؛ پیگیر مسائل موسیقی هستند؛ دنبال کننده مشکلات و معضلات حوزه کتاب هستند

سالاری در پاسخ به این پرسش که در افکار عمومی این‌گونه برداشت می‌شود که شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان عالی‌ترین فرد اجرایی کشور باید در تمامی فعالیت‌هایش شاهد غلبه رویکرد، مبانی و اصول سیاسی باشد؛ اما شما نه به عنوان معاون هنری بلکه در مقام کارشناس فرهنگی و هنری و حاضر در این نشست؛ رویکرد، اشراف و آشنایی ریاست‌جمهور با مبانی فرهنگی و هنری و دغدغه‌های هنرمندان را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: انصافاً فارغ از هر نوع جناح‌بندی و همه چاپلوس مسلکی‌ها آقای رئیسی به‌مراتب از بسیاری از دولت‌مردانی که در این چند دهه انقلاب تجربه کردیم از فرهنگ و فرهیختگی بالاتری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: رئیس دولت سیزدهم در کنار تمامی دغدغه‌های امور اجرایی، سیاسی و اقتصادی کشور با جدیت آثار سینمایی را دنبال می‌کنند؛ فیلم می‌بینند؛ پیگیر مسائل موسیقی هستند؛ دنبال کننده مشکلات و معضلات حوزه کتاب هستند. این مسائل را  فارغ از مداهنه و فارغ از این‌که بخواهم مجیز بگویم در قالب واقعیتی است که اتفاق افتاده عنوان می‌کنم.

اقدامات آیت‌الله رئیسی مانند مدیرانی که فقط برای عکس گرفتن به نمایشگاه کتاب می‌آیند ویترینی نیست

وقتی ایشان در قوه قضائیه بودند نیز چنین نشست‌هایی را با هنرمندان داشتند. این‌گونه نبوده که برگزاری این نشست صمیمی پای سفره افطار فقط یک کار ویترینی ‌باشد

این مدیر پُرسابقه فرهنگی و هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تایید سخنانش به شاهد مثالی اشاره کرد و گفت: پنج سال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان مدیر حضور داشته‌ام. در همان ایام مسئولانی را دیدم که وقتی در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شدند از یک در وارد و از در دیگر خارج می‌شدند. برای آن‌ها موضوعیتی نداشت که حتی یک کتاب را تورق کنند، فقط آمده بودند که عکسی بگیرند و بروند. اما آیت‌الله رئیسی به معنای واقعی کلمه خود از  اصحاب فرهنگ است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: دیگر شاهد این مدعا به این مساله بازمی‌گردد که وقتی ایشان در قوه قضائیه بودند نیز چنین نشست‌هایی را با هنرمندان داشتند. این‌گونه نبوده که برگزاری این نشست صمیمی پای سفره افطار فقط یک کار ویترینی ‌باشد. معتقدم رئیس دولت سیزدهم یکی از دولتمردانی هستند که در طول این چند دهه انقلاب همواره به فرهنگ و هنر نزدیک بوده‌اند. همچنین ایشان در کار سیاسی؛ اخلاق و حریم‌های معنوی را زیر پا نگذاشتند.

اصحاب فرهنگ و هنر عینک‌های انصاف را به چشم بزنند

امیدوارم اصحاب فرهنگ و هنر عینک‌های انصاف را به چشم بزنند و منصفانه با مسائل برخورد کنند. تا زمانی‌که اصحاب فرهنگ در حوزه انصاف و عدل به قضاوت ننشینند وضعیت فرهنگی اصلاح نخواهد شد

سالاری در پایان تاکید کرد: کار فرهنگی یعنی کار فرهیختگی و نه کار هوچی‌گری! برخی در این روزها به این اخلاق ناپسند تمسک می‌جویند. در رفتارهایشان و نگاه‌شان در فضای مجازی آن را به‌وضوح می‌بینم. امید خداوند به برکت این ایام به همه ما انسانیت، معنویت، اخلاق و انصاف عنایت کند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha