تلاش‌های ناکام غرب برای همسو کردن آمریکای لاتین علیه روسیه

تهران - ایرنا - با گذشت ۵۰ روز از جنگ اوکراین، موضع مستقل آمریکای لاتین همواره به مذاق غرب خوش نیامده است تا جایی که سفیر روسیه در آمریکا از توسل کاخ سفید به ابزار ارعاب برای همسو کردن کشورهای منطقه خبر داد و نشست مجمع نمایندگان پارلمان اروپا و آمریکای لاتین بدون صدور اعلامیه علیه روسیه پایان یافت.

به گزارش روز شنبه ایرنا، با گذشت ۵۰ روز از درگیری میان روسیه و غرب در خاک اوکراین، یارکشی‌ها در این رویارویی سیاسی در حالی ادامه دارد که موضع بی‌طرفانه کشورهای آمریکای لاتین، محکوم نکردن روسیه و عدم تبعیت از رویکرد آمریکا و متحدانش همواره به مذاق غرب خوش نیامده است تا جایی که سفیر روسیه در آمریکا از توسل کاخ سفید به ابزار ارعاب برای همسو کردن کشورهای آمریکای لاتین خبر داد.

به گزارش تارنمای اسپوتنیک موندو، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد واشنگتن تلاش می‌کند کشورهای آمریکای لاتین را از طریق ارعاب، مجبور به پیوستن به تحریم‌های ضد روسیه کند.

تلاش‌های ناکام غرب برای همسو کردن آمریکای لاتین علیه روسیه

وی افزود: ما متذکر می‌شویم که وزارت امور خارجه آمریکا به طور فزاینده‌ای از موضع مستقل کشورهای آمریکای لاتین که از پیوستن به «جنگ صلیبی تحریم‌ها» علیه روسیه امتناع می‌ورزند و دیدگاه خود در قبال بحران اوکراین را دارند، عصبانی است.  

آنتونوف تاکید کرد: هدف آمریکا تهدید همسایگان خود با محدودیت‌های ثانویه به عنوان مجازاتی در برابر عدم همسویی با کارزار ضد روسی است.  

به گفته آنتونوف، واشنگتن نگران «آسیب آشکار» تحریم‌ها برای توسعه اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین، امنیت غذایی و انرژی و ثبات اجتماعی آن‌ها نیست. به این ترتیب انتظار می‌رود وضعیت اوکراین بخشی از برنامه سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به پاناما در ۱۹ و ۲۰ آوریل باشد.

پیش از این، اداره کانال پاناما (ACP)، بسته شدن این گذرگاه به روی کشتی‌های روسیه به دلیل درگیری اوکراین را رد کرده و بر پایبندی به اعلامیه بی طرفی که از سال ۱۹۷۷ به اجرا درآمده بود، تاکید کرد.

«سائول مندز» رئیس اتحادیه ملی کارگری صنایع عمرانی پاناما و نامزد سابق ریاست جمهوری پاناما پیشتر گفته بود که تحریم‌های اعمال شده توسط قدرت‌های غربی علیه روسیه، دارای عواقبی برای اقتصاد جهانی است و هزینه‌های زندگی را در کشورهایی همچون پاناما که دستمزدها بسیار پایین است، بیشتر می‌کند.

شکست اروپا در بوئنوس آیرس

پایان نشست چهار روزه مجمع نمایندگان پارلمان اروپا و آمریکای لاتین (یورولات) در بوئنوس آیرس آرژانتین بدون حصول توافق بر سر اعلامیه محکومیت روسیه از دیگر تلاش‌های نافرجام غرب برای هم‌صدا کردن آمریکای لاتین با مواضع آمریکا و متحدانش بود.

نشست یورولات در حالی با چندین بیانیه شترک پیرامون همه‌گیری کووید-۱۹ و ناامنی غذایی در جهان، نمایندگان اروپایی و آمریکای لاتین را گرد هم آورد که نکته اصلی این نشست این بود که پس از موضع قاطع نمایندگان آمریکای لاتین، نمایندگان پارلمان اروپا نتوانستند اعلامیه‌ای در محکومیت روسیه صادر کنند.  

«آرنیلدو چیناگلیا» نماینده پارلمان برزیل با تاکید بر نادیده گرفته شدن جنگ‌های سوریه، عراق و فلسطین توسط اروپاییان گفت: اولا این (جنگ اوکراین) تنها جنگی نیست که متاسفانه در کره زمین در جریان است، ثانیا اینکه نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که دفاع از نظم حقوق بین‌المللی نمی‌تواند فقط برای این مورد باشد زیرا تهاجم به سوریه، حمله به عراق و حملات سیستماتیک در سرزمین‌های فلسطین نیز وجود دارند.  

تلاش‌های ناکام غرب برای همسو کردن آمریکای لاتین علیه روسیه

نماینده برزیلی بر لزوم حساس بودن به «درام انسانی» درگیری تاکید کرد، اما گفت «ما نمی‌توانیم جنگ را انتخاب کنیم، ما باید در مورد همه جنگ‌ها صحبت کنیم».

وی خاطرنشان کرد: کشورهای بزرگی وجود دارند که به طور غیرقانونی به کشوری دیگر حمله کردند، به عنوان نمونه ایالات متحده بدون تأیید سازمان ملل به عراق حمله کرد.

برای این سیاستمدار برزیلی همچنین بحث در مورد موضوع اوکراین «بدون در نظر گرفتن ناتو یا بدون در نظر گرفتن ایالات متحده» نیز اشتباه خواهد بود.

«دانیل کاگیانی» نماینده پارلمان اوروگوئه نیز معتقد است از دلایلی که منجر به عدم حصول توافق شد، این است که «اروپا دیدگاه بسیار جانبدارانه‌ای از درگیری در اوکراین دارد که با دیدگاه ناتو و ایالات متحده حمایت می‌شود».

این نماینده مجلس گفت: خوب است اگر اروپا بتواند دیدگاه مستقل‌تری در مورد این موضوعات داشته باشد.

تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور در گزارشی نوشت: هیچ کشوری در آمریکای لاتین بدون قید و شرط، خود را با مواضع روسیه در مورد عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین همسو نکرد و واکنش‌ها از سوی کشورهایی چون ونزوئلا و کوبا و نیکاراگوئه تا مکزیک و کلمبیا و شیلی و برزیل بیانگر دفاع این منطقه به صورت کلی از حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل، تفاهم دیپلماتیک از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز و همچنین مذاکرات موثر در راستای تضمین امنیت، حاکمیت و صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

آمریکا با چشم‌پوشی از حق طبیعی کشورهای آمریکای لاتین در تعیین سرنوشت خود اگر چه همچنان خود را قیم این منطقه می‌داند اما آمریکای لاتین خود را به عنوان منطقه صلح تعریف کرده است.

به نوشته نشریه کُنترالینِئا، در دنیایی که تغییر کرده و در حال ورود به عصر جغرافیای چندقطبی و علاوه بر آن چندفرهنگی است، آمریکای لاتین خود را منطقه صلح تعریف کرده است و هیچ دخالتی در مناقشات بر سر هژمونی بین قدرت‌های بزرگ ندارد. این منطقه می‌تواند استراتژی‌های امنیتی و توسعه‌ای خود را بر اساس حق حاکمیت و استقلال و بی‌اعتنا به دیدگاه قدیمی جنگ سرد و مونروئیسم سنتی بسازد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha