اهدای عضو نوجوان مرگ مغزی و نجات‌ هفت بیمار در مشهد

مشهد- ایرنا- اهدای عضو یک پسر نوجوان ۱۷ ساله ساکن سبزوار در هزار و صد و هشتاد و دومین عمل اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جان هفت بیمار نیازمند به عضو را نجات داد که یکی از آنها در نودمین عمل پیوند قلب این دانشگاه قلب این بیمار مرگ مغزی را دریافت کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز شنبه به نقل از مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی این دانشگاه گزارش داد: مرحوم عرفان زارع دلبری بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان امدادی شهید دکتر بهشتی سبزوار پس از تأیید مرگ مغزی و رضایت خانواده‌ وی در بیمارستان منتصریه مشهد تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: کبد این نوجوان مرگ مغزی، در بیمارستان منتصریه به بانوی ۳۲ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد اهدا و پیوند شد.

وی ادامه داد: یک کلیه و پانکراس زنده یاد عرفان زارع دلبری در بیمارستان منتصریه به مردی ۴۱ ساله ساکن مشهد و کلیه دیگر وی به مرد ۳۵ ساله دیگری ساکن مشهد که سال‌ها از نارسایی کلیه رنج می‌بردند و با دیالیز تحت درمان بودند اهدا و پیوند شد.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: قلب زنده یاد عرفان زارع دلبری هم در بیمارستان امام رضا(ع) به نوجوان ۱۷ ساله ساکن باخزر پیوند شد.

دکتر خالقی افزود: قرنیه‌های وی نیز برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال شد.

اهدای عضو نوجوان مرگ مغزی و نجات‌ هفت بیمار همزمان با نودمین عمل پیوند قلب در مشهد

نودمین عمل پیوند قلب در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا(ع)

رییس تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: نودمین عمل پیوند قلب بر روی یک پسر نوجوان ۱۷ساله اهل و ساکن باخرز، مبتلا به نارسایی قلبی با موفقیت انجام شد و قلب اهدایی به این بیمار از زنده یاد عرفان زارع دلبری نوجوان ۱۷ ساله که به علت سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود در مرکز دیالیز و پیوند اعضای منتصریه مشهد دریافت و در بخش جراحی قلب باز بیمارستان امام رضا(ع) به این بیمار پیوند شد و حیات دوباره‌ای به او بخشید.

دکتر محمد عباسی حال عمومی بیمار را رضایت بخش اعلام کرد و افزود: این بیمار در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه دوران نقاهت را طی می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به این که پیوند یک قلب، کاری تیمی است و گروه های متعددی در آن دخیل هستند، استمرار کار گروهی نشان دهنده سازمان دهی مناسب در این گونه اعمال جراحی است و چه بسا که گروه‌های مختلفی برای انجام چنین عمل‌هایی اقدام می‌کنند که به علت نداشتن زیر ساخت‌های مناسب و هماهنگی کار تیمی خیلی سریع متوقف می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوشبختانه تیم پیوند قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مشارکت همکاران جوان دانشمند، متعهد، علاقمند و دلسوز به بیمار تشکیل شده است که هر چه از شروع فعالیت تیم می گذرد هماهنگی آن بارزتر و نتایج آن نیز بسیار مطلوب تر می شود.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال شرق کشور را زیرپوشش دارد از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha